Популярният Ансамбъл Wien свири на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща”.
„Виена дойде в Пловдив.” „Направихте ни много щастливи.”„Пазете се, Вие сте важна.” И още много мили думи чу цигуларката Албена Данаилова от възхитените почитатели след концерта на Ансамбъл Wien в пловдивския Дом на културата „Борис Христов” на 20 октомври, по време на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща”.
Това неделно виенско матине беше гвоздей в програмата на есенното издание тази година и истинско завоевание на артистичния директор Мила Павлова, защото дори по думите на самата концертмайсторка на Виенските филхармоници едва ли има по-популярен камерен състав в цяла Австрия от Ансамбъл Wien. А в България твърде рядко може да се види и чуе квартет с нестандартното присъствие на контрабас вместо виолончело. Историята показва, че за австрийците тези състави далеч не са уникални още от времето на фамилията Щраус – именно за такива ансамбли първоначално са създавани валсовете и всички пиеси, които сега са запазената марка на Виенската филхармония.
Валсове и полки от баща и син Щраус, както и от Аугуст Ланер зарадваха публиката в Пловдив, но преди тях звучаха и други произведения, достойни за едно истинско виенско матине: в първата част – Дивертименто B–durKV 137 от Моцарт и съвременната Емигрантска симфония (1987) от Вернер Пирхнер, а в началото на втората – увертюрата към Вълшебният стрелец от Карл Мария фон Вебер, специално аранжирана за този квартет.
Присъствието на контрабаса определено спомага за цялостната по-„оркестрова” звучност на Ансамбъл Wien. А когато става дума за камерен ансамбъл, съставен от виенски филхармоници, никой не би очаквал нещо по-малко от превъзходен състав с блясъка и спойката, придобити във всекидневно преследване на съвършенството, характерно за най-добрите оркестри в света. Изискаността и финесът са само едната страна на това, което виждаме в ансамбъла, защото те се дължат на възхитителен професионализъм и завиден звуков контрол.
Ансамбъл Wien съществува вече 25 години. Албена Данаилова е примариус на квартета от 3 години. „Работата в квартет е дискусия, хармония и разбирателство (а понякога и неразбирателство), умножени по 4. Но след това, ако няма удоволствие по време на концерта, липсва голяма част от музиката”, споделя тя. Очевидно нейните качества като цигулар и лидер не са останали незабелязани от колегите й, които сами избират новите членове на състава, когато някой се оттегли. В Пловдив с българката свириха още Раймунд Лиси – втора цигулка, Михаел Щрасер – виола и Йозеф Нидерхамер – контрабас – отлично доказателство, че във Виена поколение след поколение се предава познанието за стил и изискан звук. Чест прави на една българка, че се вписва толкова добре в тази изключителна звукова картина.
Още две събития има в програмата на Дните на музиката в Балабановата къща: „Кратки форми”: Еделина Кънева – сопран, Петър Салчев – вокал, Антони Дончев – пиано; на 22 октомври от 18. 30 часа и заключителен концерт, посветен на VІІ Конкурс за млади изпълнители на оркестрови инструменти „Добрин Петков” – Пловдив 2013: Оркестърът на Националното училище за музикално и танцово изкуство „Добрин Петков” с главен художествен ръководител Пламен Първанов, солист Мони Симеонов (САЩ) – цигулка. На 29 октомври от 18.30 ч.