0
1868

За свободата на прочита

Захари Каменов

Захари Каменов, Изложба живопис в галерия „Арте“, до 3 ноември 2020 г.

Галерия „Арте“ в София показва юбилейна по съдържание експозиция на Захари Каменов. Живописни произведения в различни техники и пластични обекти в широкия темпорален обхват от 1985 до 2020 г. визуализират своеобразната „равносметка“ на художника. Юбилейните изложби търсят изчерпателност и репрезентативност. Тази се отличава с ясен подбор и визуално единство. Изложбата е градена така, че всеки да открие акцентите за себе си. Свободата е предизвикателство. В случая точно тя ми осигури възможност да откроя „силата“ на Захари Каменов от хоризонта на днешното.

Захари Каменов навлиза в българския художествен живот с изявите си в областта на графиката. Името му дълго време се свързва с този вид художествена дейност. В хода на десетилетията обаче Захари Каменов се променя. Пренасочва приоритетите си към друга изразност. Линеарната, пестелива „графичност“ има нужда да „избухне“ в цвят, за да освободи емоцията, да претвори експресията и да материализира съзидателността. Плавно и трайно художникът се изявява и в сферата на живописта. На платно или с акварел, той е привлечен  от живописното.

Акварелите му са пропити с изящество, експресивност и изключително ярко усещане за премереност. Те са неподправени, лаконични – кодиран синтетичен изказ, в който са събрани линия, петно и колорит с цел условно генериран образ. В тях няма самоцелно увличане по абстрактния цвят (то остава присъщо на картините му на платно). Силата на Захари Каменов е в балансираната съпоставка между експресивния изблик на цвета и изчистената красота на празнотата. Затова смятам, че именно акварелите са сред най-силните творби, отразили същността на неговото артистично верую.

Художникът боготвори хартията като материал. Обича да усеща нейната съпротива, да експериментира с материя и плътност, докато ги овеществи и ги дари със смисъл. Материалът сам по себе си не е артефакт. Той е повод за творчески импулс, който Захари Каменов умело използва. Хартията предлага вариации, със своята специфика тя откликва на търсенията на художника и се утвърждава като желан изходен материал.

За Захари Каменов са важни три неща – коренът на емоцията, възможността да се изрази тя и ключът към прочита ѝ. Никак не е лесно произведенията му да бъдат разбрани. В тях няма четлив, поднесен наготово образ. Те не са обвързани с конкретен сюжет. Нямат заглавия. Всички произведения носят послание, но то е скрито. Образи изплуват там, където съумееш да ги откриеш – спотаени зад символи или колоритни комбинации, зад детайли или асоциативни натрупвания. Захари Каменов е от онези художници, чието изкуство „не е за всеки“. Не става дума за преднамерена елитарност, нито за демонстриране на артистично превъзходство. Авторът не насочва с послания, не генерира асоциации, не поднася готови истории. Той си играе с въображението, със структурата на идеята и с обсега на прочита. И по този начин подлага на изпитание границите на свободата.