0
1799

Като ехо от кладенец

„Цената на златото“, „Завръщане“, „Досиетата“, Генчо Стоев, изд. „Рива“, съставител Деян Енев

За първи път в един том у нас излиза семейната сага на Генчо Стоев, обхващаща произведенията „Цената на златото“, „Завръщане“ и „Досиетата“. Трите повести проследяват съдбата на герои от рода на Хадживраневи, като се простират във времето от Априлското въстание до началото на комунизма. Благодарение на издателство „Рива“ и усилията на Деян Енев, името на Генчо Стоев отново намира път към българския читател, за да напомни, че прецизните думи и любовта към героите са съществената сила на писателя и единствено чрез правдивото потапяне в отминала епоха съвременният читател може да направи опит за преосмисляне на миналото.

„Цената на златото“ излиза през 1965 г., романът бързо става популярен със своята богата образност и описания на трагичното начало на национално-освободителните борби в Перущица. Сменяйки през различните глави гледните точки на учителя Петър Бонев, Баба Гюрга и турчина Исмаил ага, Стоев рисува фрагментирана картина на събитията през очите на замесените в тях. Любопитно и със силно художествено въздействие е решението писателят да остане със своите герои, без да се изкуши да описва мащабните революционни дейности в страната. Истории за Бенковски и Левски се разказват, но личната история е това, което тласка действието напред. Също тъй прозорливо в центъра е поставен образът на силната майка – баба Гюрга, която опитва да спаси децата си. Древна сила като ехо от кладенец се усеща в „Цената на златото“, по-близка е тази първа книга до митологичното и героите в нея са по-светли от своите потомци.

В „Завръщане“ (1976) Стоев проследява пътя на Павел Хадживранев – един от синовете на баба Гюрга – от Истанбул до Дряново, където може би е останал скрит архивът на Тодор Киряков. Историята започва почти приключенски – с престрелка из тъмните турски улици и с намерените тъжни очи на Марина, която потегля с героя на опасно пътуване към забравения дом. Пази ги суровият Сефер, който е участвал в не една схватка. Постепенно обаче, след като минават покрай чешмата, символ на паметта, и след като приближават моста, който ще ги свърже завинаги с родината, действието бавно се разпада. Павел сякаш забравя за Марина и изпада в меланхолични спомени, докато врагът постепенно ги обгражда за престрелката, която ще се разрази накрая.

Но врагът и в трите произведения на Стоев не е някъде извън самия човек. Нито турците, нито роялистите, нито комунистите са представени като зверове. Те също играят карти, съжаляват, търсят прошка. Героите и от двете страни на барикадата са като захвърлени в схватка с по-силен враг и винаги губят, единствен изход може би открива Тома Болярски, който в края на „Досиетата“ се оттегля, за да напише книга за Априлското въстание. Любопитно е, както отбелязва в увода Светлозар Игов, че „Досиетата“, която е силно автобиографична книга, по някакъв начин излиза извън фабулата и предхожда „Цената на златото“. Тя, така да се каже, затваря златния кръг, изрисуван и на самата корица.

Семейната сага на Генчо Стоев е опит за осмисляне на пътя на един народ. С плътна, напоена проза, често кинематографична в описаните действия, авторският глас води читателя към тъмните кътчета на собственото си минало, за да намери отговори на националната неврастения. И трите произведения, заключени в настоящия том, са населявани от герои, които трескаво ровичкат – първо за злато, после за документи, спомени, хора. Герои, които падат в бъдещето неосъзнати, вечно питащи се, неразбрали. Дано въпреки усилията на злите кладенецът бъде изкатерен отново и цената на златото да не се окаже непосилно висока.

Мартин Касабов е роден и живее в Пловдив. Работи като книжар, пише кратки разкази, публикувани в списание „Страница“, и рецензии за кино и литература за периодични издания и сайтове с културна насоченост.
Предишна статияСтрошената тишина
Следваща статияСлово за Петровден