Начало Музика Личности Опера за трагедията на Яворов
Личности

Опера за трагедията на Яворов

Мария Митева
27.04.2023
7795
Любомир Денев

Любомир Денев – композитор, диригент и джаз пианист, е възпитаник на Софийското музикално училище, което завършва с ударни инструменти при проф. Д. Палиев (1971 г.). Продължава в Музикалната академия „Панчо Владигеров“ с две специалности – оркестрово дирижиране и композиция. Още като студент си създава име на оригинален и активен джаз пианист и композитор. Със своето трио участва на няколко престижни международни фестивали в Чехия, Полша, Югославия, Унгария, Румъния, Куба и др. Работи десет години като диригент в музикалния театър „Стефан Македонски“. Специализира композиция при проф. Анатол Виеру. Твори във всички музикални жанрове – камерна и симфонична музика, поп и джаз, както и за театър, телевизия и кино. Негова музика е изпълнявана в много страни на Европа, в Канада, Мексико, Индия, Русия, Египет, САЩ и Япония. Носител е на няколко международни награди по композиция, както и на Аскеер 2001; Кристална лира за джаз, 2006 г.; Златна ракла 2006 за музиката към филма „Врабците през октомври“ и др.

Предстои премиерата на най-новата му музикална драма „Стон или трагедията на Яворов“, на която е и диригент. Либретото е на Бойко Илиев, режисьор е Огнян Драганов, сценографията е на Денис Иванов, хормайстор е Младен Станев. Участват Иван Кабамитов, Тереза Бракалова, Мериам Шамс, Яница Нешева, Анастасия Алтухова и женски хор. Премиерата е на 29 май в Стара Загора. Операта ще бъде изпълнена в Чирпан на 31 май, а в столицата – на 2 юни, в рамките на „Софийски музикални седмици“.

Маестро Денев, неизчерпаемо вдъхновение се оказва личната трагедия на Яворов. Кои по-конкретни събития са включени в операта „Стон или трагедията на Яворов“? 

Тема на произведението е трагичната участ на един от най-обичаните поети на България – Пейо Яворов, и сложните отношения в любовния триъгълник с Лора и Мина, довели до фатален край. Либретистът Бойко Илиев и моя милост, композиторът, намираме високия емоционален градус и преживяванията на героите подходящи за претворяване на сцената, именно в жанра на камерната опера, която със средствата на яркото вокално изпълнение в съчетание със затрогващата звучност на струнните инструменти дава големи възможности за разкриване на най-съкровените терзания на тези изстрадали души. В текста са преплетени документални фрагменти от следствените дела 1913–14 г. (поверени на говоряща роля – Съдията) с подбрани оригинални стихове на Яворов, претворени музикално в арии, дуети, ансамбли. Интересен драматургически ход е вмъкването на женски камерен хор, изпълняващ ролята на ангелите – контрастиращ коментар в традицията на древногръцките трагедии. Поверих главната роля – поета Яворов, на баритонов глас, Лора – на мецосопран, Мина – на сопран. Инструменталният съпровод е оркестриран за пиано и струнен оркестър. Има разнообразие в съчетанието на типичната за времето песенност с елементи от някои характерни за началото на ХХ век танцови жанрове, както и подчертана съвременна театралност. 

Как младите певци възприемат героите с техните трагични лични съдби и необикновена душевност?

Певците си направиха труда да се запознаят с действителните персонажи – прочетоха книги, документални статии, историята ги завладя, влагат много енергия в претворяването на образите както музикално, така и театрално.

Смятате ли, че все още публиката има интерес към трагедията на Яворов?

Напълно убеден съм в това, тези трагични събития са шокирали обществеността навремето, тяхното ехо продължава да отзвучава още дълго време, случаят не е забравен, той е пространно коментиран. Яворов е сложна и противоречива личност, оставила ярка диря в българската култура, незабравими брилянтни страници… Очаквам интересът към нашата постановка да бъде съответстващ.

Имате концерти в САЩ. Как се стигна до тази покана?

Преди пет години бях поканен на фестивала за балканска съвременна музика Balkanicus, организиран от виолончелиста Николай Коларов в Минеаполис, Минесота, където бяха изпълнени премиерно моите пиеси „Балкански звуци и пейзажи“ и „Виолетовото виолончело“. Сега, през април, ансамбълът изсвири новата ми творба „Спонтанни импровизации за квартет“, а Рада и Николай Коларови изпълниха „Балканско ехо“ – специално създадена за тях композиция за глас и чело.

Ще изнасяте концерт и в Ню Йорк?

На 28 април ще имам авторски концерт в Генералното консулство на България в Ню Йорк благодарение на поканата от консула, г-н Ангел Ангелов, и съдействието на вокалния педагог Валентин Пейчинов. Ще участват: Томина Първанова – арфа, която ще изпълни Четири миниатюри, Елмира Дърварова – дългогодишен концертмайстор на „Метрополитен опера“, за която специално написах пиесата „Виолетовата цигулка“, пианистката Таня Ставрева с моята „Релакс музика“. Певицата Елизабет Поуп и нейният пианист Саул Ибара са подготвили ария из операта „Каин“ и песента „Момиче от стомана“ по Жак Превер, а тенорът Винченцо Фиорито – „Песен на пажа“ из мюзикъла „Напразни усилия на любовта“ по Шекспир. Накрая в дуо с моя стар познайник и партньор, известния кларинетист Кен Пепловски, ще импровизираме върху мои джаз теми. Ще се получи всъщност една многожанрова програма – опера, мюзикъл, камерна музика, джаз.

Мария Митева
27.04.2023

Свързани статии