0
631

Крадецът на фламенко

flamenco_thief

Китаристът между Rage Against The Machine и Олафур Арналдс в търсене на странни зависимости между жанровете. Интервю с британеца на Цветан Цветанов.

Крейг Сътън е британец и пътешественик. В музиката и в Космоса. Свири фламенко с лупъри и дръммашини. Невероятно техничен китарист, чиято музика обаче очарова слушателя преди всичко с особените си конструкции и оригинални завои. Преди да стане The Flamenco Thief е свирил повече на електрическа, отколкото на акустична китара – в различни рокендрол банди. Новата си самоличност на „крадец на фламенкото” придобива преди около 5-6 години. Посредством фламенко виртуозност представя своята си музика, в която има дори ска и хип-хоп влияния. Слуша много традиционни фламенко музиканти, но методът му по неговите думи е този на Том Морело от Rage Against The Machine – търсене на странни зависимости между жанровете. У дома напоследък слуша доста исландския композитор минималист Олафур Арналдс. Но в момента не си е у дома, а на турне из Източна Европа, на което представя новия си албум Liberating Parts From The Cosmos. Именно това е и поводът за гостуването му на десетия юбилеен „Аларма Пънк Джаз Фест” на 5 септември от 21 часа в Чешкия център.

Започваме, както си му е редът, с пътуванията по турнета и с различните типове свирения – на малки имровизирани партита, в пънк-рок барове и културни центрове, в зали, на фестивали….

В началото на тази година имах брилянтно пътуване из цяла Европа. Много обичам да обикалям страни, в които никога не съм бил и да срещам различни хора. Наистина се забавлявам на малките домашни концерти – понякога само с 5-6 души публика, с която обаче се смесвам, свиря, говорим си, пием бира. Тези неофициални концерти са много важни, за да има пътуването атмосфера. На големи фестивали е по-различно, но и там тълпата е невероятна. Като цяло и на големи, и на малки концерти това е водещото за мен – отиването на непознати места и срещите с нови хора. Но и в родния си град имам отдадена публика, обикновено след като се върна от турне, всички са много любопитни да ме видят отново в Бат.

Твоят концерт в София ще се състои и благодарение на Пол Зветслот от Холандия, който и преди е работил с „Аларма”…

Да, Пол е букинг агентът на Космос турнето. Организирал е концерти за мен и преди и свърши доста солидна работа по организацията на сегашното турне, а знаеш, че такава организация съвсем не е лека…

Британски китарист и фламенко – има ли някакво противоречие тук?

Аз живея в Бат, най-големия град до Бристол, там съм попил от цялата фантастична трип-хоп сцена – Massive Attack са оттам, Portishead също – много специално място, където се чувствам доста добре и със своята музика. Но както вече казах, обичам да пътувам и да откривам и нови места. Белгия за мен е такова интересно място, през май свирих там на един много хубав уличен фестивал. В Испания още не съм бил, което може би е малко странно, но догодина ще ида да свиря и там.

Каква част от музиката ти е композирана предварително и колко място оставяш за импровизация на сцената?

Обичам да импровизирам. Когато концертът се получава много добре и хората се радват, това разпуска и естествено води до нови и нови импровизации. Често имам предвид конкретна пиеса, но в последния момент решавам да я изсвиря по нов начин. Обикновено изнасям по 50-60 концерта на година и е малко безинтересно за мен самия всеки път да свиря по един и същи начин. Затова и търся нови начини. Трябва понякога да се поема този риск.

Кое е по-важно за теб – ритъмът или мелодията във фламенкото?

Труден въпрос. Много се забавлявам да барабаня по тялото на китарата и да наслагвам различни ритми, но и мелодията е нещо специално.

Посланието ти към българската публика…

Нямам търпение да дойда в София и да се срещна с нея. Наистина съм доста въодушевен.

 

Още по темата: тук