0
1063

За света под тайно наблюдение

Илиян Джевелеков

С режисьора Илиян Джевелеков преди премиерата на филма „Вездесъщият“, която ще е на фестивала „Златна роза“ 2017 във Варна, разговаря Мариана Първанова.

Филмите „Дзифт“ (реж. Явор Гърдев) и „Love.net“ (реж. Илиян Джевелеков) на „Мирамар Филм“ станаха жалони на „новата вълна“ българско кино. Те издигнаха на друго равнище съвременното българско кинопроизводство и заедно с „Мисия Лондон“ (реж. Димитър Митовски) показаха как може да се прави качествено кино за широката публика, трудносъвместими параметри за повечето български филми.

Но ето, Илиян Джевелеков, Матей Константинов и Георги Димитров, които стоят зад марката „Мирамар Филм“, доказаха обратното. Тримата застават зад новия проект „Вездесъщият”, който ще бъде показан за пръв път на 1 октомври във Варна, по време на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“. За Илиян Джевелеков това е втори игрален филм след „Love.net“. Матей Константинов отново е съсценарист, Георги Димитров е художник на филма и също като в предишните два проекта – „Дзифт“ и „Love.net“, камерата е поверена на оператора Емил Христов. 

Илиян Джевелеков е роден на 10 май 1966 г. в Пловдив. Учи психология в Софийския университет. Завършва кино- и телевизионна режисура в НАТФИЗ в класа на акад. Людмил Стайков. В периода на следването си работи като режисьор в студентската програма „Ку-ку“. През 1993 г. филмът на Илиян Джевелеков „Искам да съм свободен“ печели награда за най-добър късометражен филм на фестивала „Златна роза“.

Софийската премиера на „Вездесъщият“ е на 10 октомври в зала 1 на НДК, тръгва по кината от 13 октомври.

„Вездесъщият“

Също като „Love.net“ филмът „Вездесъщият“ разказва за нашата действителност. Спомням си, че за „Love.net“ вие дълго се подготвяхте, бяхте направили предварително широко проучване за интернетвръзките, даже се базирахте на реални истории. Сега каква е предисторията на филма, инспириран ли е от някакъв истински случай?

Не, това е оригинална авторска история. Сценария написахме двамата с Матей Константинов.

Как ви хрумна идеята за Big brother в нашия живот?

Може би решаващата роля за появата на тази идея е осъзнаването, че средствата за наблюдение са станали адски достъпни, дори и скритите камери. Има специализирани магазини, продават се в интернет на много ниски цени и всеки човек, независимо от своето интелектуално ниво и технически познания, може да се сдобие с тях. И съответно да документира тайно каквото пожелае.

Тази развита технология на следенето как се отразява на вашите герои? Разкажете малко повече за сюжета на „Вездесъщият“.

Главният герой Емил Борилов е шеф на рекламна агенция и автор на роман, превърнал се в бестселър. Емил слага скрита камера в дома на болния си баща (в ролята – Михаил Мутафов), тъй като системно започват да изчезват антики с голяма сантиментална стойност. Още в началото на филма той разбира кой е крадецът, но усетил нечестивата сила на тайното знание, вместо да спре, обгражда околния си свят с още скрити камери. Легендата, която изгражда пред собствената си съвест, е – аз съм писател и в името на изкуството мога да прекрачвам общоприетите граници. Така започва да разбира тайните на най-близките си хора. Това е и катализаторът на всичко, което се случва във филма.

Щастлив ли е вашият герой от това познание?

Не. Стигаме до друг извод, който е заложен в някои от слоганите на филма: „Трябва да знаеш толкова, колкото можеш да понесеш“; „Само една истина вповече може да те убие“; „Казват, че истината те прави свободен, но цената на тази свобода често е непоносима“.

Къде снимахте филма?

Деветдесет и девет процента в София. Имаме една изключителна локация, която Столична община щедро ни предостави. Това е една от най-красивите къщи в София, на ъгъла на ул. „Московска“ и ул.„Париж“.

Как подходихте към избора на актьорите?

Направихме много добра предварителна подготовка, тоест мислихме си за конкретни хора, следяхме ги в театъра и в други техни изяви и на практика за основните роли не сме правили широк кастинг. Предварително бяхме избрали повечето актьори и ако е имало кастинг, то той е бил, за да се убедим окончателно в правилността на избора си.

Как съвпаднаха предварителните ви очаквания с реалните?

Слава Богу, съвпаднаха по най-добрия начин и аз съм наистина много щастлив от работата си с всички актьори.

„Вездесъщият“

Как избрахте за главната роля Велислав Павлов?

Още докато работехме по сценария, независимо един от друг, Матей Константинов и кастинг режисьорът Александра Фучанска ми говориха за Велислав. Гледахме го в различни постановки и след т.нар. кастинг, на който разиграхме дълга, сложна сцена, аз нямах съмнение, че това е човекът. Смятам, че тази му роля заслужено ще го нареди сред най-популярните ни и обичани актьори. Велислав е много талантлив и се справи страхотно с най-тежката роля във филма.

Вероятно така сте избрали и Теодора Духовникова?

Да, тя също беше наш фаворит предварително и направи много силна роля. Роля, която, мисля, ще остави следа в киното ни…

Имаше ли някой актьор, който ви изненада на кастингите?

Да, Тони Минасян. Той също изнесе на гърба си една много нюансирана и важна роля. Представи се безапелационно на кастинга. А във филма се справи отлично със сложната актьорска задача да бъде едновременно харизматичен и неприятен.

Весела Бабинова прави своя кинодебют във филма и съм сигурен, че за нея ще се говори тепърва, защото е много озарен и талантлив човек. Силни и запомнящи се роли правят още Михаил Мутафов, Борис Луканов, Анастасия Лютова, Ирмена Чичикова, Валерия Кардашевска и Георги Стайков. 15-годишният Валери Рангелов също се представя страхотно.

Какво ви затрудни при написването на сценария? Колко варианта минахте?

Мисля, че направихме шест драфта. Отне около година активна работа.

От първоначалната идея до крайния резултат имаше ли голяма разлика?

Да, това е процес. Имаше една идея, описваща най-общо онова, което трябва да се случи. После дойде ред на детайлната разработка на персонажите и на случващото се – процес, в който мнението и предложенията на Александра Фучанска и Мила Войникова бяха важни и ценни. Когато си стиснахме ръцете за т.нар. трийтмънт, остана работата по диалозите. Тук е моментът да кажа, че Матей Константинов, който написа по-голямата част от диалозите във филма, се справи страхотно. Към работата по сценария бих прибавил и шестте месеца всекидневна работа по монтажа на филма, в които заедно с Александра Фучанска прекроихме първоначалната му над 3-часова версия до настоящите 120-минути.

Снимките на „Вездесъщият“ започнаха на 7 август 2016 г. и ето, филмът вече е готов. Справихме се сравнително бързо за константно бавните темпове на кинопроизводството.

„Вездесъщият“

Как осигурихте парите за филма?

„Вездесъщият“ е подкрепен от НФЦ , а ние го дофинансирахме.

Освен на „Златна роза“ ще показвате ли филма на други фестивали?

Точно днес приключихме работата по „Вездесъщият“. Филмът вече е напълно готов. Скоро ще споделим информация за фестивалната му съдба.

Към коя възрастова група е насочен филмът?

Към изключително широка аудитория. Както казах, сред основните персонажи във филма е 15-годишният Валери Рангелов. Героите на Михаил Мутафов и Борис Луканов са съответно 70- и 80-годишни, така че наистина възрастовата група е много широка.

Как определяте жанрово филма?

Като драма. Скритите камери предполагат сами по себе си улавянето на много смешни ситуации и реакции на хора, които не знаят, че ги снимат. Не случайно има редица комедийни предавания със скрити камери. Във филма ни има много смешни и скандални неща, но в крайна сметка фокусът е друг – тайното видеонаблюдение, което днес всеки един от нас може да извърши в офиса или дома си, т.е. над най-близките си хора. Това води до драми.

По този начин вие отваряте вероятно една по-широка тема – за ползването на фейсбук, на инстаграм, на тези технически изобретения, които разголват живота на хората?

Да, тази врата е отворена.

Технологиите в полза на човека ли са, или могат да бъдат в негова вреда?

Няма еднозначен правилен отговор. Разбира се, че технологиите дърпат напред света, но пораженията, които нанасят, също са налице. Още на нивото на сценария сме се стремили да не размахваме пръст и лозунги кое е правилно и кое – не; да бягаме от дидактиката. Всеки може да чете между редовете и да си направи своето тълкуване.

Как ще протече рекламната кампания? Вие бяхте едни от първите, още с „Дзифт“ и „Love.net“, които показахте как трябва да се прави рекламна кампания на един български филм в България.

Рекламната кампания вече стартира, ще става все по-активна. Както и в „Love.net“, наш копродуцент е Нова телевизия. Премиерата на „Вездесъщият“ е на 10 октомври в зала 1 на НДК. От 13 октомври филмът е по кината в цялата страна.

„Вездесъщият“ получи голямата награда Златна роза на фестивала във Варна. Филмът взе също и наградата за най-добра женска роля (Теодора Духовникова), и за най-добра мъжка роля на Велислав Павлов.