0
2639

Плакатите на Людмил Чехларов

Людмил Чехларов

Изложбата, посветена на 80-годишнината на Людмил Чехларов, бе в галерия „Академия“ (до 4 януари 2019).

Плакатът е душата на забързания ден. Призван да оцелява сред шума на градската среда, неговата образност е пречупена през мимолетността на мига. В обичайно динамичния трафик плакатът е част от съвременната комуникация като агитира, информира или образова. Силата му се състои в това да привлича, да провокира и да апелира. Затова е априорно ясен и четлив. Основополагащи са едрата форма, изчистеният шрифт, яркият цвят и лаконичната концепция. Трябва да се разчита бързо и да е информативен, със статут на знак.

За Людмил Чехларов плакатът кондензира шумното разнообразие на всекидневието в синтетична значимост. По категоричен начин художникът откроява същностните особености на това изкуство. Решенията му са прецизни и безпогрешно „плакатни“ по своята същност. Плакатите на Людмил Чехларов радват с възможността да бъдат разбрани без противоречия и без досада. Те са призвани да забавляват с лаконичната сигурност на внушението. 

Плакатите на Людмил Чехларов са разпознаваеми – с открита закачливост и изящна шеговитост. Художникът притежава неподражаемо чувство за хумор, визуалният му език е ведър вместо хаплив, шеговит вместо изобличителен. Авторът върви по тънката граница между иронията и гротеската, между реалността и хиперболата.

Художник с широка култура, Людмил Чехларов познава същността на събитията, които презентира. Стилът му сглобява изобретателни послания от компактни форми, притежава безусловна завършеност и не включва нищо излишно. Ключовите средства в работата на художника са: динамична композиция, неочакваният срез, драматичният ракурс и причудливият детайл.

В експозицията в галерия „Академия“ (до 4 януари 2019) можеха да бъдат откроени три вида плакатни решения:
– изцяло монохромни – в черно и бяло, които разчитат на графично изчистена образност и пределен контраст („Посещението на старата дама“, „Клаустрофобична комедия“, „Кучешко сърце“). Изразните средства са минимизирани, а въздействието е концентрирано в експресията на ясния силует и четливата форма.
– монохромни с колоритен акцент, чието присъствие е насочено към това да подчертае закачката, да анонсира шегата, за да привлече вниманието („Луна за несретници“, „Януари“).
– полихромни – наслагването на много цветове намира израз в динамични, дори „крещящи“ решения. Пределна отчетливост на формата с хиперболизирано въздействие на цвета откриваме в „Обичате ли човешко“, „Милост за кьоравия“, „Голямото чистене“.

Людмил Чехларов те кара да гледаш представлението заради плаката. Създавани в продължение на десетилетия, плакатите му са знаци за събитийност. Те са колоритни оазиси, където погледът се спира в динамичната сивота на всекидневието.

Людмил Чехларов е роден през 1938 г. в Добрич. През 1966 г. завършва Националната художествена академия, специалност „Плакат“, в курса на проф. Александър Поплилов. Веднага след това започва да работи като плакатист в Държавния сатиричен театър. През годините твори още в областта на графичния дизайн, илюстрацията и живописта. Негови произведения са представяни на множество изложби у нас и в чужбина: Русия, Куба, Италия, Канада, Германия, Индия, Сирия, Монголия, Чехия, Япония, Холандия, Франция, Латинска Америка, също така и във всички най-авторитетни международни форуми за плакат.
Организирал е самостоятелни изложби в Будапеща, Берлин, Варшава, Москва, Прага, Рига, София. Професор в Националната художествена академия до 2008 г., когато се пенсионира. Експонатите в изложбата в галерия Академия са от музейната сбирка на Националната художествена академия.