Да живееш в интересни времена

Да живееш в интересни времена

Във времето на фалшивите новини мога да вярвам само на изкуството. Съвременното. С него мога да „разговарям“ без опасенията, че ме лъже, че ме подвежда, че изкривява тенденциозно реалността (ми). Знам изначално, че то представя гледната точка на създателите си, и косвено разговарям и с тях, но това е по-скоро в задния план. Защото произведенията неизбежно отиват отвъд намеренията на авторите – просто защото ги гледам аз. А аз съм зрител със собствен опит и знания, бекграунд и визия за света, емоционална нагласа и разбирания за общите ни проблеми и общите ни вълнения... сега. [...]

Обещанието, прошката

Обещанието и прошката са два специфични личностни акта. Ницше казва, че да можеш да обещаеш, е най-висшето в човека. Това означава, че мога да съм независим от различните състояния, през които минавам, че гарантирам за себе си. Обещанието означава да призная на другия правото да разчита на мен. Другият такъв акт е прошката. Да простиш означава: аз позволявам на другия да не е идентичен със своето действие. Когато прощаваме, не обвързваме човека със стореното от него. [...]

На котурни из гетото. Разговор със Снежина Петрова

Моята Медея още не е готова. Засега имаме едно разцепено лице, наполовина покрито с мозайка. Но за първи път тръгвам толкова отдалеч към една роля. И я конструирам камъче по камъче. Например мозайката – просто я видях в картината на едно дете от обученията в „Столипиново“ и си казах, че трябва да се покрия със златни хартийки. Хем изглежда нещо най-логично, хем човек стига по много заобиколен път до това. Този път е интересен. Засега Медея е само майка. Предстои да я превърна в чудовище. [...]

Фотографията е свобода. Разговор с Йозеф Куделка

Имам едно правило: никога не говоря за фотографиите си! И не ги обяснявам. Обичам да слушам какво другите казват за тях. Да си фотограф е нещо трудно, не е само да натискаш копчето. Трябва да отделиш работата си като фотограф от външната преценка. Затова никога не говоря за моите фотографии. Разглеждам ги едва когато бъдат отпечатани. Мисля, че фотографията е единствената творческа дейност, при която можеш да стигнеш до майсторска творба случайно. [...]