0
4055

Вътрешен взрив

„Извън системата“ © kineo Film / Weydemann Bros. / Yunus Roy Imer

Дебютният филм на Нора Фингшайт „Извън системата“ идва на София Филм Фест с награда от Берлинале. 

Има филми, родени с късмет. Особено ако са дебютни. Очевидно такъв е и немският „Извън системата“, който пристига на София Филм Фест след „Сребърна мечка – наградата Алфред Бауер“ на тазгодишното Берлинале. (Алфред Бауер е киноисторик, директор на фестивала в години 1951–76, след смъртта му през 1986 г. се основава награда на негово име, която се връчва за откриване на нови перспективи пред киноизкуството.) В предните две години „Извън системата“ има две награди за сценарий от два кинофорума, по всичко личи, че му предстои още дълъг и плодотворен показ на различни фестивали, още повече че тези за първи и втори филми сякаш са повече като брой в световен мащаб.

Родената през 1983 г. негова авторка Нора Фингшайт има зад гърба си няколко късометражни игрални филма, има и документален, с който печели първа награда на фестивала в Зарбрюкен (2017). Идеята за „Извън системата“ ѝ проблясва за първи път преди пет години, Фингшайт снима документален филм за приют за бездомни жени. Сред тях се намира и едно 14-годишно момиче, което социалните работници определят като „взривяващо системата“ (Systemsprenger). Това е понятие от педагогиката и психиатрията и с него в социалните служби назовават хора, които отказват да се подчинят на каквито и да е правила и не могат да се адаптират към нито един дом, затова обикновено сменят подслони и възпитатели. „Взривяващите системата“ лица са огромен проблем за работещите в социалната сфера и в него се отразява не толкова трудната съдба на „взривителите“, колкото безпомощността на възпитателите, както и непригодността на съществуващите форми за социализиране да обхванат всички нуждаещи се.

„Взривяващ системата“ е буквалният превод на заглавието на филма и вероятно по-точният от „Извън системата“, защото при втория вариант се предполага, че системата работи и някой е останал извън нея. А понятието казва, че системата в настоящия си вид е непригодна да поеме и превъзпита някои от останалите без дом и семейство.

Фингшайт пише сценария в продължение на пет години, посещава различни социални заведения: детски групи, детска психиатрия, училище с деца, за които трябва да се полагат специални грижи, приюти за бездомни и т.н. На няколко пъти дори остава да живее сред бездомниците. Казва, че понякога ѝ се налагало за месеци да прекъсва работата, за да може да осмисли и вътрешно да приеме това, което е видяла и чула. Толкова много човешка мъка, и то в огромни дози!

През 2017 г. сценарият „Извън системата“ е избран да участва в секцията Berlinale Talents на берлинския кинофестивал, където ментор ѝ става режисьорът Андреас Дрезен. (Неговият филм „Полуетаж“ преди години също гостува на СФФ.)

„Извън системата“ © kineo Film / Weydemann Bros. / Yunus Roy Imer

В крайния си вид филмът разказва за 9-годишната Бени, която е агресивна е непредвидима. Много отдавна тя е напуснала дома си, влачат я е от едно детско заведение в друго. И всеки път на изпроводяк получава по един албум със снимки. Бени има много такива албуми. Където и да отиде, момичето буйства. Режисьорката кара малката си героиня да крещи с все сила и освен това снима с ярки цветове, кадрите експлодират, животът на Бени е писък, екстремност, невъзможност. При това Бени мечтае за нещо съвсем обикновено – да живее с майка си. Единственият опит, който има частичен успех за „опитомяването“ на Бени – с Миша, възпитател на склонни към насилие младежи – в крайна сметка също се проваля.

Изхождайки от мотото на Берлинале, че личното е и политическо, „Извън системата“ може да се разглежда и като политически филм, тъй като показва система, която не може да се справи с един свой много слаб член – едно дете. То не може да намери своето място, но което е по-страшно: работещите в социалната система нямат сили и възможности да му го посочат.

„Извън системата“ © kineo Film / Weydemann Bros. / Yunus Roy Imer

Ролята на Бени се изпълнява от Хелена Ценгел (родена 2008 г.) Това не е първото актьорско участие на Хелена, още 5-годишна тя се снима в музикално видео, после в друг игрален филм и тв сериал. На кастинга за „Извън системата“ се явява под номер 7. След това режисьорката гледа още 250 деца, но винаги мисълта ѝ се връща към Хелена. Накрая целият екип решава, че това е детето, което им трябва. И Хелена прави действително впечатляваща роля.

Нора Фингшайт © Philip Leutert

Нора Фингшайт беше една от седемте жени в конкурса на Берлинале, наречен тази година „фестивал на жените“. Запитана как се отнася към темата „жените в киното“, режисьорката отговаря пред dpa: „Аз съм щастлива, че съм част от поколение, за което вратата към киното беше отворена и за жените. Когато съобщих, че искам да се занимавам с режисура, никой не каза, че това не е възможно и не е за жена. Но вероятно защото този разговор беше започнал в обществото доста преди това. Сътрудничеството ми с мъжете е чудесно. Всеки път попадам на отворени мъже, които са склонни да работят с жена-режисьорка. Не знам как ще продължи нататък, но в момента времената са добри за жените. Прекрасно е, че много неща се промениха, освен това всеки ден ставам свидетелка на това как продължават да се променят в наш интерес.“

„Извън системата“ участва в международния конкурс на СФФ, може да бъде видян на 12 март от 21 часа и на 13 март от 11 часа в Дома на киното, както и на 18 март в Културен център G8 от 18.30 часа.