0
521

Дни на камерната музика в Габрово

42-ото издание на фестивала се провежда от 10 до 17 септември

Габровски камерен оркестър

Фестивалът „Дни на камерната музика“ в Габрово е създаден през 1976 г. Тогава диригент на Габровския камерен оркестър е Милко Коларов, а артистичен директор е Панчо Владигеров.

След 1992 г. ръководител на оркестъра и фестивала е Иван Стоянов, който запазва високото ниво на фестивалните събития. От 10 до 17 септември ще се проведе 42-ото издание на фестивала.

„В нашия фестивал акцентът винаги е бил първо музиката, а след това изпълнителите. За нас е много важно да представяме нова информация за съвременната музика на нашата публика и по този начин тя да израства, като разбира се, правим широки исторически ретроспекции на най-стойностното, което се е случило в европейската музикална култура. В концепцията на настоящия фестивал присъства едно произведение, което е създадено преди пет месеца, а в края на седмицата ще се върнем към 1570 г., когато ще слушаме мадригална музика от ренесансови автори. Ще имаме и една премиера на съвременната италианска композиторка Ада Джентиле. Винаги се стараем нивото на гостуващите солисти да бъде най-високо, затова анкетираме нашата публика в началото на сезона. Това е наша особеност. Ние никога не планираме сезона в края, както правят другите оркестри, а го планираме след като видим каква е оценката на публиката. Нашият фестивал се открива или закрива с изкуството на камерния ансамбъл „Софийски солисти“, който засега е най-реномираният български оркестър с едно много специално място в нашата музикална култура“ – споделя Иван Стоянов.
През тази фестивална седмица ще има премиера на новата композиция на Пламен Джуров „Метаморфози“. Премиера за Габрово ще бъде „Светлосянка“ от големия грузински композитор Гия Канчели. Другият акцент е гостуването на едно Фестивално клавирно трио, което ще представи за първи път в България Клавирно трио от Франк Мартен, рядко изпълняваната Соната за виолончело на Бенджамен Бритън, сонатата на Равел за чело и цигулка и Жак Ибер – Пиеси за цигулка и чело.
Габровският камерен оркестър закрива фестивала с два концерта. Единият е посветен на творчеството на големия наш композитор Александър Танев, а другият е с френско-италианска програма, която включва освен Концерт за флейта от Перголези, премиерата на Ада Джентиле и популярни творби за арфа, флейта и кларинет.

„Смятам авторския концерт на Александър Танев за много важен. Неговата инструментална музика е изключително майсторска. Ще осъществим световна премиера на композиция на Борислава Танева, посветена на баща ѝ. Имаме гостуване на две студентки от класа на проф. Минчо Минчев, които ще изпълнят петата и седмата сонати на Бетовен. Хоровият концерт на камерна капела „Полифония“ за мен също е много важен, защото последният концерт на Ивелин Димитров беше в Габрово, точно преди десет години. Маестро Димитров беше изключителен музикант, не само композитор, но за мене той беше най-великият хоров диригент, с изключителни постижения. С този концерт хорът ще отбележи и своята 50-годишнина“ – представя накратко акцентите от програмата Иван Стоянов.

Специално внимание се отделя и на детската аудитория. Това е стратегия не само за фестивала, но и за сезона на Габровския камерен оркестър.

„Тази година малко нарушаваме традицията, защото тези концерти започнахме да ги изнасяме на открито, а сега ще влезем в зала. Нашата детска публика ще се докосне до творчеството за деца на Чайковски, Рахманинов, български автори. Деца ще свирят за деца. Ние ще продължим да изнасяме детските концерти на открито, тъй като се налага да се борим с изключително агресивната среда на комерсиалната музика, която залива медийното пространство и не дава възможност на много млади хора да видят, че има нещо алтернативно. Когато това стане през училището, децата го смятат като някаква принуда, но когато това се случи на улицата и те го видят, е любопитно. Смятам, че тогава имаме успех, защото трябва да си дадем сметка, че всички образователни концерти включително и широко рекламираните не водят до увеличаване на публиката, особено младежката публика, в сериозното изкуство. Правят се много големи усилия, хвърлят се огромни средства, но резултатите ги няма. Ние търсим алтернатива. Изнасяме образователната дейност през топлите месеци навън, за да имаме възможност на по-спонтанни реакции и на ефекта на изненадата с младите хора в Габрово.“

Особена е и стратегията при съставяне на концертните програми. Всеки слушател в залата може да попълни анкетна карта, в която да заяви своите предпочитания. В края на септември тези анкети се обработват и творбите влизат в репертоара на състава.

„Като направя анкетата, винаги оставам изненадан и много респектиран от публиката. Винаги искат Светлин Русев, Минчо Минчев, Веско Ешкенази и всички обичани от българската публика изпълнители, а те и гостуват при нас. Ние правим всичко възможно, убеждавайки общината Габрово, че щом данъкоплатците са го поискали, те трябва да дойдат при нас. В Габрово има едно ядро от изключително интелигентни хора, които имат култура и осведоменост малко по-висока дори от някои професори в музикалната академия. Изпълнявал съм музика от Витолд Лютославски, голяма част от творчеството на Арво Пярт. Правил съм концерт изцяло с музика на Алфред Шнитке. Не само това, но сме изпълнявали концерти за пиано от Феликс Вайнгартен. Наложи се да изпълним концерт за виолончело от неизвестен австрийски бароков композитор, Георг Мон. Сега ще свирим виолончелова музика от Леонардо Лео. По желание сме изпълнявали лирична сюита на Берг, композиции на Петерис Васкс. Това не може да се срещне в другите градове – публиката да изисква такива произведения. Нашата мисия е да даваме повече информация на публиката.“

Иван Стоянов е диригент на Габровския камерен оркестър и музикален директор на международния фестивал „Дни на камерната музика“ в Габрово. Завършил е русенското музикално училище и музикалната академия в София. Специализирал е при Йехуди Менухин и Константин Буджиано, Иля Мусин и Карл Остерайхер. От 1992 г. е диригент на габровския оркестър.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. В момента е заместник-главен редактор на екип „Музика“ на програма „Христо Ботев“.
Предишна статияБелене е място на памет за цялото човечество
Следваща статияАрия на клевета