0
1568

Имена и обещания от Киномания 2018

„В присъствието на клоуна“, реж. Ингмар Бергман, 1979

Задава се ежегодната Киномания. Преди официално да се открие на 15 ноември, тя има честта да бъде „подгрята“ от ретроспектива, посветена на 100 години от рождението на шведския режисьор Ингмар Бергман.

Панорамата от 10 филма, редом с класики като „Поляната с дивите ягоди“, „Шепот и викове“ и „Сцени от един семеен живот“, включва и някои от по-малко известните му заглавия, като „Да не говорим за всички тези жени“ (1964), „Из живота на марионетките“ (1980) или създадения за телевизията „В присъствието на клоуна“ (1997). А в основната програма на Киномания е също и „Бергман: Година от живота“ (2018), посветен на магнетичната му личност.

„Папа Франциск. Човек на думата си“, реж. Вим Вендерс

Други публични личности, които „участват“ в документалния раздел на програмата, са Папа Франциск (увековечен от камерата на Вим Вендерс) и Доналд Тръмп (разследван от язвителния Майкъл Мур във „Фаренхайт 11/9“). С игрален портрет пък се е сдобил Силвио Берлускони, вдъхновил сънародника си Паоло Сорентино за новия му филм „Те“ (ролята на бившия италиански премиер се изпълнява от любимия актьор на Сорентино Тони Сервило, който е направо неузнаваем под грижите на гримьорите).

И докато „Жълтата подводница“ на „Бийтълс” отбелязва 50 години от премиерата си, а наскоро починалата Арета Франклин е почетена с „Музикалният храм на Алабама“ (2013), британският джентълмен Майкъл Кейн ни развежда из Лондон от 60-те в „Моето поколение“ (2017).

Друга легенда от света на седмото изкуство, която ще бъде почетена по време на кинопанорамата, е Роми Шнайдер. По повод 80 години от рождението ѝ зрителите ще могат да си припомнят последния ѝ филм „Кафе „Сан Суси“ (1982) и да видят „Три дни в Киберон“ (2018), където германката Мари Беумер се превъплъщава в образа на Роми Шнайдер от 1981 г., докато се възстановява в санаториум в бретонското градче Киберон.

„Три дни в Киберон“ (2018)

Новият раздел в програмата „От любов към театъра“ представя един разказ за това как през 1928 г. киноиндустрията се бори да екранизира пиесата „Опера за три гроша“, а самият Брехт обявява война на продуцентите, които не зачитат авторските му виждания („Филм за три гроша“ по Брехт“, реж. Йоахим Ланг). След това можете да откриете историята на съветския драматург Александър Вампилов, починал при неизяснени обстоятелства два дни преди да навърши 35 години. „Животът и смъртта на един драматург“ ни връща към правилата на живот и творчество в съветското общество от 60-те и 70 години на ХХ век. За театрален режисьор пък става дума в българския филм „Далеч от брега“ на Костадин Бонев – някъде през 80-те той се оказва трън в очите на управляващите и е изпратен в глухата провинция, за да отстоява идеите и независимия си дух.

„Животът и смъртта на един драматург“, реж. Виктор Алферов

Сред останалите нови български заглавия, включени в програмата на предстоящата Киномания, са драмата „Времето е наше“ (реж. Петър Попзлатев), която открива филмовия форум, трагикомедията „Мълчанието на сестра ми“ (реж. Киран Коларов) и детският „Смарт Коледа“ (реж. Мария Веселинова). А концентрираното френско участие, в рамките на вече ежегодния Фестивал на френския филм, тази година включва 9 киноистории, сред които цели 8 комедии – вариращи от романтична до криминална, и една анимация.

В основния раздел Фестивал на фестивалите отново се появяват жития на творчески личности от ранга на художника Ван Гог (в главната роля Уилям Дефо). „Ван Гог: Пред портите на вечността“ е дело на Джулиън Шнабел, познат от „Скафандъра и пеперудата“ и „Преди да падне мрак“). Филмът за балетиста Рудолф Нуреев е режисиран от Ралф Файнс („Рудолф Нуреев: Бялата врана“).

„Ван Гог: Пред портите на вечността“, раж. Дж. Шнабел

За действителни събития става дума и в „Курск“ – с историята на легендарната руска подводница „К-141 Курск“ се е заел датчанинът Томас Винтерберг, а сред главните изпълнители във филма са Матиас Шьонертс („Голямото плискане“, „Малки бъркотии“) и Колин Фърт. Докато „Старецът и оръжието“ е вдъхновен от съдбата на банковия обирджия Форест Тъкър и предоставя възможност на Робърт Редфорд да се превъплъти в крадеца-джентълмен в една криминално-драматична комедия.

Жюлиет Бинош участва с две роли в програмата на Киномания 2018 – в мистичната японска драма „Видение“ (реж. Наоми Кавасе) и в експерименталната космическа одисея „Живот нависоко“ (реж. Клер Дени), където партнира на Робърт Патинсън; а Джулиан Мур е самотната Глория Бел от едноименната романтична драма на чилийския режисьор Себастиан Лелио, която обикаля нощни клубове в Ел Ей.

Китайският режисьор Чън Кайгъ, известен както с мащабни исторически продукции от типа на „Императорът и убиецът“ (1998), така и със сериозни драми – като носителя на Златен глобус „Сбогом, спътнице моя“ (1993), ни е подготвил нова суперпродукция – мистична приказка от времето на династията Танг, със заглавие „Легендата за котката демон“. От своя страна, чешитът Уес Андерсън отново посяга към куклената анимация за възрастните и след лисичата одисея от „Фантастичният мистър Фокс“ (2009), с присъщото си хапливо чувство за хумор ни отвежда на „Островът на кучетата“, който му донесе Сребърна мечка за режисура от Берлинале 2018.

Най-неочаквано обаче звучи предложението да гледаме крими драма на иранския режисьор Асгар Фархади („Търговският пътник“ (2016) и „Раздялата“ (2009) с Оскар за чуждоезичен филм), чието действие се развива в Испания. Главните роли във „Всички знаят“ са поверени на Пенелопе Крус, Хавиер Бардем и аржентинската звезда Рикардо Дарин.

Екатерина Лимончева e завършила „Кинознание и кинодраматургия“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. От 1996 до 2009 г. работи като зам. главен и главен редактор на филмово списание „Екран“. Участвала е като филмов критик в предаването „5хРихтер“ на TV7 и е преподавала „Практическо редактиране на текст“ в НАТФИЗ. Преводач е на няколко книги от поредицата „Амаркорд“, както и на „Теоретичен и критически речник на киното“ на изд. „Колибри“. Докторската й дисертацията е на тема „Постмодерният филм – естетическа характеристика и типология на разновидностите“.
Предишна статияА кой е моят ближен?
Следваща статияДа понасяш всекидневието като индианец