0
532

Да послушаме джаз в Пловдив

Дони Маккаслин

От 1 до 4 ноември ни предстои Plovdiv Jazz Fest. Създаден от Мирослава Кацарова, той се превърна в едно от значимите джаз събития у нас.

Най-голямото достойнство на програмата на фестивала е липсата на компромиси с качеството. Музиканти – български и чужди, от класа, с интересни проекти, всеки път с оригинални търсения, с отношение и преданост към музиката, която толкова много от нас обичат.

Според Мирослава тази година фокусът на фестивала минава през Ню Йорк и саксофона като инструмент. И тримата хедлайнери са част от активния клубен и концертен живот там, а двама от тях са важни саксофонисти.

Гостите, музиканти със собствен почерк и стил, тази година са Джейсън Моран, Дони Маккаслин и Джошуа Редман.

Джейсън Моран

Джейсън Моран е виртуозен пианист, изкушен да интерпретира музиката на значими и влиятелни джаз артист“, споделя Мирослава Кацарова. „Първият му много силен пробив в това отношение е албумът му – трибют на Фатс Уолър от 2014 г. Той е замислен като концертен проект, в който Моран интерпретира по нов и изненадващо съвременен начин музикалния материал на атрактивния и много техничен Уолър, известен и с участието си в множество черно-бели музикални филми. По време на концертите Моран носи маска с лика на Уолър, докато свири, и с лекота разиграва поведението на стария пианист, белязано от заразяващо чувство за хумор.

Тази година се честват 100 години от рождението на друга важна историческа фигура в джаза Телониъс Монк, а концертът на Джейсън Моран се казва In My Mind: Monk. Отново неконвенционален прочит на нелекия музикален материал на Монк в компанията на 10 първокласни нюйоркски джазмени. Това е проект със силна препратка към един исторически концерт на Монк от 1959 г. На сцената ще има и видео, което ще бъде важна част от музиката, случваща се на сцената. Нека отбележа и един друг интересен факт – Моран е и визуален артист с няколко участия на Венецианското бианале.“

На 2 ноември публиката ще може да слуша Дони Маккаслин. Уникален артист, явление в съвременния джаз. Присъствието му на българска сцена е истински голям успех за екипа на фестивала. „Той е виртуоз, но и визионер по отношение на съвременния джаз. Музиката му е белязана от цели масиви новаторство, свързани със звука, ритмиката и хармонията. В контраст с тези музикални релефи е мелодията. Маккаслин умее да я овладее, без да превръща музиката в клише или в предсказуемо преживяване. Със сигурност срещата му с Боуи е съдбовна и в последния му албум Beyond Now влиянието е силно и осезаемо. Той ще прозвучи на живо на сцената на Пловдив Джаз Фест.“

Джошуа Редман ©Jay Blakesberg

Другият голям артист, гост на фестивала, със сигурност не се нуждае от представяне. Но той пристига с нестандартно, но обичайно за него трио –   саксофон, бас и барабани. „Джошуа Редман заедно с Брад Мелдау са определяни за законодатели в новата история на джаза. Миналата година се появи и техният съвместен албум Nearness – само пиано и саксофон, смятан за един от най-добрите инструментални джаз записи на 2016. Албумът представлява клубни и концертни изпълнения на двамата артисти, които са напълно достатъчни да изпълнят пространството с красотата, дълбините и интелекта на интерпретациите си.“

В три от вечерите на фестивала ще можем да чуем и едни от най-обичаните български джаз музиканти – Хилда Казасян с JP3 и Мишо Йосифов. Нейният проект се нарича „С усмивка за Ела“. Христо Йоцов с Jazz Cats и Антони Дончев Project. Изненада обещава необичайната среща на четирима музиканти, които не са популярни с джаз изпълненията си – това е интересният проект „Четирима господа пеят джаз“: Орлин Павлов, Павел Терзийски, Свилен Ноев, Стефан Вълдобрев.

Освен официалната програма тазгодишното издание на Пловдивския джаз фест ще предложи и съпътстваща програма, включваща изложба с фотографии на Мишел Нахабедян, концерта „Деца пеят джаз“, концерт на Alexandroff Ragtime Band, джем сешъни в Bee Bop Cafе. Ще бъде връчена и  награда за цялостен принос в джаза.
Със сигурност ни очакват наситени с музика дни, вълнуващи срещи между публиката и музикантите.

 

Катя Атанасова е завършила българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“, специализирала е „Културни и литературни изследвания“ в НБУ. Работила е като преподавател по литература, литературен наблюдател на в-к „Капител“, после редактор в „Капитал Лайт“. Била е творчески директор на две рекламни агенции, главен редактор на списанията EGO и Bulgaria Air. Има издаден един сборник с разкази – „Неспокойни истории“, С., 2006, „Обсидиан“. Автор е на пиесата „Да изядеш ябълката“. Нейният разказ „Страх от глезени“ (Fear of Ankles), в превод на Богдан Русев, бе селектиран за годишната антология Best European Fiction на американското издателство Dalkey Archive Press, която излезе в началото на 2014 г. Води спецкурсове в СУ и НБУ.
Предишна статияМафия в Прага
Следваща статияНе се грижете що да говорите