0
1041

Анна Нетребко в „Евгений Онегин“

„Евгений Онегин“ © Marty Sohl/Ken Howard/Metropolitan Opera

Публиката в София ще проследи пряката прожекция от програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“ на 22 април, повторението е на 26 април.

Преди няколко години испанската преса написа, че когато българският сопран Красимира Стоянова пее главната роля в Отело на Верди, операта би трябвало да се нарича Дездемона. Славата и изключителното присъствие на руския сопран Анна Нетребко почти винаги водят до същото заключение, когато тя е част от оперна продукция, където и да е по света – публиката е там, за да гледа Дон Карлос с Анна Нетребко, Трубадур с Анна Нетребко, Макбет с Анна Нетребко…

В рецензиите за възстановката на Евгени Онегин от Чайковски на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк, чиито спектакли започнаха на 30 март и ще завършат с прякото излъчване в киносалоните по света на 22 април, всички критици са единодушни: Анна Нетребко е голямата звезда, която блести над всички останали с гласа и актьорското си присъствие. Джеймс Джордан пише в „Обзървър“: „Почти толкова важен, колкото Нетребко по успех в този Онегин, беше диригентът Робин Тичати“. И това би трябвало да е голям комплимент за младия маестро.

Постановката на британката Дебора Уорнър е елегантна и красива. Носи духа на гениалното произведение на Пушкин. Режисьорката има зад гърба си дългогодишна работа с Кралския Шекспров театър, но е изкушена и от операта и не за първи път поставя оперни произведения. Евгени Онегин е осъществена първо в лондонския Колизеум през 2011 г. от Английската национална опера. Премиерата в Метрополитън е през 2013 г. и с нея е открит 129-ият сезон на трупата.

Кого ще гледат зрителите в повече от 70 страни по света, включително и в България, този път?

На първо място, разбира се, ще бъдем в салона, за да гледаме и слушаме Анна Нетребко. За нея Татяна е коронна роля от доста години. Въпреки натежаването и на гласа, и на фигурата й, певицата не случайно е определяна като №1 сред сопраните в момента. Тя има изключително артистично присъствие – комплексно и всеотдайно. Заради нея огромният салон на Метрополитън се пълни отново до краен предел. Всяко нейно завръщане е очаквано с трепет. Нетребко е убедителна и в първата част на Евгени Онегин, когато е срамежлива и пламенно влюбена девойка, и на финала, когато се е превърнала в аристократична дама, избрала моралния дълг към семейството пред любовта. На сцената тя може да бъде всичко! А гласът й, дори когато пее в динамики, близки до шепот, стига до сърцето на всеки зрител в залата.

Неин партньор този път е шведът Петер Матеи в ролята на Онегин. Гледали сме го в Моцартови и Вагнерови заглавия в предишни киносезони на Мет – има онази доза аристократичност и дистанцирана надменност в осанката, нужна за Онегин в първоначалното му представяне. Ще е интересно да видим трансформацията при него, обратна на героинята на Анна Нетребко.

„Евгений Онегин“ © Marty Sohl/Ken Howard/ Metropolitan Opera

Още двама руски изпълнители има сред солистите, при това със съществено участие – мецосопранът Елена Максимова е Олга Ларина, сестрата на Татяна, а нейният годеник с трагична съдба – Ленски, е Сергей Долгов. В ролята на княз Гремин е словакът Щефан Кочан.

34-годишният лондончанин с италиански корени Робин Тичати, макар и толкова млад, не е дебютант на диригентския пулт в Метрополитън. Той е ръководител на прочутия Шотландски камерен оркестрър, а от следващия сезон, в продължение на пет години, ще бъде главен диригент на Германския симфоничен оркестър – Берлин. Впечатляваща част от биографията на Тичати е, че вече четвърта година той е музикален директор на престижния оперен фестивал в Глайндбърн. В Евгени Онегин той е най-близо по възраст до страстите на героите на сцената в първо действие, затова и прочитът му на партитурата е свеж и по младежки динамичен.

„Ню Йорк Таймс“ отбелязва един трогателен детайл от вечерта на премиерата – 30 март. Когато беше обявена програмата на настоящия сезон на Метрополитън опера, в ролята на Онегин беше предвидено да участва големият руски баритон Дмитрий Хворостовски. Щеше да бъде едно от важните събития в оперния календар на 2017 г. За жалост Хворостовски обяви през декември, че борбата му с тумор на мозъка и наложителното тежко лечение налагат той да се оттегли от участие в оперни спектакли за неопределено време. На негово място влезе Мариуш Квиечен, който изигра Онегин рамо до рамо с Нетребко и през 2013-а. При последното появяване на Хворостовски на сцената на Мет през 2015 г. в Трубадур оркестрантите засипаха баритона с бели рози в знак на съпричастност със страданието му. Сега, на първия от спектаклите на Евгени Онегин, за огромно съжаление на публиката без Хворостовски, по идея на Анна Нетребко всички участници излизат за поклоните, държейки бяла роза в ръка. Мил приятелски жест, който може да се повтори и по време на прякото киноизлъчване в събота.

Излъчването на живо на 22 април от 20 часа и повторението на 26 април от 19 часа в Синема Сити в София е възможно благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“.