0
166

Без какво може и без какво не

„Любовен саботаж”, Амели Нотомб, ИК „Колибри”, 2013 г., превод Светла Лекарска

lyubsabotazh3 - CopyОтново Амели Нотомб, отново кратък роман, около 100 страници, отново такъв, който се чете „на един дъх”, точно както тя иска. Всъщност като пореден номер в дългия вече списък от романи на белгийската писателка, определяна като най-четената френскоезична авторка в света, „Любовен саботаж” е едва втори. Първото му издание е през 1993 г.

Читателите, които харесват прозата на Нотомб и я познават (издателство „Колибри” регулярно я представя),няма да останат разочаровани и от този роман. С типичния за нея почти афористичен стил на разказване, задължителната ирония към себе си и околния свят, оригиналното, нестандартно виждане за неща, хора, събития и също тъй оригиналното им представяне, в „Любовен саботаж” писателката ни връща към света на детството.Свят, в който може без много неща, но не може без война. „Без враг човекът е същество окаяно. Животът му е истинско изпитание, унило и тягостно несъществуване”. С живот в гетото на Санлитун, Китай е заменен този в любимата Япония. Китай от 1972 г., комунистически Китай, който на пет години можеш да обясниш само чрез ясни, видими, дефинируеми неща – сгради, приличащи на затвори, пазени от войници, мизерен апартамент в гетото, в сграда без асансьор и стълбище, по което „се стича урина”. И забраната да се общува с китайци.

Този свят е разказан от първо лице (Амели Нотомб принципно харесва и предпочита  аз-повествованието ) и в него се води война. Французи, белгийци, африканци, италианци – „съюзниците” срещу източногерманците. Война жестока и водена с жестоки средства. В някои случаи абсолютно садистични. Но децата могат да бъдат наистина безпощадни. Такива са в тази тяхна война, такава е и главната героиня в романа. Макар и малка, на 7 години, тя е приета в  редовете на съюзниците най-вече заради едно безспорно качество – има кон и язди много бързо. Конят в случая е колело, но в света на детството, както помним, всичко има други измерения. Нещата носят други имена.

Без още нещо животът (а животът в детството е истинският живот, след него идва само „епилогът”), е невъзможен. Без любов. В романа обектът й е красиво италианско момиче, което закономерно се казва Елена. За малката героиня от „Любовен саботаж” (в чиито образ със сигурност има автобиографични моменти, мемоарното е леко прикрито) всичко се концентрира в едно –  да накара обичаната и тя да я обича. Постепенно, чрез всичките най-различни опити това да се случи, някои от които стигащи до мазохизъм – „тичах и си представях, че земята е моето тяло и че го тъпча с дървени обувки, за да се подчиня на моята хубавица, и че ще го тъпча, докато изпадне в агония” – се изграждат и някои от „знанията” за любовта, знания, които остават за цял живот.

Амели Нотомб избира да разкаже история, съчетавайки много успешно фантазиите, светоотношението, езика на едно дете с интелекта, знанията и нагласата на възрастен. И го прави по един много правдоподобен и приятен за четене начин. Детските битки, придобиващи мащабите на Троянска война, конят, с който героинята направо лети и пори въздуха, съжителстват безпроблемно на страниците на романа с цитати или позовавания на Витгенщайн, Бодлер, Стендал, с препратки към Декамерон или международната политика. И целият този свят, след като затворим последната страница, остава за нас с един цялостен, плътен образ, свят, разказан, интелигентно и забавно, умно и очарователно.

Катя Атанасова е завършила българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“, специализирала е „Културни и литературни изследвания“ в НБУ. Работила е като преподавател по литература, литературен наблюдател на в-к „Капител“, после редактор в „Капитал Лайт“. Била е творчески директор на две рекламни агенции, главен редактор на списанията EGO и Bulgaria Air. Има издаден един сборник с разкази – „Неспокойни истории“, С., 2006, „Обсидиан“. Автор е на пиесата „Да изядеш ябълката“. Нейният разказ „Страх от глезени“ (Fear of Ankles), в превод на Богдан Русев, бе селектиран за годишната антология Best European Fiction на американското издателство Dalkey Archive Press, която излезе в началото на 2014 г. Води спецкурсове в СУ и НБУ.
Предишна статияПартизанство
Следваща статияЦиници вместо фанатици