0
455

„Вълшебната флейта“ – на живо от Мет

© Met Opera

„Вълшебната флейта“ от Моцарт в пълна версия ще гледаме на 14 октомври от 19.55 ч. в програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“.

Когато през 2006 година директорът на Метрополитън опера Питър Гелб и неговият екип решават да заложат на разширяването на аудиторията и започват кинопрожекции за целия свят на живо от сцената на театъра, избират възможно най-ефектното заглавие в афиша – „Вълшебната флейта“, и го възлагат на Джули Теймор. Режисьорката е носителка на наградите Тони и Еми, има и номинация за Оскар. Тя влага в този сценичен шедьовър майсторството си дори и в дизайна на костюмите и куклите.

Това е абсолютна визуална и слухова наслада както за млади, така и за стари, с някои от най-впечатляващите костюми и мултимедиен дизайн в целия архив на Meт, пише Андрю Кръст в сайта Bachtrack. Тогава постановката е адаптация за детска и семейна аудитория – съкратен вариант на операта, който се изпълнява на английски език.

Сега, 12 сезона по-късно, след вихреното развитие на кинопрограмата и разпространението ѝ в над 70 държави, включително и в България, тази колоритна постановка се завръща, при това в оригиналния си вид – цялостна версия на немски език, както е била поставена във Фрайхаус театър auf der Wieden, в покрайнините на Виена, през 1791 г., малко преди смъртта на гениалния ѝ автор.

Идеята на Емануел Шиканедер – приятел на Моцарт, поръчител на творбата, либретист, директор на театъра, режисьор и изпълнител на ролята на Папагено на премиерата – е публиката да се забавлява, но до нея да достигнат и важни послания. Много хора съзират в историята идеите на масонството, които са изповядвали и Моцарт, и Шиканедер, но като всяка приказка, и тази разказва универсални истини. Волфганг Гьоте я нарича „утопична и странна приказка, в която се проповядват човешките добродетели: любов, трудолюбие, нравствено съвършенство“.

© Richard Termine/Met Opera

Възстановката на Джули Теймор в Метрополитън сега отново връща доскорошния дългогодишен музикален директор маестро Джеймс Ливайн на диригентския пулт. Има ветеран и сред певците – изпълнителят на ролята на Зарастро – Рене Папе. Своя дебют като Памина в Мет ще направи изгряващата звезда от Южна Африка Голда Шулц, заобиколена от почти изцяло американски състав, към който се присъединява и младият австриец Маркус Верба, играл Папагено на Залцбургския фестивал.

Певците отбелязват колко сложен е балансът между постоянното движение по сцената и гъвкавостта, която се изисква, за да се изпее подобаващо музиката на Моцарт.

„Понякога се чувствам като хипопотама във „Фантазия“ на Дисни – онзи, който правеше пируети“, шегува се Голда Шулц. Критиците обаче вече я обсипват с похвали.

Някои млади певци правят дебютите си на тази сцена във второстепенни роли, но не и Голда Шулц. Южноафриканката играе Памина, неин диригент е не друг, а Джеймс Ливайн. А предстои и появата ѝ в кинопрожекция, което ще позволи още повече да бъде забелязана – пише Майк Силвърман във „Вашингтон Пост“ и добавя, че ролята във „Вълшебната флейта“ дава възможност на младата певица да покаже красивия си лиричен глас, който се извисява прекрасно във високите тонове.

Тя създаде вокална линия – толкова красива, колкото нищо друго, което чух дотук в сезона на Мет“ – не пести комплименти и Закари Улф в „Ню Йорк Таймс“.

Постановката е впечатляваща и обхваща всички възможни технически постижения на сцената на Метрополитън опера. Сценографията на Джордж Ципин със специалното осветление на Доналд Холдър е пищна и цветна. Костюмите и куклите са направени по дизайн на режисьорката Джули Теймор. Впечатляващи са и певците, на които партнира един от най-добрите оперни оркестри в света. Какво повече можем да си пожелаем?!

Повторението на „Вълшебната флейта“ е на 8 ноември от 19 часа в Синема Сити София.

Сателитните прожекции в Cinema City Mall Sofia се осъществяват за четвърта година благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“ с подкрепата на Столичната община и Британския съвет в България.