0
961

Вера Недкова в Националната галерия

Фотография: НХГ

Диана Драганова-Щир, куратор на мащабната изложба в Двореца, във видеоинтервю пред Портал Култура.  

Изложбата, която продължава до 26 февруари в Националната галерия (Двореца), представя за първи път цялостно изкуството на Вера Недкова (1906-1996). Акцент в експозицията са живописните платна и рисунките от дарението на художничката, което тя прави на Националната галерия през 1995 г.

Представени са общо 222 произведения, 137 – живопис и 85 рисунки. Те проследяват развитието на Вера Недкова като модерна художничка: от Виенската художествена академия (1923-1930), като студентка на проф. Карл Щерер, през изложбите й в България през 30-те години, произведения й след 1944 г., когато над нейното изкуство тегне забрана, завръщането й пред публиката през 70-те, 80-те и до началото на 90-те години. Голяма част от работите не са показвани до момента. Те се пазят в къщата-музей „Вера Недкова“ на ул. „11 август“ № 2 в София, която все още не е достъпна за публиката.

Вера Недкова е родена и възпитана в интелектуална среда, дъщеря е на български дипломат. Първата й изложба е през 1933 г. във Виена, където е учила. Творбите от този период се отличават с опростена и обобщена форма, чиста, синтетична линия и деликатен пастелен колорит.

През 1934 г. семейство Недкови се връща в България. Вера Недкова създава композиции, пейзажи, портрети и автопортрети. Колоритът в творбите й се променя, става по-топъл, ярък и наситен, фактурата в живописните й платна се обогатява. През 1934 и 1939 г. тя прави две самостоятелни изложби в София, членува в Дружеството на новите художници.

След 1944 г. Вера Недкова трудно се вписва в настъпилите промени и вкуса на времето. Между 1946 и 1961 г. по предложение на Никола Мавродинов тя завежда реставрационното ателие за средновековно изкуство в Народния археологически музей. Продължава да рисува, много често през нощта, което се отразява в творчеството й. Много от картините й са с интимен характер. Появяват се и нови теми. Пейзажите й постепенно преминават в композиции от селския бит и трудов живот.

В началото на 60-те години с „размразяването“ на художествения живот Вера Недкова започва да участва в представителни изложби. В платната й се връща онази яркост в колорита, която тя открива при първия си досег с българската среда, но с една особена жизненост на цвета и много по-голяма наситеност. През 1973 г. е открита нейна юбилейна изложба на ул. „Раковски“ 125. Еволюцията в творбите й от този период е към по-голяма свобода и живописна експресивност. Емоционалното внушение е постигнато основно чрез пластическото изграждане на формата и разнообразието на фактурата. В голяма част от картините акцентът преминава от силуета и опростената форма до експресивното и колоритно организиране на пространствените планове. От това време са и композициите, които граничат с абстракцията – линия в творчеството й, развивана съзнателно в края на 70-те и през 80-те.

Следващата й юбилейна изложба е през 1984 г. в Съюза на българските художници. Националната галерия представя изкуството на Вера Недкова през 2001 и 2006 г.