0
1096

Как се финансират независими артистични проекти

formular copy

Дискусия за публичното финансиране на независими артистични проекти – в рамките на фестивала за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ 2016. Представяме опита на едната страна, кандидатстващите артисти.

Разговорът за публичното финансиране на независимите артистични проекти се проведе през април в Червената къща, в рамките на фестивала за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ 2016. Продуциращи артисти и организации споделиха своя опит с финансиращите програми на Столичната община и Министерството на културата, отправиха и препоръки. Модератор на дискусията беше Гергана Димитрова от Асоциация за свободен театър, а целта беше представителите на финансиращите програми да получат обратна връзка.

В текста, анонсиращ разговора, се казва: „Да работиш на независим принцип, означава да поставиш въпрос към себе си, към изкуството, с което се занимаваш и към времето и мястото, в които живееш. Да изградиш екип, който смяташ, че е най-подходящият за артистично изследване именно на този въпрос. Да го опишеш в проектно предложение и да набираш средства за неговото финансиране. Смисълът на финансиращите инструменти за създаване на независими проекти на Столична община и на Министерството на културата е постигане на някаква равнопоставеност между независимия и институционалния сектор, подкрепа на свободната професионална активност и стимулиране на алтернативни артистични форми и модели на работа“.

Положителна тенденция на общинско ниво независимите артисти виждат в регулярността на финансиращите сесии и в по-облекчените и ясни процедури за кандидатстване и взимане на решения. Но от друга страна, проектите им се подкрепят с 30 до 50% от посочената сума за реализацията им, като им се поставят все повече изисквания за високи резултати в числови коефициенти – брой публика, брой публикации и т.н.

Как се отразява този метод на финансиране на проектите? Каква е ефективността на публичното финансиране в този случай?

В дискусията се чуха гласове, че би трябвало да се дават поне 60% от финансирането, за което се кандидатства, пък дори и с цената на по-малко одобрени проекти. Подкрепа с 1/3 от исканата сума се отразява зле на крайния продукт. Настоява се също да се разделят кандидатстващите творчески проекти от мултижанровите форми като фестивали, форуми и семинари, каквато е била предишната практика. Да се помисли за отделна сесия за разпространение на спектаклите на независимите творци. Изискваните 20% съфинансиране на проектите да бъдат не само под формата на парични средства, но и в налични материални активи и др.

Мирослав Йорданов, основател на „Кинестетик проджект“

Мирослав Йорданов е хореограф, художник, психолог. Сред проектите му са Void, Ductus – ръководство за езда на мъртви конe, SLIT – Мишима и Св. Себастиан, Medea, Саломе. Той изследва социалния и културен статут на тялото в съвременния контекст, функцията му като убежище на желанието.

Ирина и Огнян Голеви, Сдружение „По действителен случай“

Сдружението за съвременно алтернативно изкуство и култура „По действителен случай“ е основано от актьорите и семейни партньори Огнян Голев и Ирина Голева. Те работят по метода на „дивайзинг театъра“ (колаборативен творчески процес), съчетаващ драматургия, съвременни танцови техники, работа с музика на живо и импровизация. Три от представленията им са получили наградата Икар на САБ (2009 г., Пеперудите са всъщност изтребители, 2011 г., Ноктюрно – от прахта до сиянието, 2014 г., Тълковен речник). Тазгодишният им проект е Математика на сърцето. 

Атанас Маев, Derida Dance Center  

Атанас Маев е артмениджър на Derida Dance Center, създаден от него и  Живко Желязков. Икoномист по образование, следвал е в Техническия университет в Карлсруе, Германия, и в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. През 2004 г. заедно с хореографа Живко Желязков установява Дерида Денс в провинция Кадиз, южна Испания, където до 2008 г. изграждат театър с трупа и репертоар. След завръщането на двамата в София, от 2009 г. насам Derida Dance Center се превърна в разпознаваемо място за тренинг, продуциране и представяне на съвременен танц в България.

Иво Димчев, артист

Иво Димчев е международно известен актьор, танцьор, пърформър, който работи активно със съвременните танцови форми като хореограф и изпълнител. През 2005 г. е приет в Dance Omi residency, където работи с международни хореографи. Има над 30 представления, сред които са ICure, I-ON, Fest, Operville и др.

Ани Васева, Група „Метеор“

Група „Метеор“ е създадена от режисьорката Ани Васева, философа Боян Манчев и актьора Леонид Йовчев. Спектаклите им изследват възможностите на един литературен или поетически театър и достигат до силно експресивен физически и театрален език. Сред представленията им са Пиеса за теб по текст на Ани Васева, Пиеса за умиране по текст на Боян Манчев и Ани Васева, Фаетон: Изверги от Боян Манчев по „Метаморфози” на Овидий, Песните на Малдорор (Икар, 2016, за водеща мъжка роля на Леонид Йовчев, специално отличие за оригинални търсения в областта на театралния език на „Метеор“).

Неда Соколовска, Студио за документален театър Vox Populi

Неда Соколовска е театрална режисьорка, основателка на Студио за документален театър Vox Populi. От 2012 г. тя развива „вербатим“ (от лат. „дословно“) техниката в българския театър, създавайки документалните представления Яце форкаш (Икар, 2013, за драматургичен текст), Майките, Але хоп – по високо опъната тел, Установено при огледа, Мир Вам!, поредицата Невидими, която изследва живота на маргинални и „невидими“ за обществото социални групи.

Гергана Димитрова, Организация „36 маймуни“

Гергана Димитрова е изучавала театрална режисура в НАТФИЗ и държавната театралната академия „Ернст Буш“ в Берлин. Основателка на Организацията за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“. Сред проектите й са Протекст – сценични четения на драматургия в несценични пространства; Праехидно (Икар, 2012, за режисура и за драматургичен текст съвместно със Здрава Каменова), Времето на кварките, Пепеляшки ООД.

Калина Вагенщайн, директор на фондация „Арт офис“

Сред дългосрочните проекти на фондация Арт офис са българо-американският театрален обмен и програма „Изкуство в движение“, която подпомага показването на готови независими продукции извън София.