52-рото издание на Международния фестивал „Софийски музикални седмици“ тази година ни поднесе множество наслади: 100-годишнината на Националната музикална академия; поредица гостувания на чужди и български изпълнители като Евелин Березовски, трио „Тритонус“, Пламена Мангова, Василена Серафимова, Абисал Гергиев и Заурбек Гугкаев; представяния на млади таланти като Марио Бобоцов и трио SMS; осъществяване на първия по рода си концерт-мост между българската музикална общност и южнокорейската композиторска школа. Това са само няколко от акцентите в тазгодишната програма на „Софийски музикални седмици“, но като че ли особено важен момент от Фестивала е цикълът „Преглед на българските оркестри“, който се провежда вече за втора година.
Възможността на софийска сцена да бъдат чути оркестрите от страната е от съществено значение за българския музикален живот, защото по този начин съставите имат шанс за съизмерване – особено важен факт за качеството и самочувствието на ансамблите, които се представят със забележителни диригенти, млади или утвърдени солисти в разнообразен репертоар, сложни премиерни произведения и т.н. Разбира се, невъзможно е в рамките на едно издание на МФ „Софийски музикални седмици“ да бъдат поканени всички състави, затова тази година към традиционно присъстващите Софийска филхармония и Софийски солисти се присъединиха Младежката филхармония „Пионер“, Камерният оркестър „Орфей“ при ОКДК – Перник, Симфониетите от Видин и Враца, Софийската опера и балет, а в последната седмица на Фестивала на сцената на зала „България“ излязоха Варненската и Русенската филхармонии – на 28 и 30 юни.
Програмата на оркестъра на Държавна опера Варна беше обединена на няколко нива – от една страна, като сценична музика (увертюрата към балета „Прометей“ на Бетовен и сюитите от балета „Сътворението на света“ на Андрей Петров), а от друга – на равнището на изразните средства. Концертът за пиано в сол мажор на Равел си кореспондираше по особено подходящ начин с еклектичния маниер на Петров, който свободно смесва популярния песенен стил с филмово звучене и джаз, без дискриминация на тези жанрове, а напротив – активно заличавайки разделението между високо и ниско. Важен акцент на вечерта, която протече под диригентството на Павел Балев, беше изпълнението на младия клавирен виртуоз Ивайло Василев на Концерта на Равел – тази жизнерадостна музика, толкова подходяща за 14-годишния вундеркинд, му даде шанс да демонстрира не само техническото си майсторство, което публиката вече познава, но и да ни разкрие себе си – особено във втората част, където наистина са необходими големи дози чувствителност и интелект, за да успееш да предадеш по най-красивия начин неакомпанираната от оркестъра тема, без да я опростиш, но и без да я натовариш с измислени фразирания – умение, което напълно се удаде на Ивайло Василев по време на концерта.
Русенската филхармония се представи с концерт под палката на главния диригент Димитър Косев с изцяло Бетовенова програма – на пръв поглед не чак толкова интересен избор в сравнение с този на колегите им от Варна, но това впечатление изчезва, когато се разбере, че за първи път в България се изпълнява Симфония № 10. Бетовен ни е оставил около 250 такта от това произведение, а през 80-те години на миналия век музикологът Бари Купър ги обогатява, аранжира, хармонизира и оркестрира, за да създаде една 20-минутна част, състояща се от 531 такта. Целият тематичен материал е на Бетовен, но макар и Купър да е специалист по стила на гения, не навсякъде може да се каже, че е успял да пресъздаде онези толкова характерни за Бетовен моменти на драматична изненада; онези ярки хрумки, които да оставят публиката без дъх. Въпреки това възстановката на симфонията е прекрасна възможност това произведение да заживее собствен живот, вместо фрагментите, оставени ни от Бетовен, да продължат да съществуват само като любопитен за музиковедите архивен рудимент.
Концертът беше допълнен от Увертюрата „Егмонт“ и от Петия концерт за пиано със солист Иван Янъков. Българският пианист, който сравнително рядко се връща в родината си, показа контрол над звукоизвличането и подпомаган от красивия звук на новия роял в зала „България“, демонстрира поръсени сякаш с брокат трилери във високия регистър и мека топлина в средния и ниския. Русенската филхармония се представи отлично и е пределно ясно, че работата ѝ с Димитър Косев, който беше избран от слушателите на БНР за „Млад музикант на 2020 г.“, е повече от плодотворна.
След такива интересни и впечатляващи концерти столичната публика може само да се надява, че МФ „Софийски музикални седмици“ ще продължи цикъла си „Преглед на българските оркестри“ и догодина, за да можем отново да проследим постиженията на съставите от страната.