Начало Галерия Бележки върху една изложба
Галерия

Бележки върху една изложба

Даниела Радева
11.06.2014
1755
1
Георги Шаров, „Контактна зона”, 2014 г.

В изложбата на Георги Шаров няма назидателен подтекст, а по-скоро безпристрастен избор на визуални фрагменти. Тя показва живота на институцията без разкрасяване.

„Контактна зона”, изложба на Георги Шаров, The Fridge, Мадрид 8, 16-22 юни 2014 г.

Изложбата е от фотографии, направени в Софийската зоологическа градина и показващи най-общо казано флора, фауна и други. Изложбата не „представлява” зоопарка, така както зоопаркът би се представил сам, или както биха го представили по телевизията, или както посетителите сами си го представят. Флора, фауна и други не са класифицираните видове, които подлежи да гледаме, щом сме там, а тези, които погледът ни няма да отчете като принадлежащи към видовете животни или растения. В изложбата на фокус са свободни градски животни, домашни животни или пластмасови сувенири, изобразяващи животни.
Връзката между мястото и логиката на отсяване на кадрите води до една съществена размяна, която Георги Шаров прави – вижда се как дивите видове са се цивилизовали чрез клетки и табелки, а тези, които обикновено означават цивилизацията, имат елемент на дивост или изкуственост. Заради тази размяна се разбира защо авторът е избрал точно зоологическата институция. Можеше да се направи изложба и с гледки от музей, редакция на вестник, железопътна гара или лудница. Но изразът „зоологическа градина” в българския език има и преносно значение, а в други езици преносно значение има думата „институция”. Където има неправилно управление и нарушена йерархия между видовете, природата е на ход да упражни своята сила. Но основната цел на изложбата не е да посочва грешки. В нея няма назидателен подтекст, а по-скоро безпристрастен избор на визуални фрагменти. Тя показва живота на институцията без грим и разкрасяване, а намерението е повече за наблюдение, отколкото за агресивна социална критика.

2
Георги Шаров,„Контактна зона”, 2014 г.

Планът за изложбата има специфична класифицираща логика, по-скоро присъща на научно изследване. По този начин е постигнато известно отстраняване от белезите на художественост. Защото художествената намеса в случая има сходство с намесата на цивилизацията върху природните видове. Както казва авторът: „Това е проект за нивата на представяне на природата на място със силни нравоучителни функции, свързани с „природата” сама по себе си.”
Обяснението на Георги Шаров за проекта е съществена част, защото е свидетелство за това как представянето на привидно второстепенни образи от заобикалящата среда има обмислено основание. Това е изложба от нарочно непретенциозни фотографии, в която авторът знае защо избира определен кадър, преди да натисне копчето на фотоапарата. Също така това не е на първо място „кадрираща” фотография, въпреки че и кадрирането има своята роля.


Проектът на Георги Шаров е част от програмата „План за действие” на художественото пространство The Fridge. Това е поредица самостоятелни изложби, в която ролята на независимото пространство е в отговорността за прецизен избор на художници, не толкова за амбициозни художествени събития. На прицел са авторите, които влагат повече амбиция в пряката художествена работата, отколкото в действията по представянето й пред публика. Авторите си приличат по това, че ако не бяха поканени, най-вероятно сами нямаше да поискат да направят изложби. Изложбите в „План за действие” нямат куратори. Освен Георги Шаров в рамките на 2014 г. се представят Георги Димитров, Минá Минов и Леда Ванева.

3
Георги Шаров, „Контактна зона”, 2014 г.
Даниела Радева
11.06.2014

Още от автора