0
1086

Лунапарк на сцената на Метрополитън опера

Cosi Fan Tutte © MET Opera

Действието в „Така правят всички жени“ от Волфганг Амадеус Моцарт се развива в увеселителен парк в Бруклин от средата на ХХ век. Публиката ще види новата постановка на Метрополитън опера на 31 март в Синема Сити София.

„Поглеждайки сцената, може да предположите, че сте сбъркали спирката на метрото и сте се оказали на Кони Айлънд, вместо в Линкълн Център“, пише „Ню Йорк Таймс“ след премиерата на най-новата постановка на Метрополитън опера – „Така правят всички жени“ от Моцарт, която беше преди дни.

Какво е различното? През 1790 г. Моцарт и неговият либретист Лоренцо да Понте работят заедно за трети и последен път и тяхната комедия на ситуациите се развива в Неапол. Историята е стара като света – за любов, ревност, измама и предателство, а накрая шестимата герои трябва да стигнат до помирение. Моцарт създава невероятно детайлни музикални образи, които прикриват умело дори несъвършенствата на либретото, за база на което служи истинска скандална случка от дворцовия живот. Самият композитор дирижира на премиерата във Виена, ден преди да навърши 34 години.

В Метрополитън опера днес се опитват да забравят, че това заглавие е специалитет на бившия музикален директор Джеймс Ливайн, чиято кариера завърши с гръм и трясък, поради обвиненията в сексуален тормоз. Вместо на 15 март да дирижира премиерата, легендарният маестро заведе дело за милиони срещу театъра, който ръководи в продължение на 40 години, в опит да се оневини. Някои музикални критици виждат в това ирония на съдбата: „Така правят всички жени“ позволява доста циничен поглед по отношение на любовта и изневярата.

Постановката е поверена на 54-годишния британец Фелим Макдърмът, който избира карнавална атмосфера за фон на любовните истории с неочаквани обрати. И освен състав от млади и изключително красиви певци – наполовина американски, наполовина европейски, режисьорът прави кастинг и за ексцентрични второстепенни герои, типични за панаирните развлечения – като гълтачи на огън, жени с бради и укротители на змии, джуджета и хора с безброй татуировки. Повечето от избраните са ветерани на бурлеската, но дебютанти на сцената на Мет.

„И сред оперните певци, и сред артистите от атракционите има невероятни таланти, това е възможност и двете страни да надникнат в един друг свят. Но ако ме питате дали някога съм си представяла, че ще бълвам огън в „Така правят всички жени“ на сцената на Мет – отговорът е: Никога!“ – признание на 28-годишна изпълнителка на различни номера с огън. „Феновете на операта сигурно никога не идват на Кони Айлънд и сега имаме шанса да ни видят“ – смята 32-годишен гълтач на ножове. Самият той признава, че никога не е влизал в Метрополитън опера, преди да се яви на прослушване за тази постановка. Ето как двата свята се опознават.

Докато артистите от лунапарка изпълняват екзотични номера, оперните певци трябва да се съсредоточат върху своите задачи. Британският баритон Кристофър Молтман признава, че все още се удивлява на умението някой да глътне нож, дълъг цяла педя. Самият той пък влиза в ролята на интриганта и циник Дон Алфонсо, който предизвиква младите мъже Ферандо и Гулиелмо да изпробват докъде стига предаността на техните любими Фиордилиджи и Дорабела. В играта съществена роля има и камериерката на двете момичета Деспина. Тъй като действието е пренесено в Америка през 50-те години, сексуалният подтекст идва съвсем на място. Молтман си партнира прекрасно с магнетичната Кели О’Хара – голямо име на Бродуей. Двамата са в чудесно взаимодействие на сцената. В ролите на влюбените, подложени на изпитание чрез флирт, са американката Аманда Маджески като Фиордилиджи и италианката Серена Малфи – Дорабела, Бен Блис е Ферандо, а чехът Адам Плахетка – Гулиелмо.

„Смешно, красиво и наситено с разкош, но преди всичко това е представление за любовта“ – заключава режисьорът Фелим Макдърмът.

Ще гледаме „Така правят всички жени“ в програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“ на 31 март от 19.55 часа в Синема Сити София благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“.