0
6906

Балетът на Старозагорската опера на 70 години

„Шопениана“

С премиера на балета „Шопениана“ по хореографията на Михаил Фокин на 5 декември започват празниците, посветени на юбилея.

Първата балетна постановка в Стара Загора е през 1949 г. – „Куклената фея“ от Йозеф Байер, затова и този сезон трупата чества своята 70-а годишнина. Но балет се е представял в града и преди това. Първото участие е в постановката на операта „Гергана“ на Маестро Георги Атанасова през 1925 г. Учителят Йосиф Стоилов подготвя няколко ученички от девическата гимназия, за да се включат в спектакъла. През 1943 г. Катя Абаджиева създава трупа, която изпълнява танците в операта „Биляна“ на Йоско Йосифов. Сериозната работа за балета започва с идването на хореографа Анна Воробьова, която поставя танците за оперите „Продадена невеста“ на Сметана, „Риголето“ на Верди, „Кармен“ на Бизе, първия балет „Куклената фея“, както и „Копелия“ на Делиб. Следващите хореографи, които работят с трупата и осъществяват постановки са Асен Манолов, който поставя „Бахчисарайски фонтан“ на Асафиев, и Теодорина Стойчева, която осъществява премиерата на балета „Кърджалии“ на Иван Димов. С построяването на новата сграда на операта през 1971 г. за постоянен балетмайстор е назначен Неделчо Изов. „Той беше директор на хореографското училище в София – спомня си Силвия Томова – голям наш балетен артист и балетмайстор“. 

Спектакли поставят Маргарита Арнаудова, Димитър Ценов, Вахтанг Чабукиани, Герхард Пецолд, Игор Чернишов. Играят се както големи заглавия като „Копелия“, „Бахчисарайски фонтан“ на Асафиев, „Пепеляшка“ на Прокофиев, „Жар птица“ на Стравински, „Лауренсия“ на Крейн и „Дон Кихот“ на Минкус, така и експериментални и съвременни виждания като „Сътворението на света“, „Нощта срещу Еньовден“, „Равноденствие“, „Нощ на голия връх“, „Рапсодия в синьо“, „Болеро“ и „Моряци на брега“.

„Маргарита Арнаудова обичаше да работи тук – казва Силвия Томова, Харесвах и Вахтанг Чабукиани. Той е грузинец, възпитаник на руската школа, но е с невероятен темперамент. Когато се завърнах от Ленинград, в Софийската опера още се играеше версията на „Дон Кихот“ на Чабукиани и аз с огромно удоволствие я танцувах. Запознахме се тогава. Той пристигна, беше много възрастен, но беше невероятен шанс дори само да го слушаш.“

В периода след пожара в операта до нейното възстановяване работата е трудна, като Пенка Филипова залага на по-модерния стил. След нея Алида Бонева възстановява балетната трупа с изпълнители от балетните школи в града и от сформирания балетен клас в Училището за музикални и сценични изкуства „Христина Морфова“. Представят се „Болеро“ на Равел, „Чудният свят на Шехеразада“ и „Лешникотрошачката“ на Чайковски в адаптация на Баряна Сечанова. От 2015 г. художествен ръководител на балета на операта е Силвия Томова.

„Ромео и Жулиета“

„Аз всяка година съм идвала в Стара Загора на фестивала – продължава Силвия Томова. – Със Софийската опера гостувахме задължително с оперно и балетно представление. След като театърът беше изгорял, продължих да водя спектакли и като директор на софийския балет. Играехме в синдикалния дом с идеята, че фестивалът не трябва да спира. Имало е полза от това постоянство. Когато Огнян Драганов ме покани да поема балета, трупата беше от дванадесет балетисти и трима в предпенсионна възраст.“

Силвия Томова започва пълно обновяване на състава. В момента в многонационалната трупа има балетисти от България, Италия, Полша, Албания, Гърция, Португалия, Канада, Испания, Великобритания, Япония, Тайван, Никарагуа, Мексико. Трупата вече е от тридесет човека. „Още на първия кастинг, който обявихме, се явиха сериозни артисти. Много от тях все още са при нас. Останалите се изградиха като солисти и вече са прими и премиери.“

Веднага обновяват и репертоара с „Делвата“, „Полет към светлината“, „Фантастичното дюкянче“, „Ромео и Жулиета“, „Гето“. С тези постановки балетът успява да върне своята публика, съвсем различна от оперната.

Силвия Томова: „Не беше лесно. Балетната публика се беше оттеглила генерално от операта като място, където може да дойде и да види балетен спектакъл. В продължение на доста месеци тя се отнасяше с абсолютно недоверие. Никога няма да забравя премиерата на „Лебедов езеро“, когато успяхме да убедим много хора да дойдат. Залата беше препълнена. Разбира се, мнозина бяха дошли от любопитство. Но се получи и след това продължихме с останалите заглавия. Всичко става стъпка по стъпка. В този сезон на седемдесетата годишнина пожелавам на балета това, което се създаде, да не бъде разрушено, да бъде продължено. Докато съм тук, ще положа всички усилия да възпитам хора, които да могат да продължат това дело, защото много трудно се създава подобен продукт, а страшно лесно се разрушава“.

За откриването на новия сезон на балета гостува звездата на Виенската Щатсопер Денис Черевичко, който участва в „Лебедово езеро“ на Чайковски. „Успях да го убедя да дойде сам, без партньорка и да танцува с нашата Анелия Димитрова, която се справи блестящо. Но той не знаеше къде отива, нито коя е тя. Това беше голяма крачка за нашия театър, тъй като тези световни звезди се връщат в своите театри и разказват за нас добри неща. Черевичко вече е наш приятел и пак иска да дойде.“

Анелия Димитрова и Фиорди Лоха в „Шопениана“

На 5 декември ще се състои премиера на балета „Шопениана“ по хореографията на Михаил Фокин. Тя ще открие празниците, посветени на 70-годишнината на балета. Постановката е на примабалерината Снежана Дескова, а асистент е Анелия Димитрова. Костюмите са на Първолета Чавдарова-Летиция, мултимедията е на Сергей Сергиев. Вечерта ще започне с „Ромео и Жулиета“ на Прокофиев с хореография на Силвия Томова и костюми на Салваторе Русо. Преди премиерата ще бъде открита изложба, ще бъде представено и списание „Танц“. До края на сезона всички спектакли са посветени на юбилея.

На 17 декември солистите на Щатсбалета на Берлин Яна Саленко и Мариан Валтер ще се представят в ролите на Китри и Базил в спектакъла на старозагорския балет „Дон Кихот“ на Минкус на сцената на зала 1 на НДК. Тази постановка на „Дон Кихот“ от 2018 г. беше отличена с Кристална лира на Съюза на българските музикални и танцови дейци. Хореограф е Аршак Галумян, премиер солист на Щатсбалета в Берлин. Художник на декора и великолепните костюми е италианецът Салваторе Русо. В спектакъла на 17 декември зрителите ще видят Александър Желев в ролята на Дон Кихот, а солистът на балет „Арабеск“ Филип Миланов ще дебютира в ролята на Санчо Панса. В останалите колоритни роли ще танцуват Акари Моримацу, Джулия Рагуза, Мартина Префето, Рио Сузуки, Ромина Славова, Сторм Норис, Харука Суга, Ивайло Янев, Станко Танев, Фиорди Лоха, Фредерико Пинто и др., солисти и кордебалет на Държавната опера в Стара Загора.

Догодина за деня на танца – 29 април, е планирана премиера на „Спящата красавица“ на Чайковски. Балетът ще участва в премиерата на мюзикъла „Парижката света Богородица“ на Кочанте. Предстои и много интересен проект, който ще обедини в един триптих вижданията на трима български хореографи, които работят в чужбина – Владимир Ангелов, изявен хореограф, преподавател в САЩ, личен хореограф на Пласидо Доминго; Калоян Бояджиев от Осло, който също е голяма звезда като премиерсолист и хореограф, и Християн Бакалов от Белгия.

Сезонът ще завърши с „Тракийски мистерии“ по музика на Стенли Станчев, постановката за Античния форум ще е дело на Филип Миланов.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. В момента е заместник-главен редактор на екип „Музика“ на програма „Христо Ботев“.
Предишна статия40 години без Петя Дубарова
Следваща статияЧуто, видяно и преживяно