0
1179

Избрана за войник в музиката

LeticiaMoreno

Испанската цигуларка Летисия Морено пред Портал Култура: за ролята на Мстислав Ростропович в професионалното й развитие, за предизвикателствата на съвременната музика и за предимствата на метода Судзуки.

С концерт на испанската цигуларка Летисия Морено на 16 октомври в зала „България“ се открива новият сезон на Оркестъра на Класик ФМ радио и на проекта „Концертмайсторите“. Ще прозвучат само произведения, пресъздаващи духа на Испания: „Испанска симфония“ от Едуард Лало, оркестровата сюита из балета „Любовна магия“ от Мануел Де Файя, увертюрата „Лятна нощ в Мадрид“ от Михаил Глинка. На пулта ще застане италианският диригент Лучано Ди Мартино.

Летисия Морено е носителка на наградата ECHO в категория „Изгряваща звезда“ за 2012 г. Родена е през 1985 г. в Мадрид. От 12-годишна изнася концерти с водещи световни оркестри. Учи цигулка при проф. Захар Брон, а през 2003 г. специализира при проф. Максим Венгеров и проф. Дейвид Такено в  Гилдхол скул в Лондон. Участва в майсторски класове на Мстислав Ростропович.

В последно време чрез нейните интерпретации публиката се запознава с новите произведения на съвременни композитори. Сред изявите й през изминалите месеци са концерти със Зубин Мета, Юрий Темирканов и Кристоф Ешенбах. През ноември 2014 г. за „Дойче Грамофон“ бе издаден албумът на Летисия Морено с музика на Шостакович. През юли 2015 г. цигуларката участва в турнето „В ритъма на лятото“ с британския състав Academy of St Martin in the Fields и Джошуа Бел.

Leticia Moreno in Sofia- photo Vasilka Balevska
Летисия Морено в София през 2008, снимка Василка Балевска

Гостували сте в България – затова е оправдан въпросът: какво ви се случи от 2008 г., когато свирихте за последен път тук, до 2015 г.?

След последното ми гостуване в София имах много лични и музикални преживявания. Може би едно от нещата, които промениха перспективите в моята професия, бе договорът, който подписах като ексклузивен артист на компанията „Дойче грамофон”. С нея започнах няколко звукозаписни проекта, като бях въвлечена във вземането на всяко едно решение, започвайки от избора на репертоар – а това наистина е едно много лично решение. Също така имах възможността да се запозная с прекрасни музиканти. Освен това, участвах в световните премиери на произведения, които са създадени сега, като се запознавах с композиторите им. Важен аспект в кариерата е моят все по-нарастващ интерес към съвременната музика.

Напоследък включих в репертоара си различни творби, сред които концерти и сонати на Кшищоф Пендерецки, София Губайдулина, Еса-Пека Салонен, както и други композитори, които ми посветиха свои произведения. Точно сега разучавам концертите на Фазъл Сай и Магнус Линдберг.

Същевременно имах възможността да направя турнета и концерти с престижни оркестри и изтъкнати диригенти: Maggio Musicale Fiorentino („Маджо Музикале Фиорентино“) с маестро Зубин Мета, Националния симфоничен оркестър на Вашингтон, дирижиран от Кристоф Ешенбах, Филхармоничния оркестър на Санкт Петербург под палката на Юрий Темирканов и др. За мен това бе огромно личностно и музикално вдъхновение.

Кариерата ви е навлязла в много активен период. Как се справяте с нарастващия брой ангажименти?

Вярно е, че се намирам в изключително активен период не само на сцената, но и в живота ми. Но да бъда под светлините на прожекторите, докато споделям произведения от различни стилове с различна публика по света – всичко това кара кръвта ми да закипи. Това е един начин на живот, който изисква много, но съм доволна, когато концертът премине отлично, защото компенсира всички усилия. Много съм щастлива, когато се отдавам  с душа и сърце на музиката.

Учили сте при Захар Брон и Максим Венгеров, представители на руската цигулкова школа, а после при Дейвид Такено в Гилдхол в Лондон. Как всеки от тях повлия вашето развитие?

Тези учители бяха изключително различни и затова са допълваха прекрасно. Чувствам, че благодарение на тази комбинация съм получила  много по-задълбочена подготовка. Същевременно бих искала да подчертая значението на насоките, които ми даде Мстислав Ростропович. Времето, което той ми подари толкова щедро, продължава да оказва сериозно влияние върху моето развитие. Неговите съвети са нещо, което винаги ми е давало импулс да се развивам. Те също така са оказали огромно влияние върху всички музиканти, с които всеки ден се срещам пред публиката. Красотата на изкуството е в това, че на сцената, в творенето на живо, винаги научаваш онова, което не може да ти бъде преподадено дори и на частен урок. Музиката и споделянето на опит води до взаимното обогатяване на всички нас.

Какъв образ на Ростропович живее в паметта ви? Какъв негов съвет ви съпътства и днес?

Помня го като пламенен и благороден артист. И до този момент не мога да повярвам колко щедър беше той с мен. Заради срещата ми с него се считам за галеница на съдбата. Той ме научи на много неща, но най-вече ще отлича неговия интерес към това да се „опитам да вляза в кожата на композитора”. Един ден Ростропович се раздели с мен след среща в своя дом в Лондон, със следните думи: „…избрана си да станеш войник в музиката”. По това време аз не разбирах добре какво искаше да ми каже с такова послание. Сега разбирам, че без изпълнителите, музикантите и т.н., днес класическата музика не би била заедно с нас. Заели сме се да я съживим и да се водим от посланията на композиторите.

Как се роди вашият интерес към испанските композитори?

Беше инстинкт за опознаване на собствените ми корени в културата и музиката. Мисля, че е много важно за всички да познаваме своя роден музикален език.

Вие сте пример за успехите на метода Судзуки – започвате да свирите на 3 години, а на 5 вече концертирате. Ако имате дете, бихте ли го насочили към този метод на музикално обучение?

Не бих казала, че знам какъв е идеалният метод да започнеш да свириш, но имам изключителни положителни впечатления от този метод. Учиш се по естествен и дори инстинктивен начин чрез пълно отдаване, както когато детето имитира майчиния език. А и може да се обучаваш като се забавляваш, което развива сетивата по един необикновен начин.

Предстои ви турне с Китай. В какво епредизвикателството за вас?

Изправена съм пред едно ново произведение за мен – Цигулковия концерт на Магнус Линдберг. Той е много красив, но несравнимо сложен, труден и изискващ усилието на изпълнителя по всякакъв начин. Впечатлението ми е, че композиторите разширяват все повече и повече техническите и изразни възможности на цигулката. Изучаването на тази нова творба е вълнуващо предизвикателство.

За първи път ще посетя Китай, страна, която ме привлича със своята култура. Аз също съм много развълнувана, че също за първи път ще свиря с един музикант, който дълбоко ме възхищава както със своите композиции, така и с останалата част от репертоара, който дирижира, – Еса-Пека Салонен. Имах възможност да говоря лично с него, когато той разучаваше собствения си Концерт за цигулка. Начинът, по който ми разкри чувствата и забавните моменти, които са го вдъхновили да композира това произведение, беше наистина очарователен. Творбата е прекрасна и завладяваща.

Превод от испански: Дора Цветкова