
Лекция на известния френски драматург, изнесена в „Парижката Света Богородица“ на 25 март 2018 г.
- „In hoc signo vinces…“ Под този знак ще победиш. Кръстът, даден на Константин в съня му, възвестява победа чрез обрат. Кръстът кръстосва и съдържа енергията на противоположностите; той ни открива – дори в нашето тяло – парадоксалния път на завоеванието чрез отрицанието на обратимостта. Един диалогичен път – диалектиката се разкрива в нас, зад нас и преди всичките ни деяния.
- Кръстът е знакът – не на един край, на крайната точка – а на освобождаващ преход… Прекосяване на смъртта. А не отвъд нищото.
- Чрез кръста, обозначен върху теб с две невидими линии, чрез този знак върху теб самия, от този жест, който те обозначава тук, в четирите измерения на всемира, върху теб се излива цялата пълнота на времето в един изложен на показ миг: в теб е вписано, че Бог е открит.
- Бог е противоречие и откритост в Себе Си: Четвъртото лице на отделното.
- Чрез кръстосването на две невидими линии – дори негативно – се открива едно лъчение. С нашето кръщение знакът на кръста сменя нашия център и ни отрича: предоставя ни на всемира. В този знак на неграмотния (неграмотните се подписват с кръстче) се концентрират и кръстосват цялото пространство и цялото време: ускорения.
- Нямо писане и Тетраграма[1] в пространството, следа в прехода на парадоксалната божественост: три в едно; вътрешна убежна точка в сърцето на нашето тяло – кръстът, с който се кръстим тук, носи спомена също, на четири езика, за надписа I.N.R.I. Иисус от Назарет, Царят Иудейски.
- Славата Божия сега минава през смъкването Му на земята: сиреч в нас. Той ни следва-и-предхожда: прекосява смъртта Си, сетне и нашата. Минава през кръста като през един негатив на прехода. Нещо, възвестено на нашия език чрез великолепното слово кончина.
- Чрез отричащия, победен и възкръсващ знак – който вписваме върху себе си с най-прости жестове – ние признаваме кръстосаната точка на смъртта в дълбините си; утвърждаваме чрез този открит жест издигането на живота в четирите краища на пространството.
- Издигането на живота в измеренията на не още видяното.
- Едновременно с приковаването – заковаването върху дървото – кръстният знак е означаването в нас на енергията на разкъсването на пространството: морето, което се отваря, избликването на едно в четири, обратната страна на смъртта, озвездеността на субекта.
- Бог е противоречието на живота, открит в себе си.
- Кръстът създава празнота в мисълта: синкоп. Творческа анихилация. Пълнота, завръщаща се в празното – и преобръщаща го. Той е противоречието на живота, което ти пишеш върху себе си. Кръстът ни означава. Белязва ни като личност. Той зачерква аза и го отваря.
- Кръстът, с който ние се кръстим с помощта на един прост жест, се концентрира върху нас, имайки спомен за всички парадокси на християнството. На първо място, Въплъщението (Словото стана плът); Въплъщението, кардиналният акт, оста на богословската катедрала! Въплъщението, „сърцевина на спасението“, пише Тертулиан (Caro cardo salutatis[2]). „Въплъщението, ненавистно на мнозина горделивци“, както великолепно го определя св. Августин.
- Тъкмо чрез предизвикателството, отправено към мисловния ни мързел, към дребнаво пресмятащия и изчисляващия разум, към краткосрочните ни възгледи, се явява преобръщащата – и винаги нова – сила на християнството: днес, в началото на един още по-пресметлив век, повърхностен и линеарен, отколкото всички други. Днес повече от всякога преоткриваме завладяващото съждение на Тертулиан: „Синът Божи е бил разпнат; не се срамувам, защото е срамно; Синът Божи е мъртъв, вярвам го, защото е нелепо. И е възкръснал от гроба? Сигурно е, защото е невъзможно“ (Crucifixus est Dei filius? non pudet quia pudendum est. Et mortuus est Dei filius ? credibile est quia ineptum est. Et sepultus resurexit ? certum est quia impossibile).
- В християнството има много дълбок опит за невидимите сили и тяхната игра в движението: един плътски спомен за обръщането на енергиите. Пред нас се отваря друга физика: налудничава и истинска.
- В Константинопол, недалеч от „Света София“ (Премъдростта), която си остава, и „Света Ирина“ (Мирът), която си остава, някога е имало църква, наречена Agya Dynamis (Светата Сила): преобръщащата сила на Христос (Христос: Въплътеният Бог, Христос, другата страна на Бога): даденият агнец, възвестяващ победната невинност.
- Един ден, работейки с актьорите си, занесох на Кристин Ферсен и Франсоа Шато фотография на иконата Света Богородица Знамение, която е в Новгород, изобразена с разтворени ръце и обърнати към нас длани… Тя не атакува, а закриля, давайки се – изглежда така, сякаш е ехографирана с младенеца Христос, който е все още в утробата й; тя закриля, тъй като е отдадена изцяло. В тази икона е душата на християнството – онова, което Дитрих Бонхьофер[3] е събрал в следната пламенна фраза: „Само един слаб Бог може да ни бъде подкрепа“.
- Ускореност и разпъване на кръстния знак: ускорение на пространството и времето в една мъртва точка: нашето сърце, приковано в центъра на четирите посоки в пространството. Християнството би ли могло да се обобщи – без повече думи – в този жест, който събира и разгръща?
- Кръстейки се, навеждайки се и вдигайки се – чрез издигания и пропадания, невидими следи, и чрез пътя, практиката и повторението на думи и жестове, чрез религията на степените и чрез повторената религия – нашето тяло понякога съумява да узнае малко повече от самите нас.
- Възприемам понякога Кръстния знак като свободно и нямо писмо на Тетраграмата в пространството.
- Кръстът – в четирите точки на пространството – си спомня за четирите Евангелия, за четирите смисъла на Писанието, за четирите неми букви на неизречимата Тетраграма: „Yod. hé. waw. Hé“. Да не се произнася. И да не се чува, поне за момента.
- Винаги съм чувствал, че Троицата е по образ и подобие на Тетраграмата: че има същата функция, че извършва в ума ни същия труд…
- Троицата, съкровената обител на Бога и тайнственото сърце на християнството… но също и: неалгебрично съждение, негеометрична фигура, неуловима форма, която винаги ни убягва, жива-движеща се, дишаща в нас.
- Доказателство чрез празнотата и чрез диханието на неведомостта на Бога. Неуловимият, недосегаемият Бог: Noli me tangere.[4]
- Троицата, непредставимото лице на Три в едно: немислимата и истинска Троица e извън думите – както Тетраграмата: Името в четири неми букви на личния Бог, Който трябва да бъде Ти.
- В Троицата, както и в Тетраграмата изглежда, че има забрана за представяне или по-точно забрана за притежание.
- Троицата проправя пътя, по който отново се научаваме да се губим, казва св. Августин в За Троицата (De Trinitate): „И тъй, така трябва да пристъпваме към неведомите неща: когато най-вече вярваме, че нищо не сме намерили, когато сме стигнали дотам да разберем колко неведомо е онова, което търсим“.
- Троицата, Тетраграмата ни повтарят търпеливо, всекидневно, че Бог не се усвоява, не подлежи на определения, нито на съждения – Той никога не може да бъде уловен. Познава се само отвън, чрез вътрешната интуиция, чрез досега на диханието, в тайнственото изразходване на словото, в приношението на думите.
- Той ни е дал словото: като връзка между Него и нас; като скрита размяна на Неговия дъх и на нашия. „Бог“: дума извън думите; дар на всички езици – веднъж завинаги изразходван от разума. Нека съхраним от Логоса поне жеста да пишем във въздуха.
- Две „малки фрази“ от Огледалото на простите души на Маргьорит Порет[5], изгорена жива недалеч от тук на 1 юни 1310 г.:
- Маргьорит Порет: „Разумът, който разбира само най-грубото и отхвърля по-финото“.
- Маргьорит Порет: „Необходимостта на човека е да припознае като свое всичко, произтичащо от разума, докато любовта произтича от Бога и единствено от Него“.
- „Ако разбираш, тогава това не е Бог“, ни казва св. Августин.
- Не можем да схванем Бога – не можем и да Го разберем – и все пак се обръщаме към него – като към Някой.
- Има я във френския език тази особеност, че ние, подобно на латинците, не можем да различаваме U от V; оттук и невероятната анаграма на думата Dieu (Бог) е Vide (Празнота).
- Думата празнота не ни отпраща към нищото, а напротив, подканва ни да преоткрием – в нашето тяло – живия център, живото сърце на диханието – което е труд, дело на празнотата и зов за въздух. Очевидно. Кеносис (очевидност?). Дар на себе си.
- Ние сме изпразнени от Бог, но зовящи го, възлюбени, отделени от Него… В Битие Бог създава, отделяйки небето и земята, деня и нощта – и т.н. Тъкмо отделяйки, Той създава дистанцията и привличането; липсата и привличането; любовта, привличанията – тъкмо в деленията си всемирът, разделеният хаос, става игра на сили.
- Двете сенки на думата любов са твърде отстоящи една от друга: празнота и магнетичност.
- Привличането на Отделените.
- Изначално кръстният знак отделя вертикала и хоризонтала, обозначава нашето тяло и действа като книга; центрира ни наново; като инициал, белязва ни с четири букви: I. N. R. I., Иисус от Назарет, Цар Иудейски.
- Изначалност & инициал – това е Христос: „Преди Авраам да бъде, аз бях“. Иисус не забравя, че той е Работникът на творението, Действащото Слово, Словото „в началото“, поетът на всемира, ръката на Бога, Неговият деятел: „Чрез Него всичко е станало“.
- Раздиращо разкриване, цялостно откриване на Христовата драма в тези два реда на Слово за Пасха на Мелитон Сардикийски: „Онзи, Който свали небесата на земята и над водите, висна на кръста. Ще погребват Оногова, който постави звездите на небето“. Джон Скот Ериугена в един коментар върху Евангелието на Иоан ни призовава да доловим в criavit (извика) на Онзи, Който е дошъл да умре на кръста, отзвук от creavit (създава) на Словото, довело до появата на небето и земята. Цялостно завъртане на колелото на времето.
- Както във фразата, където словото е актьорът, който влиза и преобръща идолите на думите, като пробужда силите чрез диханието и измисля движението, така и актът на Христос – актът на Словото – открива, пише времето (което ще свърши). Граматичното слово е „по образ и подобие“ на теологичното Слово, което е акордьорът на цялото време. „Логосът е бил наш работник, затуй сме логични“, пише св. Атанасий. Словото (и разумът) са неговият подпис в нас. Направени сме по неговия говорещ образ.
- Логосът е обозначил дара на словото.
- Преди да разгърнем наново Библията, ето три реда от Руперт от Дьойц: „Когато четем Светото писание, държим в ръцете си Словото Божие и имаме пред очите си Сина Божи чрез посредничеството на едно огледало и в образ“ (Руперт от Дьойц, Деянията на Светия Дух).
- Библията. Бог попада там в засада.
- Не Го изричайте. Не Го улавяйте: не Го приковавайте. Не Го докосвайте никога. Noli me tangere. Чакайте Той да ви докосне. Слушайте, докато ви говори.
- Бог ни очаква всеки път, щом отворим отново тази книга, която е диалог с Него – сиреч една битка… Отново Руперт от Дьойц: „Отдалият се на четенето на Светото писание, който се мъчи да разбере смисъла на Словото Божие, подобно на Яков се бори с Бога“ [Quod omnis qui sacrae Scripturae studiis accintus incumbit, sensum Verbi Dei tenere contendens, instar Jacob cum Deo luctetur].
- Споделяне на въздишките в диалога с тази книга, предъвкване на словото, въплъщение на хляба, просветление чрез евхаристията. Няма нищо по-телесно от месианизма: защото Бог се вкусва.
- В сцената с „Неизгарящата къпина“ – „Тетраграмата“, „Името“, „неизречимото“, „Той“, „Него“, Онзи, който се обозначава с четири букви, за да не се назове, Онзи, чието име е „ти“, се назовава не с глагол в сегашно, а в бъдеще време: Eye asher eye, „Аз ще бъда, Който ще бъда“. Бог е Този, Който идва, а не само Който е… Като че ли има повече присъствие, настояще и приношение в бъдещото време на „идвам“, отколкото в стабилното битие на глагола „съм“.
- Евагрий Понтийски казва, че молитвата е премахване на мисълта.
- Думите проникват дълбоко: те шепнат за онова, което ги докосва, и се отварят към погълналите ги гледки; гъвкаво разкриват в игрите си движенията на вълната на словото… обвързват ни и ни обновяват, освобождават ни от стария вокален живот. Има някаква плътска геология, някаква животинска история и сексуалност в игрите на отделяне и в живите съюзи на думите. Историята с „явяването на живота чрез Словото“ се крие във всеки от нашите езици. Всяка дума, която издишваме, си спомня, че всички неща са били призовани едно по едно.
- Всеки път, когато във фразата се появява глагол – а не наречие, съществително или прилагателно – мисълта е по-близо да явлението, до непрестанния бяг на природата, по-близо до драмата на живота.
- Езикът се опитва да постигне издълбоко не нещата, а драмата на живота, граматиката на природата.
- Езикът не пленява, а се уподобява на самото движение на материята, вижда как драмата на пространството се проявява вътре в думите – вижда да се изгражда пространството чрез думите пред нас; езикът не пленява никое от нещата, а разгадава техните пра-сенки, усеща порива им да се родят: те виждат бял ден, благодарение на филизите на езика. Актът на явлението.
- Най-хубавото на езика не е в това, че препредава, а че дълбае насляпо и че познава нещата преди нас, че черпи от дълбоки кладенци, че ни показва и указва как да се спуснем надолу: да влезем в досег с видяното и мисленото преди нас. Да чуем първите гласове на животните.
- Да се научим да дълбаем във всички пещери на езика. Да отворим други галерии – в телата на езиците. Да си спомним, че чрез езика ние сме животни с открита съкровеност.
- Езиците живеят и мислят тайно, в дълбините си, подобно на някакъв тайнствен и безименен мозък, като знание на предците. Един кладенец, който е винаги тук и още говори. Да се спуснем в езика като в някое тяло.
- Езикът не съобщава – не само! – но и отдалечава; имаме загуба на причастност, скок. Един открит танц. Той кръжи и знае, че може – не само да ни събира едни с други и да ни сближава – но и да ни прокужда дълбоко и твърде далеч. В този смисъл – и само в този смисъл – можах да напиша един ден, че езикът е нечовешки. Полубожествен. Нечовешки, доколкото ни измъква – на моменти и в проблясъци – извън човешкото търгашество: когато ни кара да видим „човека“ отдалеч, отвън, извън нас, извън него: въображаемото животно. Животното, говорещо извън себе си.
- Езиците – и само те – позволяват на човека да погледне на себе си с чужд поглед. Спасителен чужд поглед! Само чрез словото, чрез езиците и тяхното изпразване, тяхното издълбаване и празноти; само чрез множествеността на всички езици можем да гледаме на човека като на учудено животно.
- Думата благодат е от онези, които се колебая да произнеса… Благодатта се разпростира, без да произнесе името си; назовава се, без да го каже; мисли се, без да се назове. Обвързана е с радостта: на гръцки думата благодат (haris) е почти равнозначна на думата радост (hara): благодатта е възрадване: ново напояване: дъжд, който отмива, ново раждане, връщане към живота. Обвързана е и с музиката: от дискорда до акорда, от плътта до битката на звуците – от убягващата конструкция на ритмите до дискурса на времето (липса и пълнота), до акорда на същинското време. На вслушване. На изначално очакване. Очакването е първичното състояние на всяко сътворено нещо.
- Благодатта е съгласие: ето че внезапно се озоваваме във времето, не в клетката или в решетката на часовете – а в цялото време, от алфа до омега.
- В мига на благодатта всички неща видимо идват при нас, раждат се за първи път…; при нас те идват, за да се подредят най-добре в дълбинното време, да се вкоренят в удрянето, в ударността, по мярата на истинското време. (Ето какво най-сетне трябва да проумеем ние, вечно мънкащите деца, всекидневно мамени от механичното време на часовниците!). Благодатта, която ни е дадена, предоставена безвъзмездно, понякога ни настройва към истинното време. Времето, акордирано за нас. Ако времето ни е дадено, то е защото сме предназначени за него. То е нашият обхват: мястото, почвата, страницата на нашето приношение.
- Словото зове, музиката чака; истинският език е в бъдещето.
- Лутер казва, че нищо не е по-близо до теологията, отколкото музиката.
- Жан Дюбюфе[6] често говореше за освобождаващата полифония. Признавам, че си мислех – но не му го казах – че тази „освобождаваща полифония“, че това „симфонично мислене“ не присъства никъде по-ясно, отколкото в религиите на Библията. В дълбоко подредения пейзаж, изтъкан от всички книги на Библията.
- В театъра (или в книгата) зрителят/читателят са „труженици на паметта“. В паметта има пророчество: внезапно откроили се връзки, хармонични проблясъци; сякаш за да ни накара да видим всички неща във всемира заедно.
- Възликуването на паметта понякога ни радва изцяло.
- Чрез радостта всичко е разиграно отново – чрез една радост от новото завръщане и признанието.
- Вече не знам дали тази фраза е на Пруст или на Баал Шем Тов[7]: „В спомена е тайната на изкуплението“.
- С търпение и прецизност превръщаме всеки читател и всеки зрител в животно, което се разкрива… Всички, които са отсреща – тези на сцената и онези на пистата или на арената: цигулари, танцьори, играчи на трапец, борци, певци, укротители, акробати в пространството и жонгльори със своето тяло – всички те очакват помощ (без да го казват и без да знаят): не-човешка помощ, помощ от Бога. Правят го в пълна тайна. Очакват – чрез молитвата, чрез протяжната литания на труда – да изникне нещо друго, което не идва от нас.
- Ще ни бъде дадено нещо, което не очакваме. Вътре в себе си човешкото слово зове, без да назовава. Очакваме, без да можем да назовем телесното доказателство за края на един дуел. Дуелът между материята и духа. Край на разделението между двете и осезаемо доказателство за духовността на материята, сиреч за материалността на духа. Край на убийствената фиксация. Смърт на манихейската механика, която е без-изходицата на мисълта. Очакване чрез противоречията и надмогването, чрез откритостта на дишането: тя е която кръстосва, обръща, обвързва пространствата, отваря двете в три или третото чрез четвъртото; разделя всичко отново, за да се роди наново. Очакваме осезаемо доказателство и наглед.
- Бог, доказан от сетивата, открит в плътта ни: дадено наличие и чувство за истинно време: чуване, възприятие и усет за цялото време. Бог като улавяне на цялото време.
- Ако влезем във византийски параклис, онова, което смайва най-вече, е едновременното присъствие на всички сцени от месианската драма: дванадесетте празника; трите времена („едно време, две времена и половин време“); четирите времена; валсът на големия часовник, завъртащ хиляди времена; краят на времето, свиването му, калейдоскопът на Библията в разпростиращ се порядък, но винаги около една очаквана точка, в съспенс: Пантократорът в съвършено равновесие над главите ни. Застъпник на трима, който в двата си свити пръста държи началото и края.
- Ние го чакаме: Той идва; трябва да Го назовем Грядущия… И докато продължаваме да Го чакаме, той съумява понякога да мине неусетно и да ни докосне. Изразът докоснат от благодатта предава това много добре. И ни казва колко осезаемо и плътско има в опита на диханието, в истинското време. Чрез драмата, чрез материалната драма на духа една осезаема очевидност идва на бял свят: дарът на едно друго време, друго спрямо дуела на заекването, дуела на хронологичните секунди – едно ново време се явява, обратимо-дишащо. Дадено време, получено от Някого.
- Точката на любовта освобождава всичко: дарът ни освобождава, дава ни и ни настройва… Ние сме дадени – и чрез този дар – нещо наистина идва в нас. Нещо идва в мисълта, докосвайки дълбинния ритъм на природата; нещо се случва с възприятието ни за времето, с усета ни за време. В неговата свежест, която смятаме за горчива, ние откриваме новата свежест – и изведнъж научаваме повече за всички неща във времето – без да знаем какво и как да го изразим.
- Голямата емоция е тук: голямото задвижване. Ненадейно – и неочаквано – ние се настройваме към истинската пулсация на природата. Към нейната смърт и към нейния живот. Ненадейно се озоваваме на сцената, където се изправяме настроени на голямата пулсация – към диханието на природата.
- В съгласие с драматичното сърце на творението, сиреч с пулсацията на времето – неговата ритмичност – неговата пре-къс-на-тост, неговото разделяне на актове, неговата събраност. И с откритото му приношение в пространството. Радостта на изкуството и на любовта е тук. И благодатта.
- „Благодатта и истината?“ „Благодатта е истината.“
- Преди четири години на един четиринайсети септември празнувах Кръстовден на един остров от Додеканезите. И видях как огромно множество се сбира на плажа на Диакофти, за да танцува. Да танцува на Кръстовден. Дълго наблюдавах танцьорите, леко отстранени и сякаш неадекватни на музиката – а всъщност доста независими от видимия ритъм, все едно че танцуват по някакъв скрит, по-дълбок и по-телесен ритъм, все едно че танцуват по музика, която е отвъд времето, на времето отвъд. Заедно със земята под нозете им. От време на време те извършваха някакво странно движение: хвърляха се на земята, леко политаха, ала бързо се изправяха; танцуваха сякаш в невидим обхват; танцуваха изпод пространството и времето.
- Същото прави Христос, извършвайки големия Обрат и големия Свършек: Той танцува върху Книгите, върху хилядите писмена на Тората, върху сто и петдесетте Псалма, върху четирите Евангелия; Той танцува с плътта Си, възликувайки, и танцува буквално! – Той вдишва и единява драмата на двадесет и двете букви, на седемдесет и девет хилядите осемстотин петдесет и шест букви, с тяло и щрих. Работник на драмата, изпълващ, въплъщаващ, възкръсващ, освобождаващ. Той разкрива, издига и дава живот на нашето лице от невидимата му страна: всичко, написано в Закона и от пророците; Той пресъздава в танц, с едно движение и едно слово – и с една уста, божествеността, танцуваща през смъртта. Танцуващ и принесъл се за храна! Буквалното доказателство е въплъщението. Въплъщението е доказателство чрез буквата. Той дава завършек и отправя телесно, чрез Своята плът, братски поглед към нашата плът (която е дошъл да сподели с нас). Той дава завършек и изпълва всичко, казано в Писанието: доказва с тяло, чрез възкресния си танц всичко онова, което гравитира в Писанието. Всички букви Той обединява в един дъх с движението Си: и доказва с принесеното Си тяло, с пламенното Си сърце всичко, казано в Писанието. И материално се принася на трапезата.
- Чрез Своето снизхождане, чрез дара, чрез самоотречението – сиреч чрез погубването, възраждането и чрез преобръщането на любовта – той изпразва Бога, изпразва се от Бога и се принася. „Човекът на Болката“, „Обърнатият Адам“, „Христос в мъки, изложен на хули“, „Обръщащото Слово, което диша“, „Бог на прехода“, „Единият в Него“, „Освободителят“, „Бог на духа, който диша“, „Бог изменчив“, „Бог на обръщащото дихание“. „Бог на празнотата“… защото Празнотата е мястото, издълбано от любовта и привличането. „Бог на нашето тяло, което диша, и на духа, носещ обрат.“
- Тъкмо това прави Христос на сцената на догмата. Той ни отвежда на мястото на драмата: но вместо драмата ни отвежда към освобождаването от логиката на смъртта.
- Кръстът на Словото, Кръстът на Езиците: издигането на кръста… Екзалтация и освобождение от логиката на смъртта.
- Ритмичната тайна на словото и на мисълта, вписана в най-съкровените дълбини на нашето тяло, носи Неговия подпис, Неговия белег, Неговия печат: кръстния знак на обратимостта, който диша: пасхалния обрат. Обръщането на смъртта в живот. Нашето дихание във всички осем секунди възниква наново, доколкото смъртта го отминава.
- Ритмично обозначени сме в дълбините на нашето тяло от диханието. Чрез духа и диханието, които дишат – и чрез мисленето; мисълта е словото, което търси, намира, завръща се и изгаря думите, пренасяйки ни към най-съкровеното в нас – белега на преобръщащата божественост, която ни избавя от смъртта.
- Въздухът на възкресението е дълбоко в нас. Ние носим, изписан върху нашето тяло, белега на Бог, който обръща.
- Преходът на възкръсналия е в дълбините на диханието ни.
- Не можем да бъдем обобщени и не се поддаваме на обобщение чрез пепелта.
- Духът диша. Източникът на всяка мисъл – там, откъдето тя произлиза – е драмата на диханието: агонията и антагонията, играта на енергии, обрати, загуби и находки в лабиринта на диханието и кръстовищата на сетивата, кръстосванията на въздух около немислимата точка, около неизречимата точка, около неуловимата точка на неговото обръщане.
- Мисленето произтича от диханието: то е завършекът на животинското дихание; животинско, то ще вдъхне живот на онова, което е редом с него; то носи живот, вижда всичко в движение, навсякъде улавя вълни; то носи противоречието на живота и дихателното взаимодействие с инертния свят.
- Мисленето е жест. „Мисленето, словото“ – защото мисленето и словото са великолепни синоними – предоставят диханието на света отсреща; Словото е жест на живота: то прилага буквално животинското дихание към външното; като го възвестява отвътре и казва, че реалното диша; то носи развръзката и „отваря“ камъните.
- Кръстосването на диханията, кръстът на мисълта съгражда и разрушава, вдъхновява и прокужда, издига и низвергва стената на оглупяването, добавя камъни, демонтира фикс идеята – за да се свърши с монологията, с монолитията, с монолатрията на монолатриите, с обожаването на дървета и камъчета, с идолопоклонството на думите.
- „Борете се неспирно!“ Борете се неспирно срещу идолите на думите, защото от памтивека най-много обичаме да си изковаваме с думи невидими идоли. Да се борим с идола на инертните думи: с мъртвите останки, с отживели идеи, с които сме си служили хиляди пъти. Да преоткрием пламенната и радостна идея на диханието.
- Мисленето е пламенността на думите. Чрез диалектическия огън на диханието – театърът, мястото, където буквите пламват в пространството и се завръща езикът на тялото, мястото на въплътеното слово; мястото на дишащите букви; театърът: мястото на нагледа на езика – мястото, където виждаме Адам да говори за първи път, бидейки стъписан; театърът, все пак утопия, досущ блян, сцена на невъзможността да притежаваш, нито да държиш каквото и да е под око; театърът Вечеря, където са поднесени като ястия буквите и където се разгръща – в енигми и огледала – игра на повърхности и винаги се дълбае в драмата на мисълта; театърът ни връща и непрестанно ни препраща към тази променлива точка, към парадокса и инверсията на енергията: кръстосването на смислите.
- Смисълът (усетът), смислите (сетивата): амбивалентната дълбочина на тази дума. Тъкмо чрез обратимите думи нашият език (подобно на всички езици) узнава повече. Преход, обновяване, промяна, възраждане, метаморфоза – всички те възникват от някоя измамна крачка или падение, минават през загубата на равновесието. Това е прекосяване на неравновесието – все едно че се минава по празен мост – улавяне в грешка, достигане на предела – по този начин мисълта възвръща порива си.
- В оптичното и дишащо огнище на театъра се наблюдава с любов – защото само любовта е виждаща – страстта на актьора, духовното животно: животно, освобождаващо мисълта си чрез изгарянето на думите, възпламеняващо езика, намиращо диханието в буквата, живота под азбуката: то изгаря езика, сиреч прави го светоносен чрез пасивното си действие и дишащата си страст; просветлява го чрез приношението на озареното си тяло, подядено от диханието.
- В центъра на артистичното пораждане, на всекидневния труд, диханието е пасхалният път. Вкоренеността на духа в плътта става чрез кръстосването с диханието: онова, което е духовно, диша. Диханието е междата, оста, лостът, принципът на всичко, което отваля камъка на смъртта, всичко, което отмества скалата, всичко, което отваря Червено море, което разцепва материята и вижда разлома. Всеки артист работи с диханието си – настройва се към ритмите на природата – и се настройва към другия. Той принася диханието си. Изкуството е безмерен дар. Предоставен ни танц, насочен единствено към хората.
- Вкоренеността на духа в плътта, тяхното сплитане в кълбо, дълбинното обвързване се извършва чрез полемичното кръстосване на дъха. Онова, което е духовно, диша. Духът се разкрива въплътен и диша само в отдадеността си.
- Духовно не е това, което е ефирно, нематериалното, а онова, което е принесено. Духовното не е противоположността на плътското: духовно означава дадено. Духът е дар на плътта, нейно приношение.
- Духът диша: животът е даденост: всяка плът е принесена.
- Кръстът, отрицание на смъртта, победен знак, е вписан в дълбините на животното, което сме и което диша. Не улавяме и не притежаваме нито въздуха чрез устата си, нито езика: ние ги изгаряме и възраждаме в тях прехода.
- Месията, това е Словото.
- В дълбините на словото и на дишането е кръстът на диханието и сърцето, обръщащо всичко.
- Тайнството е неразбираемо, защото то те разбира. Така е и с кръста, който пише по теб. Можем да разберем християнството единствено ако го прегърнем.
Валер Новарина е роден през 1947 г. в Женева. Учи философия и литература в Сорбоната, дипломната му работа е посветена на Антонен Арто. През 1974 г. е поставена първата му пиеса Летящото ателие. Следват творбите Драмата на живота, Вие, които обитавате времето, Аз съм Плътта на човека (откъс от която е публикуван в брой 45/2009 г. на сп. Християнство и култура в превод на Владимир Градев), Градината на признанието, Червеният произход, които Новарина определя като свръхдиалогизирани романи, монолози на много гласове, поеми в действие, които сам поставя на сцена. Новарина е автор и на „теоретични“ съчинения: За Луи дьо Фюнес, През материята, Пред словото, Опакото на духа, Светлините на тялото, Аз, ти, той, Четвъртото лице на отделното, в които изследва преплитането на пространството, времето и словото в тялото на актьора. Известен е и със своите „пърформанси“, в които съчетава рисуване, слово, музика и видео. Предложеният тук текст е лекция, изнесена в „Парижката Света Богородица“ на 25 март 2018 г.
Превод от френски Тони Николов
Текстът е публикуван в бр. 158 на сп. „Християнство и култура“
На главната страница: Порфирио ди Дона, Разпятие, 1964 г.
––––––––––––––––––––––
[1] Тетраграма – в юдейската традиция под това словосъчетание се има предвид непроизносимото и четирибуквено име на Бога, смятано за Негово собствено Име, за разлика от останалите Му атрибути. Б.пр.
[2] „Плътта е крайъгълен камък на спасението“ (лат.). Б.пр.
[3] Дитрих Бонхьофер (1906–1945) немски лутерански пастор, известен протестантски богослов, един от създателите на „Църквата на Изповедта“. Ярък антинацист, участник в заговора срещу Хитлер, той е обесен в концентрационния лагер „Флосенбург”. Б.пр.
[4] „Не се допирай до Мене“ (лат.) – думи на Иисус Христос към Мария Магдалина пред празната гробница (Иоан. 20:17).
[5] Маргьорит Порет (1250–1310) – френска монахиня бегинка и мистичка. Осъдена като еретичка от Католическата църква заради близостта си с „Братството на Свободния Дух“. Някои от тезите ѝ в книгата Огледало на простите души, алегория на диалозите между Любовта и Разума, са близки до възгледите на Майстер Екхарт. Б.пр.
[6] Жан Дюбюфе (1901–1985) – френски художник и скулптор, един от създателите на направлението ар брют. Б.пр.
[7] Баал Шем Тов (1698–1760) – равин, един от основателите на хасидизма. Б.пр.