Начало Сцена Опера Вагнер в Метрополитън опера
Опера

Вагнер в Метрополитън опера

Ирена Гъделева
28.03.2019
5642

Гледаме „Валкюра“ в програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“ на 30 март, събота, от 18 часа в Синема Сити София.

Вагнерова пролет разцъфна в Метрополитън опера. Нюйоркчани са поканени отново да видят „Пръстенът на нибелунга“ в цялост, след шестгодишна пауза. Тетралогията ще бъде представена в продължение на два месеца: два спектакъла на „Рейнско злато“ и един на „Валкюра“ вече запълниха статистиката, а това са двете заглавия, които имат и повече представления от останалите поради големия интерес. Целият цикъл ще бъде представен общо три пъти между 9 март и 11 май.

Междувременно „Валкюра“ – втората опера от тетралогията на Рихард Вагнер – ще зарадва милионите зрители по света и чрез програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“. Ще я гледаме на 30 март от 18 часа в Синема Сити София (промяната на традиционния начален час се налага поради продължителността на творбата – пет часа с два антракта).

„Валкюра“ отдавна си е извоювала сценична самостоятелност и славата на една от най-любимите на публиката Вагнерови опери. Магичното ѝ въздействие се дължи както на музикалната мощ, така и на митологичните персонажи и техните истории, преплетени по особен начин от автора. Както е известно, Рихард Вагнер работи самостоятелно – той не само композира музиката за оперите си, но и създава литературната основа, пише либретото за всяка една от тях. В основата на „Валкюра“ стоят общовалидни теми като силната връзка между баща и дъщеря, жертвоготовността в името на любовта, състраданието, жаждата за власт и коравосърдечието.

Метрополитън опера кани изключителния визионер Робер Льопаж да направи своя режисьорски прочит, който още в самото начало предизвиква противоречиви мнения. Льопаж е известен като майстор на приказния разказ – гледахме постановката му на новата опера на Кая Саариахо „Любов отдалече“ преди две години и историята много напомняше Вагнеровите епоси. Канадецът е вече прословут и с друго – заради неговите иновативни идеи в Мет са готови да преобърнат целия театър, за да изпълнят всички технически изисквания на режисьора. Което води до създаването на 45-тонна конструкция специално за „Пръстена“ – механизирано метално чудовище с 24 платформи, което се движи по сцената и пресъздава Валхала и природните катаклизми в оперите на Вагнер доста впечатляващо. И всичко щеше да е чудесно, а публиката да си излиза от залата удивена, ако по време на първите спектакли не се бяха случили някои много тежки сценографски гафове. Именно те предизвикаха противоречивите отзиви в пресата по темата трябва ли гениалната музика на Вагнер да бъде изпълнявана на фона на силните шумове от местенето на декора. Ръководството на Метрополитън в лицето на директора Питър Гелб заяви, че проблемите вече са решени и нищо няма да попречи на зрителите да се насладят на истинско зрелище.

За удоволствието ще се погрижат и изпълнителите: за първи път в програмата Met Live in HD ще участва Кристин Гьорки, а това е дългоочакван дебют, като се има предвид дългогодишната история на американската певица с трупата на Мет. Гьорки е израснала на тази сцена – приета в образователната програма на театъра през 1994 г. и буквално отгледана като изпълнителка там. През последните години на нея са поверени Турандот и Електра, а ето я сега като девицата воин Брунхилда, дъщерята на бог Вотан – партия, изискваща едновременно вокална мощ и артистична харизма. „Стряскащо е, когато трябва да влезеш в подобна силна роля и знаеш какви величия са били на същата тази сцена преди теб. Факт е, че всички те са голямо вдъхновение и всеки един от нас сега може да се учи от тях, но истината е, че трябва да превърнеш образа в нещо свое. За мен тази възможност – в тази роля и на тази сцена, където съм израснала като артист, е истински дар!“, споделя Гьорки.

В ролята на Зигмунд ще влезе изключителният Вагнеров тенор от Австралия Стюарт Скелтън, до него ще бъде Ева-Мария Вестбрук като Зиглинда – сестра и любима на Зигмунд. Джейми Бартън е Фрика, Гриър Гримзли – богът Вотан, а Гюнтер Гройсбьок е великанът Хундинг. Кастът е повече от привлекателен.

Важна роля в оперите на Вагнер играе оркестърът, затова очакванията към превъзходния състав на Мет са големи. На диригенсткия пулт ще застане Филип Жордан. Кариерата на швейцарския маестро е във възход и след годините, прекарани като музикален директор на Парижката опера и ръководител на Виенските симфоници, именно той бе посочен като следващия музикален директор на Виенската Щатсопер – признание за досегашните му постижения като диригент.   

„Целта ни е да превърнем постановката не в технологична, а в поетична авантюра“, признава режисьорът Робер Льопаж, а ние сме в очакване да видим дали това ще се осъществи при завръщането на Вагнеровата тетралогия на сцената на Метрополитън опера.

Ирена Гъделева
28.03.2019

Още от автора