0
3653

Българка организира музикален фестивал във Венеция

Кремена Николова

На 6 декември във Венеция започна фестивал, който се организира от българката Кремена Николова. Това е шестото издание на San Martino a Natale, мотото му е „Червено“. Предишното бе посветено на 340 години от рождението на Антонио Вивалди.

„Искаме да покажем какви емоции и асоциации предизвиква червеният цвят“ – казва Кремена. Първият концерт е в галерията на фондация „Бевилакуа ла Маза“, която се намира на площад „Сан Марко“, а заглавието е „Нарисувана музика“ – музикални размисли върху съвременното изкуство и по-точно върху платната на един известен съвременен художник, Омар Галиани. Творбите са на руския композитор Антон Мартинов, който ги изпълнява на цигулка заедно с Кремена Николова. Това е продължение на проекта им „Музика за двама“.
Концертът „Великолепните“ пък отдава почит на жените, вдъхновили някои от най-известните композитори. Участват 15-годишната пианистка от Люксембург Зала Кравос и първата флейтистка на Болшой театър Наталия Береславцева. Концертът е в двореца „Марини“, където в миналото е съществувал един от прочутите литературни салони, в които благородни дами са събирали компании за четене на стихове и проза и са организирали концерти. Програмата се простира от Бах до Албена Петрович-Врачанска, която живее в Люксембург.
Втората част на фестивала започва на 20 декември с концерта на Анна Фусек и Джанлука Джеремиа, ще звучат творби на венециански композитори, сред които Биаджо Марини, Клаудио Монтеверди, Томазо Албинони, Бенедето Марчело, а мястото е църквата „Св. София“.
„С нас ще бъде Анна Фусек, която освен на цигулка свири и на различни видове флейти, а тук ще свири на флаутино – виртуозен инструмент, за който бароковите автори са писали много музика. Джанлука свири на всички видове лютня, теорба, старинна китара“, обяснява Кремена Николова .
В катедралата „Св. Киара“ в Мурано е концертът, посветен на тангото, с участието на Екатерина Филипович – цигулка, Лорис Доуйес – акордеон, Фредерик Доте – контрабас, и Флавиен Казачо – пиано. Ансамбълът е белгийски, но музикантите са от различни националности. Последният концерт „Вдъхновението“ е с оркестъра на „Общество Вивалди“. Заедно с контралта Алесандра Визентин, Кремена Николова и Антон Мартинов ще се върнат към основния вдъхновител на събитието, рижия абат Антонио Вивалди. Защото този фестивал без Вивалди е като Венеция без гондоли, твърди Кремена Николова. „Много съм горда, че ще участва Александра, която е един изключително рядък глас – бароково контралто. Тя пее в Ла Скала, Музикферайн, Гранд опера в Париж.“

Кремена Николова

Правите фестивала за шести път. По това време на годината във Венеция има и много туристи. На жителите на града ли разчитате, или привличате и туристите?

Разчитаме главно на венецианците. През тези години създадохме едно ядро от постоянна публика, която следва всички събития. Старая се да имам бутикова програма, подбрана внимателно, на тематичен принцип. Идват и туристи. Тази година ще пристигне една група от Париж специално за втората част на фестивала.

Освен с организирането на този фестивал записвате и много музика. Колко станаха дисковете от поредицата „Музика за двама“?

Три общо. Третия ще запишем през февруари, а ще излезе до лятото на 2020 г. Продължаваме със сонатите на Жан-Мари Льоклер. Започнахме през 2016 г. с Антон Мартинов. Това е нашият оригинален проект с музика за две цигулки. Във всеки диск включваме и по една оригинална сюита, написана от Антон Мартинов специално за нас. В първите два диска приключихме с опус 3 и сега продължаваме с опус 12 на Льоклер. Целта на този проект е, започвайки от барока, да запишем емблематични пиеси за две цигулки от различни епохи. Оказва се, че когато представяме дисковете, както и на концертите ни, хората все повече се интересуват от тези пиеси. Те са наша запазена марка.
Миналата година издадох и първия си самостоятелен диск с оркестър, който нарекох Violino d’amore: три концерта на Вивалди, посветени на неговата муза, синьора Анна Мария, и три концерта от съвременни автори, посветени лично на мен, които изпълнявам за първи път.

Смятате ли да продължите вашата поредица?

Да, имам много интересно предложение от нашия лейбъл, който издаде предишните дискове – NovAntiqua Records, да запиша един опус от 12 сонати за цикулка и басо континуо от Никола Порпора. Това ще стане през февруари или март. Досега съществува само един интегрален запис на тези сонати, направен преди двадесет години. Много се радвам, че точно на мен предложиха. Това е виртуозен, брилянтен репертоар и вече имам обяснение защо не се изпълнява. Но чувствам, че ми прилягат, и с радост ще го направя.

Освен че правите записи, организирате фестивал и концерти, вие също преподавате.

От тази година вече официално съм асистент в Кралската консерватория в Монс, Белгия, в класа на Антон Мартинов. Нашите студенти нараснаха и вече трима от тях спечелиха конкурси за белгийския национален оркестър, а още няколко постъпиха в значими оркестри. Учителското амплоа все повече ми харесва, а и самата аз се уча, когато работя с талантливи млади хора. Имам и концерти, скоро свирих в Рим произведения от първия ми солов албум и други барокови творби. Миналия месец на концерт в Париж пък изпълнихме сонати на Брамс, Моцарт.

Не сте ограничена само в барока?

Не, но сърцето ми е там. Откривам, че моята музика е италианският барок от XVIII век.

Този бароков репертоар на нормална цигулка ли го свирите, или имате барокова?

Аз имам своите фаворити сред изпълнителите на барокова музика и моят любим цигулар се казва Рикардо Минази, който и е главен диригент на Моцартеума в Залцбург. Преди няколко години имах щастието да се запозная с него. Той свири на моя фестивал през 2016 г. Тази година имам огромната чест да получа една цигулка от неговите – италианска, от XVIII век. Разполагам от два месеца с нея, така че записите, които предстоят, ще ги направя с нея.

Кремена Николова е родена в Сливен. Завършва музикалното училище в Бургас, а след това и НМА „Панчо Владигеров“ в София. Специализира при Захар Брон, Михаел Фришеншлагер, Жерар Пуле, Павел Верников, Енрико Онофри, Киара Бианкини, Джорджо Фава и Антон Мартинов. От 2012 г. живее в Италия. През 2014 г. създава международния музикален фестивал San Martino a Natale във Венеция.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. В момента е заместник-главен редактор на екип „Музика“ на програма „Христо Ботев“.
Предишна статияИмперията трябва да умре
Следваща статияВоля