Начало Галерия ЕДНА ЕПОХА В ЧЕРНО & БЯЛО
Галерия

ЕДНА ЕПОХА В ЧЕРНО & БЯЛО

Стоян Сертев
26.10.2013
3075

Огромният архив на цигуларя фотограф е съхранил кадри от 30-те години до края на живота му през 1974 г. Оживяват забравени фигури от културния елит на България. Заснети са произведения на изобразителното изкуство и техните автори, архитектурни проекти, театрални и оперни постановки. Фотографът Иво ХАДЖИМИШЕВ за изложбата на Стоян Сертев в НХГ.

sertevЦигуларят Стоян Сертев (1906 – 1974) е запечатал във фотографията си разломения ХХ век: от 30-те до 70-те години. Около стотина от всичките 80 000 фотографии, съхранени от сина му, художника Александър Сертев, са изложени до 10 ноември в залите на Националната художествена галерия. Освен хората, с които животът го среща, Стоян Сертев запазва за бъдещите поколения най-видните лица от българския културен елит: евакуираните по време на Втората световна война музиканти и артисти от Народната опера и Народния театър, квартет „Аврамов” на турне в Германия, Камерния оркестър на Радио София с диригент Васил Стефанов, тенора Петър Райчев, един силно въздействащ Любомир Пипков на пианото. И още: Ангел Каралийчев, Любомир Тенев, Олга Кирчева, Боян Дановски, Петя Герганова, Константин Кисимов, Андрей Николов, Бенчо Обешков, Дечко Узунов, Майстора… Изключителна серия фотографии на художника Никола Танев в Созопол.

Сертев обичал да снима художници и скулптори с техните обекти и произведенията им. Вероятно е първият фотограф, заснел всичко влязло в Националната художествена галерия. След 1944 г. става свидетел на идеологическото преобразяване с цел оцеляване: една до друга могат да се видят фотографии, на които Кирил Тодоров е сред своите бюстове – първо на царското семейство, а по-късно на Димитров и Коларов. Или гипсолеярната, където работници тиражират вождовете на революцията. През 1952 г. Стоян Сертев е запечатал строежа на паметника на Съветската армия в София, особено любопитни са снимките от началния бутафорен етап, когато е издигнат талашитено-гипсов макет в реални размери.

Фотографът е майстор на пейзажа: великата Рилска пустиня, Пирин, Копривщица и Търново… Снимките му на цигански катун край Месемврия от 1951 г. или на кюстендилски деца през войната далеч надхвърлят функцията на свидетелство, те са изкуство, съхранило до днес емоцията на времето.

Стоян Сертев е роден в Нова Загора. От детските си години свири на цигулка и около 20-годишен заминава за София, където припечелва скромно в ресторантски оркестри и в кина, като озвучава неми филми. Поради липса на средства не успява да завърши Музикалната академия, но безплатни уроци му дава Христо Петков, бащата на диригента Добрин Петков. За музикалните среди името на Стоян Сертев е свързано с оркестъра на Народната опера и с богатата творческа история на известните в миналото квартети „Лечев” и „Аврамов”, в които той свири втора цигулка.

В свободното си време се занимава с фотография – негова страст още от юношеството, когато сам си изработва апарат от консервена кутия с пробита дупчица вместо обектив. Първите си опити, събрани в албум,  прави по немски рецепти за тониране на снимки.

Иво Хаджимишев, съставител на изложбата и каталога към нея, казва за него: Изображенията, които стоят пред нас, са преминали изпитанието на времето – те изплуват от забравата, а заедно или благодарение на тях в образната памет на България се завръща и заема своето място плеядата български интелектуалци, оставили трайна следа в българската и европейската култура. Тези фотографии са преживени. Те са сътворени първо и единствено от духа и сърцето – и това е най-ценното в тях!

Изложбата и каталогът са част от колекцията „Архивът Гипсън” и са осъществени с подкрепата на семейство Нели и Роберт Гипсън, както и на БНР, предоставило записи на квартет „Аврамов” от Златния си фонд за аудиодиск към каталога от изложбата.

Стоян Сертев
26.10.2013

Свързани статии