Начало Филми Премиери Любов и други катастрофи
Премиери

Любов и други катастрофи

Елица Матеева
08.05.2023
3887
„Децата на другите“

Романът „Нататък билетът не важи“ от Ромен Гари е повод за създаването на филма „Децата на другите“. Режисиран от Ребека Злотовски, и той като романа изследва неумолимия ход на времето, нестихващото желание за споделяне на любовта и кризите на възрастта. Ребека Злотовски е работила в киното с актриси като Лея Сейду, Натали Портман, но благодарение на Виржини Ефира „Децата на другите“ притежава специална светлина, в която нюансите на живота се улавят между щастието и тъгата, радостта и самотата, любовта и разделите.

Рашел е преминала 40-те, преподава на гимназисти в колеж, свири на китара в свободното си време, поддържа своя баща и по-малката си сестра, с които редовно се вижда не само в синагогата. Тя се сближава с Али (Рошди Зем), който също свири на китара. Али е разведен, с 4-годишна дъщеря. Малката Лейла (Кали Ферейра-Гонкалвес) често гостува на баща си. Рашел се запознава с Лейла и я води до дома ѝ след уроците по джудо. Сприятелява се и с майка ѝ Алиса (Киара Мастрояни). Рашел не се опитва да измести Алиса от позицията ѝ на родител. Тя постепенно и с деликатност опознава детето и изживява по свой начин усещането да си родител, макар и не биологичен. Гинекологът ѝ (в ролята е легендарният режисьор Фредерик Уайзман) предупреждава, че ако иска да има деца, трябва да побърза. Докато чака подходящия момент, за да предложи на Али да имат дете, по-малката ѝ сестра забременява, а Али решава, че трябва да се събере отново с бившата си съпруга. Рашел приема новината с болка, но с достойнство обяснява на Лейла, че повече няма да са заедно, но винаги ще бъдат приятели.

„Децата на другите“

След филмите „Гранд Централ“ (2013), „Планетариум“ (2017), „Лесно момиче“ (2019), „Децата на другите“ е най-зрялата творба на Ребека Злотовски. Заглавието на филма подсказва, че акцентът представлява пътека към емоционалния свят на жените, но за разлика от българските филми „Майка“, „Анна“, също тематично обвързани с майчинството, „Децата на другите“ не се опитва да трансформира майчинството в идеология или пък в битка за преодоляване на ограничения. Ребека Злотовски насочва погледа ни към размисли за това до каква степен познаваме децата си и дали нашето познание за тях не е равносилно на познанието за нас самите. Появата на Лейла в живота на Рашел променя сетивната ѝ настройка, създава нюанси в общуването – децата предлагат друг начин за възприемане на света, на проблемите му.

Със стегнат сценарий, без излишни завои „Децата на другите“ борави с определени визуални клишета – преминаването през различни емоционални състояния на връзката между Рашел и Али е представено с изказ, заимстван от нямото кино и от филмите на Трюфо. 

Белгийската актриса Виржини Ефира е позната на българските почитатели на фестивалното кино от филмите „Тя“ (2016), реж. Пол Верховен; „Сибил/Изкушението (2019), реж. Жюстин Трие; „Сбогом, глупаци“ (2020); „Бенедета“ (2021), реж. Пол Верховен; „В очакване на Боджангълс“ (2022), реж. Режи Роансар. Ребека Злотовски казва за актрисата: „По време на снимките я почувствах като родна сестра, на която мога да доверя всичко и да разчитам“. И наистина без Ефира филмът на Злотовски би загубил две трети от очарованието си. Рашел на Виржини Ефира е всеопрощаваща, от нея струи светлина, дори когато плаче. „Децата на другите“ може би ще се стори твърде сантиментален на зрителите от мъжки пол, но и те има какво да научат от този поетичен, спокоен разказ за живота и щастието да общуваш с най-малките, защото те са отражение на страховете и мечтите ни и най-вече на любовта помежду ни. Филмът на Ребека Злотовски е и възможен отговор на въпроса какво да правим с живота си, ако не сме успели да създадем поколение. Не, това не е катастрофа, просто обичайте!

Елица Матеева
08.05.2023

Свързани статии

Още от автора