0
1742

Лятото не е време за кино

„Мистерията на къщата с часовника“

През лятото хората имат повече свободно време и биха могли да прекарат част от него в гледане на качествено кино и съпътстващия го размисъл, който едва ли ще им натежи в благоприятния сезонен контекст. Но… приповдигнатото лятно настроение, съчетано с топлото време, очевидно подтиква към лениво отпускане, нежелание за интелектуално затормозяване и съответно към по-неангажиращи културни преживявания. Не е важно дали е вярно, факт е, че на това мнение са програматорите от разпространителските компании по света, поради което всяко лято киноекраните биват заливани от тонове екшън приключения с фантастичен или криминален нюанс и плиткоумни комедии (предимно американски). Август 2018 в България не е изключение от правилото, следователно за по-смислено филмово преживяване ще трябва да потърпите до разгара на есента (и септемврийският репертоар не изглежда обещаващ).

Фантасмагорични сюжети

В един свят, където децата и младежите са на изчезване, подрастващи с паранормални способности са затворени в лагери, за да бъдат по-лесно контролирани от управляващите. Това, разбира се, е чудесен повод за въставане в трилъра „Тъмна дарба“ – подобаващ ваканционен бунт от режисьорката на „Кунг-фу панда“ 2 и 3.

Фантастичната нишка продължава в „Мега звяр“ – задължителното дълбоководно „страхуване“ през лятото. Този път в акулския кошмар са замесени праисторическо чудовище, Джейсън Стейтъм като… професор по палеонтология и режисьорът Джон Търтълтауб („Чиракът на магьосника“, „Съкровището“). После страховитата научната фантастика отстъпва място на мистика (може би за добро). След „Стая“ (донесъл на Бри Ларсън Оскар и Златен глобус за главна женска роля), ирландският режисьор Лени Ейбрахамсън се захваща с цяла къща.

The Little Stranger

В The Little Stranger (по романа на Сара Уотърс) към драмата са добавени солидна доза мистерия, призрачен съспенс и хорър потенциал, а историята ни отвежда в имението Хъндредс Хол, където доктор Фарадей се среща със семейство Ейрис и с миналото си. Ако една порция хорър не е достатъчна, ужасът продължава на друго ниво с изчезването на младежи в Масачузетс и легендата за зловеща човешка фигура без лице в „Слендърмен“ (от режисьора на крими екшъна „Прецаканите“).

Екшън и комедия с по-скромно присъствие

Ако не си падате по „измишльотини“ и „психарии“, можете да изберете нещо повече или по-малко сериозно. В по-крими варианта на екшън Дензъл Уошингтън се завръща като бившия таен агент Робърт Маккол, който все така помага на изпадналите в нужда и безмилостно наказва злодеите в „Закрилникът 2“ на Антоан Фукуа. По същото време „Алфа“ на Албърт Хюз („Книгата на Илай“, „От ада“, режисирани съвместно с брат му Алън) предлага възможност за приключенски екшън с праисторически младеж и вълк, които се борят за оцеляване сред снеговете и ледовете в Европа отпреди 20 000 години. За по-семейна аудитория приключението продължава с Юън Макгрегър като порасналия Кристофър Робин в комично-драматичния „Историята на Кристофър Робин и Мечо Пух“ на Марк Форстър (режисьор с многостранен жанров талант – от „Балът на чудовището“ до „Z-а световна война“, без да забравяме „Спектър на утехата“).

„Историята на Кристофър Робин и Мечо Пух“

След този потенциално обещаващ разказ за преоткриване на мъдростта на детството ви остава да се отдадете единствено на комедийни преживявания: по-екзотични (Crazy Rich Asians) или с екшън привкус („Бивш под прикритие“).

Страх и смях през септември

В началото на есента ситуацията няма да се промени съществено, освен че нараства шансът на български екран да излезе някой и друг европейски филм (който би рискувал да изпревари сезона на сериозното кино). Сред потвърдените заглавия обаче превесът отново е на комерсиалните жанрове. В зоната на хоръра ви очаква „Монахинята“, в компанията на екзорсист и неговата асистентка, които заминават за румънско абатство, за да разследват самоубийството на млада монахиня. Фантастиката набира скорост с рестарт на поредицата за Хищника, с който се заема Шейн Блек (отговорен за блестящите noir пародии „Любезните пичове“ и „Целувки с неочакван край“). По-късно се завръща и друг екшън герой, този път в комедийния жанр, защото „Джони Инглиш избухва отново“. И Роуън Аткинсън пак ще се вихри като тъп таен агент или „аналогов“ човек, който трябва да надвие модерните технологии и да открие хакер, разкрил самоличността на всички британски действащи агенти.

А сега нещо по-любопитно

Разнообразие в септемврийския репертоар може да внесе историческата драма „Мери, кралицата на Шотландия“ със Сърша Ронан и Марго Роби в ролите на Мария Стюарт и Елизабет I, разказваща за съперничеството между двете кралици, заобиколени от постоянни интриги и заговори.

„Мери, кралицата на Шотландия“

Също The Happytime Murders на Брайън Хенсън (син на „таткото“ на мъпетите Джим Хенсън), който противопоставя хора и живи кукли в свят, където мирното им съжителство е застрашено от поредица убийства; разследващият тандем е съставен от кукла и човек, а жанрът е нещо като криминална трагикомедия. И не на последно място сред очакванията да отбележим „Мистерията на къщата с часовника“ на актьора Илай Рот, известен до момента с подчертания си режисьорски интерес към хоръра (5 от 6 пълнометражни филма). Новата му история обаче е по-скоро фентъзи мистерия за момче, къща с чудовища и съседка вещица, в която Кейт Бланшет е приела да участва…

 

 

 

 

Екатерина Лимончева e завършила „Кинознание и кинодраматургия“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. От 1996 до 2009 г. работи като зам. главен и главен редактор на филмово списание „Екран“. Участвала е като филмов критик в предаването „5хРихтер“ на TV7 и е преподавала „Практическо редактиране на текст“ в НАТФИЗ. Преводач е на няколко книги от поредицата „Амаркорд“, както и на „Теоретичен и критически речник на киното“ на изд. „Колибри“. Докторската й дисертацията е на тема „Постмодерният филм – естетическа характеристика и типология на разновидностите“.
Предишна статияМавзолей
Следваща статияДобрите автори лесно виждат грешките си