0
2717

Клавирни фойерверки от Аглика Генова и Любен Димитров

Аглика Генова & Любен Димитров

Около Аглика Генова и Любен Димитров всяка „новина“ е вече остаряла, защото с присъщата им работна динамика те са в непрекъснат кипеж. В основата, естествено, е пианото, но дали ще е удвоено, или ще свирят на един инструмент, дали ще преподават, ще водят майсторски клас, или ще са в жури – то ги отвежда на различни континенти, среща ги с разнолика публика. И дори да се ограничим само до времевия отрязък от „Мартенски музикални дни“ до появата им на IX Международен фестивал „Дни на музиката в Балабановата къща“ в родния град на Аглика, Пловдив, където не са концертирали от 18 години, пак ще ни е трудно да проследим изявите им.

Основното, разбира се, е новият диск Carl Czerny & Max Bruch – Concertos for Piano Duo & Orchestra с оркестър „Генезис“ на Йордан Камджалов и Симфоничния оркестър на БНР, който дойде непосредствено след наградата Echo Klassik 2017 – най-високото признание за класическа музика (наричат го музикалния Оскар) в категорията „Запис на концерти от XX/XXI век“. Приза дуото получи за предишния, четиринайсети компактдиск – Бела Барток и Виктор Бабин – Концерти за две пиана, който осъществи отново с български екип – Симфоничния оркестър на БНР и диригента Йордан Камджалов. Издаде го CPO, германският лейбьл, с който дуото е свързано повече от 20 години.

Новият им диск се явява продължение на проекта Барток–Бабин. Първоначално Бабин е трябвало да бъде съчетан с Брух. А точно този концерт на композитора пианист днес е световна премиера, защото не е бил записан от дуото и съпрузи Бабин–Вронски (едно от значимите клавирни дуа в Америка след войната, с многобройни записи и концерти по света). След прекрасното изпълнение на Барток от Аглика и Любен в зала „България“ (2015) с Оркестъра на Националното радио, под палката на Камджалов, записът стига случайно до техния лейбъл, откъдето предлагат да съчетаят музиката на Барток с Бабин, а също и да направят още един запис – на Концерта за пиано на четири ръце от Карл Черни. Пак с Йордан Камджалов, но този път с оркестър „Генезис“.

Българското дуо отново има принос в световната дискография. Брух, Соло-фантазия за две пиана (два рояла без оркестър) е с първо изпълнение в света. А Концертът за пиано на четири ръце и оркестър от Черни е почти „световно“ неизвестен. Този композитор е неизменен с техническите си упражнения и етюди за всеки пианист, но за неговата лекота, нежност, брилянтност разбираме едва от изпълнението на клавирното дуо (с акомпанимент на оркестър „Генезис“). Те записват дисковете си на един дъх – като на концертно изпълнение, затова от тях струи свежестта на момента. Всъщност, двамата пианисти са търсачи на новото. Дали на неизвестен, или малко познат композитор, на нов заряд и друг поглед към уж познат автор – винаги има примамлива уловка. Както е написал критикът Жан Кампмайер, Аглика и Любен поставят „рекорд от редки концерти“.

Месец след излизането, новият им диск се разпространява по всички континенти, върти се и по радиостанции в Япония, Южна Африка, Австралия. Веднага започват да валят и рецензиите, в които не са спестени суперлативи като „блестящ“, „виртуозен“, „брилянтен“, „вълнуващ“, „пианистичен фойерверк“.

Списание Pizzicato, Люксембург от 4 април 2018 г. излиза с рецензия под заглавие Brillante Orchesterstücke mit Klavierduo на главния редактор Реми Франк за новия компактдиск: „Брилянтните изпълнения на дуото Аглика Генова и Любен Димитров и рядко изпълняваният репертоар правят компактдиска на CPO изключително атрактивен“.

„Искрящо и кипящо от живот изпълнение с голям замах и абсолютно съвършенство“, така Ян Кампмайер оценява новия диск на клавирното дуо в рецензия от 10 май за klassik.com (издание за актуални събития от света на музиката).

На 17 май Датското радио обявява компактдиска на Аглика Генова и Любен Димитров „Черни & Брух“ за Специална препоръка на своята програма P2. Journal Frankfurt (в раздела си „Класика“) слага албума в Toп 5, така постъпват също Радио Бремен и Баварското радио.

Музикантите получават и покани за участия на живо в различни медии. Швейцарското радио SRF 2 Kultur посвещава своето предаване Concerto на Генова & Димитров и на техния нов компактдиск точно на християнския празник Възнесение Христово. А Берлин–Бранденбург КултурРадио отбелязва празника Петдесятница (21 май) с излъчване на рецитала на клавирното дуо на фестивала „Бранденбургски летни концерти“ от църквата „Свети Николай“ в Лукау. Австрия пък се събужда с Карл Черни! Австрийска обществена телевизия ORF1 избира записа на Концерта на Черни за музикална рамка на популярното предаване „Добро утро, Австрия!“

Междувременно Аглика Генова и Любен Димитров изнасят още концерти. За рецитала им на 14 май в градския театър на Минден Mindener Tageblatt пише: „Един великолепен клавирен фойерверк, убедителен както в интимното, така и в грандиозното“.

На 3 юни дуото откри „Шуман Фест“ в Бон. Основаният през 1998 г. фестивал е посветен на 100-годишнината от смъртта на американския пианист, диригент и композитор Ленард Бърнстейн и 60 години от първото изпълнение на „Уестсайдска история“. Разнообразната програма на двамата изпълнители включва Рахманинов (Сюита №1, оп.5 за две пиана); Дебюси (Шест антични епиграфa), Гершуин (Порги и Бес – Фантазия), Бърнстейн (Симфонични танци из Уестсайдска история). А концертът им минава под знака на думите на Леонард Бърнстейн: „Животът без музика е немислим“.

Със същата програма те приобщиха на 4 юни и пловдивската публика. Колкото и да са ангажирани, България винаги е приоритет за двамата музиканти. Организаторите на пролетното издание на Международния фестивал „Музика в Балабановата къща“ осигуриха специално втори роял – подарен им от Германия – за концерта в Дома на културата „Борис Христов“. А на 5 май Аглика и Любен правят майсторски клас в Музикалното училище в Пловдив.