Начало Сцена Опера „Каста дива“ на 30
Опера

„Каста дива“ на 30

5867
Красимира Йорданова и Росица Кавалджиева заедно с директора на БНР Милен Митев, фотография БНР

На 6 март 1993 г. е първото издание на „Каста дива“, предаването за музикално-сценични изкуства на програма „Хоризонт“. Първа водеща е Олга Камбурова. Тогава се излъчва всяка събота сутрин и наследява „В света на операта“, негов предшественик от създаването на „Хоризонт“. На същата дата през 2023 г. беше празникът за юбилея на предаването. „Това е един от моментите, в които като ръководител на радиото си давам сметка, че съм малка част от нещо много по-голямо“, каза Милен Митев, генерален директор на БНР. „За мен е чест да бъда част от този празник, защото БНР и Софийската опера и балет са две души в една“, обърна се към всички акад. Пламен Карталов.

Разговаряме с Росица Кавалджиева, която от петнадесет години представя музикално-сценичните изкуства на слушателите. 

„Събрахме се с редакторката Красимира Йорданова, работим това, което обичаме. Тя най-много обича операта, а аз – общуването със звездите на операта, оперетата, балета, мюзикъла, с всички, които стоят зад създаването на един спектакъл. Интересно ми е да предам на нашите слушатели мнението на всеки един от тях. Обичам и общуването след спектакъла с публиката.“ 

Днес всяка неделя от 20 часа, „когато няма мач или избори“, както се шегува Росица, в ефира е „Каста дива“. 

Красимира Йорданова е сред вещите познавачи на българския оперен театър, следила е години наред творческите търсения на няколко поколения изпълнители, триумфите на различни постановки във всички оперни театри в страната. Може да се каже, че е живата история на операта. И със същата емоция и отдаденост продължава да припомня имена, истории и факти, които все по-малко хора помнят.

„Младите ми колеги ме поканиха временно да бъда редактор на предаването и това „временно“ са оказа тридесет години – смее се Красимира. От своя страна Роси Кавалджиева внася модерното, променящите се теми, акценти, търсения в съдържанието. През 2008 г. правят първата анкета в сайта на БНР, наречена „Любимите ви…“. През следващите години научават какви са пристрастията на слушателите. Става ясно, че любимата оперета е „Царицата на чардаша“, любимият балет – „Лебедово езеро, „Моята прекрасна лейди“ е предпочитаният мюзикъл, любим тенор е Лучано Павароти, любим хор – този на евреите от „Набуко“ на Верди. Участието в анкетата носи и награди. Един слушател, включил се в нея, получава по жребий предметна награда или екскурзия в чужбина.

„Така се оказа, че радиото сбъдва мечти. Двама слушатели от едно малко селце, които никога не бяха излизали в чужбина, отидоха във Венеция и това ме направи много щастлива“, припомня си Роси. Благодарение на предаването тя самата получава възможност да пътува и да разказва за местата, свързани с културен туризъм у нас и по света. Стига на различни фестивали, някои от тях с дълга история, други, създадени през последните петнадесет години. През 2014 г. е поканена на Залцбургския фестивал, както и на този в Масада. След като отразява раждането на българската постановка на „Пръстенът на нибелунга“ тук, в София, придружава националната ни опера и на първото голямо турне във Фюсен, за да усети и предаде на българските слушатели вълнението на немската публика. Пътува в страната на изгряващото слънце отново със Софийската опера и заразява с възторга си своите слушатели. В различни периоди маршрутите я отвеждат във Франция, Унгария, Малта, Кипър.

Екипът не пропуска да събира на срещи сътрудниците си, слушателите и специално поканени гости. За 20-годишнината на „Каста дива“ през 2013 г. на специалния концерт спектакъл за първи път в Първо студио на БНР се танцува балет – примабалерината Марта Петкова е Никия от „Баядерка“, а след това осъществяват и първия благотворителен спектакъл заедно с балет „Сюиви“. Канят деца, лишени от родителски грижи, в Първо студио. Успяват да съберат средства за построяването на първия възстановителен център в село Опицвет за деца с онкологични заболявания.

„Бях щастлива, че доказахме на скептиците, че в БНР работят прекрасни хора, които са готови да помогнат, да отделят средства за благотворителност.“

И до днес това също е една от задължителните теми в предаването. С верига книжарници правят дарения на книжки в детски отделения на столични болници. Същата идея осъществяват и в морската ни столица съвместно с Варненската опера. И не само това. Като специално поканена на фестивала в Мишколц през 2019 г. заедно с унгарските си колеги Росица дарява книги за детското отделение на една от болниците там.

„За мен е важно създаването на общност. Освен слушателите, които са почитатели на музикално-сценичните изкуства, към нас се присъединиха и участниците в тези благотворителни проекти, колеги от новинарския екип, от сутрешния блок на „Хоризонт“, от „Нещо повече“, от различни редакции.“

Росица Кавалджиева е в музикалния екип на БНР от двадесет и пет години. През цялото време независимо дали работи за „Каста дива“, за „Алегро виваче“, или за някое от другите предавания на програмата, тя търси срещите със забележителни събеседници. Никога няма да забрави общуването с Монсерат Кабайе, Пласидо Доминго, Хосе Карерас. „Тези най-големи личности имат и благотворителни проекти. Някой ще каже, че няма връзка между едно музикално предаване и благотворителността, но аз вярвам, че фината чувствителност, която води всички нас в оперния театър, с която съпреживяваме оперното действие, точно тя ни кара да бъдем съпричастни с проблемите на хората в истинския свят.“

Благодарение на осъществените инициативи от пет години в предаването има и постоянна рубрика – „Кутия на доброто“. Там е мястото за срещи с хора, които са помогнали, които имат добротворчески проекти. Тук се включват кореспондентите на радиото не само у нас, но и в чужбина, както и слушатели. Така в нашия изнервен, труден за оцеляване свят ефирът дава място на добротата. Росица специално отбелязва, колко се радва, че проектът „Ние сме музиканти“ на Старозагорската опера стана на една година и чрез него деца със специални образователни потребности са получили възможност за интеграция чрез музиката.

Разговорът ни отвежда и към недалечните две години, в които целият свят беше спрял, театрите и залите бяха затворени, а артистите изолирани. Тогава решават да обърнат гледната точка и да насочат вниманието не към творбите, композиторите и изпълнителите, а към слушателите. „Всяка седмица имахме два часа телефонна връзка със слушателите и получавахме обратна информация по различни теми, които сме предложили. Така разбираме колко е интересно за тях да научават подробности около подготовката на отделни спектакли, за различни фестивални срещи, които сме имали, и дори все ме питат дали не е добре всичко това да бъде събрано в книга“ – смее се Росица.

Както често се случва, когато едно предаване търси контакт със слушателите си, сред тях се намират и пламенни сътрудници. Такъв е случаят с доц. Петър Пламенов и неговите брилянтни анализи, с Димитър Сотиров и срещите, които той е имал, или с Ивайло Спасов, който често посещава музикални събития в чужбина.

„С Роси Кавалджиева усетихме, че сме от една порода, казва Ивайло. Заговорихме се. Тя се впечатли, че имам познания в тази сфера, защото не подозираше, че човек, който се занимава с хуманитарна дейност, има огромен афинитет към операта. Така започнахме да поддържаме връзка, да обменяме информация за работата ни, тъй като тя поддържа идеята за добротворчество. Аз съм участвал с проектите си в УНИЦЕФ. По време на пандемията операта и класическата музика бяха за мен терапия, пристан и начин да се справя психически с всичко, което се случва около нас. Тя забеляза, че обичам да разказвам за постановките, за изпълнителите, които са ме впечатлили. Така ме покани да гостувам в нейното предаване. Не мога да кажа, че го правя професионално, но споделям преживяванията си, надявам се, на добър език. За мен е чест. Отнасям се с огромно уважение към ефира и към всички професионалисти, към всички изпълнители и творци. Аз съм консуматор или по-точно достоен почитател. Истинско удоволствие е всяка неделя да слушам предаването независимо дали участвам в него, или не. За мен това е ритуал от години. Ако не мога да го следя у дома, правя го онлайн или след това от записа на сайта на „Хоризонт“. Страдам, когато заради футболен мач няма „Каста дива“. Това предаване, а и сходните в другите програми на БНР създават общност от хора със споделена ценностна система и интереси. Това в нашето общество е такава рядкост. Ние сме толкова разделени и обезверени. Вярвам, че духът на българина се изразява най-ясно през културата, през изкуството, през класическата музика като универсален език. Това ни сплотява“, казва Ивайло, с когото се срещнах по време на юбилея на „Каста дива“.

На празника присъстваха и колегите на Росица Кавалджиева и Красимира Йорданова, които в предишни години са били водещи или участници в предаването – Татяна Иванова, Ирена Гъделева, Биляна Чокоева, а снимките и усмивките бяха доказателство за творческата атмосфера в екипа. Специални гости бяха генералният директор на БНР Милен Митев, членовете на Управителния съвет на медията, директорът на Софийската опера акад. Пламен Карталов, председателят на СБМТД Станислав Почекански, ректорът на НМА „Проф. Панчо Владигеров“ проф. Сава Димитров, оперни певци, балетисти, колеги и приятели.

А като за достоен юбилей Росица Кавалджиева и Красимира Йорданова получиха признание за своята всеотдайна работа: награда Кристално огърлие на СБМТД за Красимира Йорданова, а за Росица Кавалджиева – Специална награда от СБМТД за принос към българската музикална култура; както и почетна грамота и плакет от Софийската опера и балет за двете. 

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display