0
1892

Къде е арт критиката?

Летен уъркшоп за арт критици в София

Къде е арт критиката? Защо рубриките за култура масово се пренасочват към „лайф-стайл“ и развлечение? И изобщо, имаме ли нужда от арт критика?

Това са само някои от въпросите, които провокираха фондация „Изкуство – дела и документи“ и Гьоте-институт България да организират летен уъркшоп за арт критици (24–25 август) в рамките на съвместния им проект КЛИК. За участие в уъркшопа могат да кандидатстват писатели, критици, изкуствоведи, журналисти и всички с критично мислене и интерес към арт критиката.

Водещи на уъркшопа ще бъдат кураторите Вера Млечевска и Весела Ножарова от фондация „Изкуство – дела и документи“, а специален гост е немската критичка Астрид Маниа.

Астрид Маниа

Тя ръководи професурата за арт критика и история на модерното изкуство в Академията за изкуства в Хамбург. Следвала е история на изкуството и архитектурата и философия в Ахен. Докторската ѝ работа е върху руско-американското артистично дуо Комар & Маламид. Изнася лекции за съвременно изкуство и критика в Университета на изкуствата в Берлин, Академията в Лайпциг и др. През 2013-2015 г. е гост-професор в Академията в Мюнхен. През зимния семестър 2004-2005 е гост-куратор и лектор в магистърската програма Curating Contemporary Art в The Royal College of Art, Лондон. Като критик на свободна практика редовно пише в „Зюддойче Цайтунг“ и Artforum International. От 2008 до 2010 е редактор на немското издание artnet magazine. През 2013 г. печели наградата за арт критика на панаира за изкуство Арт Кьолн (ADKV – Art Cologne award for art criticism).

Няма ограничение във възрастта и образованието на участниците в уъркшопа, те трябва да владеят английски език на добро ниво. Що се отнася до писането на текстове, те могат да изберат един от двата езика.

Портал Култура е медиен партньор на проекта и ще публикува избрани текстове на участници.

Стефка Цанева е куратор и културен мениджър. Сред кураторските ѝ проекти са изложбите „Шок и ужас“ (Гьоте-институт, 2018), „Места на удоволствието“ (СГХГ, 2017), „Арт старт: Млади художници, които да следим“ (Гьоте-институт и галерия Кредо Бонум, 2017 и 2018, заедно с Весела Ножарова и Даниела Радева) и др. Има публикации в издания като „Артизанин“, Капитал Light, в-к „Култура“ и др.
Предишна статияМексикански трафик – хроники, част II
Следваща статияШепотът и виковете на Ингмар Бергман