
Разговор С Нина Найденова, директорка на Пловдивската опера, за плановете, гостите и спектаклите през годината, в която Пловдив ще бъде Европейска столица на културата.
С три премиери започва сезонът в Пловдивската опера. Първата беше на 27 октомври – българската премиера на „Пиратите от Пензанс“ на прочутия английски тандем Артър Съливан и Уилям Гилбърт. Обявен е като семеен спектакъл, затова екипът – Симеон Симеонов, режисьор и Иван Токаджиев, художник – беше потърсил забавни препратки към младата си публика. Популярните в родината на авторите песни не бяха познати на нашата публика, но със сигурност тя добре прие забавната интрига и запалено реагираше на перипетиите на героите. Музикалната страна на творбата получи своята ярка интерпретация благодарение на диригента Константин Добройков и певците Евгений Арабаджиев, Богомил Спиров и Станислава Момекова в централните партии.
Режисьорът Елена Панайотова и художникът Николина Костова-Богданова поставиха елегантно и с много вкус „Така правят всички жени“ на Волфганг Амадеус Моцарт. Премиерата беше на 10 ноември. Те внесоха уместни съвременни препратки в действието и отношенията между героите. Под палката на Лучано Ди Мартино шестимата певци: Светлана Иванова, Цветелина Коцева, Благовеста Костадинова, Евгений Арабаджиев, Марк Фаулър и Свилен Николов, създадоха впечатляващи образи на влюбени, ревнуващи и прощаващи участници в „Училището за влюбени“, каквото е подзаглавието на операта.
Между двете премиери се срещнах с директорката на Пловдивската опера Нина Найденова, за да поговорим за плановете, гостите и предстоящите събития, които ще бъдат включени в програмата за сезона, в който Пловдив ще бъде Европейска столица на културата.

Да ни представите екипите, с които ще работите през този сезон?
Три от оперните премиери този сезон са под мотото „Театрални режисьори на сцената на опера Пловдив“. Първата е подготвена за тийнейджърите, които всеки режисьор се опитва да изкуши. За първи път на нашата сцена влезе жанрът „Савой оперета“ с „Пиратите от Пензанс“ на Гилбърт и Съливан. Режисьор е Симеон Симеонов. Втората постановка – „Така правят всички жени“, е поверена на Елена Панайотова – театрален режисьор с много интересни спектакли, като концепция, като работа с артисти. Точно затова я поканихме, тъй като участват предимно млади колеги. Работим и с Музикалната академия в София. Диригент е Лучано ди Мартино. Разчитаме на това да усетим стила на Моцарт, да се получи представление, което има симбиозата между драматичния комичен спектакъл и музикалния стил на Моцарт.
Следващата премиера бе „Набуко“, 23 ноември. Това е продукция на опера Варна, с която си партнираме прекрасно. Режисурата е на Кузман Попов, музикалното ръководство на Диан Чобанов, сценографските решения на Борис Стойнов и костюмите на Цветанка Стойнова. През ноември ще участваме и във Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора с емблематично заглавие, което се роди миналия сезон на нашата сцена – „Катерина Измайлова“ на Шостакович, представление, което не трябва да бъде пропускано, защото за нас това е висшият пилотаж, който всеки театър трябва да се стреми да постигне. Ние преодоляхме всички възможни трудности на това сложно заглавие и то излезе на сцената в пълния си блясък. Спектакълът в Стара Загора ще бъде на 30 ноември. Искаме да покажем на колкото може повече публика това наше постижение, затова на 22 февруари 2019 г. ще гостуваме и в Народния театър „Иван Вазов“ в София.

2019 г. ще бъде знакова за Пловдив. Предполагам, вашето включване в тази година ще бъде съществено.
Опера Пловдив е една от основните институции, на които залага огромна част от програмата на Европейската столица на културата. Естествен фокус е фестивалът на Античния театър – Opera Open. Там се пресичат различни жанрове, различни публики. Заложили сме на изключителни имена от световната оперна и балетна сцена. Началото се полага с един голям проект на Стефано Пода. Българската публика вече познава този универсален и гениален артист, който изгражда цялостната концепция на спектакъла – режисура, сценография, костюми, хореография, осветление. Той подготвя спектакъл за Орфей на основата на творбата на Глук. Амбицията е да направи по-комплексно представление, като тръгне от произхода на Орфей като музика, като стилистика, като архетип и стигне до съвременната музика. В момента той работи много активно и предимно за Пловдив.
Цялата година започва много активно с едно представление, което ще има своя първи звук и визия на наша сцена. Това е жанр, който ние не познаваме – танго опера, „Мария от Буенос Айрес“ на Астор Пиацола – ярък и визуално мощен спектакъл, който очакваме да направи Веселка Кунчева. Това е отново в линията да каним театрални режисьори в операта. Вече започнаха репетициите. Подреждат се няколко женски имена – „Мария от Буенос Айрес“, мюзикълът „Евита“, който също ще се роди на наша сцена, балетът „Кармен“ на Шчедрин, постановка на новата ни трупа. Ще поддържаме и симфоничните програми, защото при нас е онази легендарна филхармония на Добрин Петков, която за съжаление си няма своя зала, но амбициите на Диан Чобанов са да кани диригенти, които да оставят своя професионален отпечатък, работейки с нашия оркестър. Откриваме с Девета симфония на Бетовен в съчетание с „Оцелелият от Варшава“ на Арнолд Шьонберг. Този концерт ще дирижира Диан Чобанов. Продължаваме със „Сън в лятна нощ“ на Менделсон – поетичен спектакъл, който ще дирижира Емил Табаков. Имаме Реквием на Верди в навечерието на Великден с Георги Димитров като диригент и български певци, които пеят по световните сцени. Подготвяме и мислим за всичко успоредно.
Какви спектакли влизат в плановете на операта?
В афиша ни освен „Катерина Измайлова“, имаме „Бохеми“, „Набуко“, „Дон Карлос“. Огромно предизвикателство за мен от музикантска и драматургично-режисьорска точка ще бъде премиерата на „Фалстаф“, като за диригент сме поканили Павел Балев, който ще репетира три седмици върху това много сложно Вердиево заглавие. На открито ще играем „Отело“, отново „Мадам Бътерфлай“, както и „Силата на съдбата“ – продукцията на театър „Реджо“, Парма на Стефано Пода. Ще има премиера на „Риголето“. Опитваме се да играем значими заглавия, въпреки че опера Пловдив няма своя сцена. В надпреварата за Европейска столица на културата и всички проекти, които се реализират тук, използваме всяка възможност да я направим събитие, да поддържаме оперния афиш активен, различен, пълен със спектакли, заради които си заслужава да се пътува до тук. В Пловдив вече има изразен оперен туризъм, предимно на Античния театър, но и през цялата година, защото градът е пълен с чужди туристи или работещи в града по различни проекти.

Казахте „обновената балетна трупа“. Предполагам и тя има своите специфични задачи?
Тук, в Пловдив, има танцьори от девет страни, които работят много активно от новия сезон. Тяхната премиера е на 8 декември – „Пепеляшка“ на Сергей Прокофиев. Хореограф е Боряна Сечанова, ще дирижира Григор Паликаров, Иван Токаджиев прави визията на представлението. С този спектакъл ще продължим традицията за фамилни представления – родители водят своите деца, за да могат да съпреживяват заедно, особено в навечерието на коледните празници, когато е важно цялото семейство да бъде на подобно културно събитие. След това балетната трупа има премиера на „Кармен“ на Бизе/Шчедрин. Имаме и съвременни заглавия, които ще държат трупата гъвкава – освен класически постановки, да могат да се играят и съвременни постановки. В програмата са и „Жизел“ с международно известни солисти, „Лебедово езеро“, Лешникотрошачката“, които са в репертоара ни.
Госпожо Найденова, докъде стигна строежът на нова сграда за операта, както и ремонтът на концертната зала?
Дано да не се уморим, защото от три години вървят различни процеси, къде с обещания, къде с реални действия. Това, с което аз като директор не мога да се примиря и за което нямам обяснение, е, че от три години има бюджет за реконструиране на концертната зала, което е една добра първа стъпка, за да има къде нормално и професионално да работи един от най-големите ни състави – оркестърът. Идеята беше да бъде мултифункционална зала, да има възможност за по-съвременен тип спектакли, които не изискват класическата сценична кутия на оперната сцена. Нещата вървят изключително бавно, въпреки че има отделени финанси това да се случи. Избрана е фирма, която да направи идейния технически проект. Надяваме се, да няма обжалвания, за да могат да вървят нещата. Ако всички процедури се изпълняват нормално и не бъдат спирани от други промени и приоритети, след шест, седем месеца ще може да започне този ремонт. Мечтаем за оперна сграда. Убедена съм, че всички ние, които работим тук, заслужаваме да имаме това място. В Пловдив операта е мода, потребност, има своята публика. Спектаклите на Античния театър го доказват – за един месец над 25 000 зрители посещават представленията ни. Тук работят изключителни артисти, музиканти. Ще бъде престъпление, ако те продължат да бъдат номади в собствения си град.
Нина Найденова е директор на Пловдивската опера от 2013 г. През 2017 г. е преизбрана за този пост. Преди това е била главен режисьор на операта в родния си град Стара Загора. Специализира оперна режисура в Миланската Скала. По програмата на ЕС „Еразмус“ специализира и семиотика на киното в института IULM, Милано, Италия. Защитава докторска дисертация в областта на музикалната семиотика. Завършва с магистърска степен оперна режисура в НБУ. Има две специализации в областта на арт мениджмънта – „Американски театрални модели на управление” и „Управление на културни институти“. Нина Найденова е доцент в НБУ, където преподава оперна режисура, актьорско майсторство и семиотика на изкуствата.
Поставя оперни заглавия в страната и чужбина. Творческите ѝ проекти се отличават с артистична концептуалност, с извеждане от оперния текст на запомнящи се и актуални послания. Често сезоните на театъра се оформят също с концептуални решения. Сред най-запомнящите се нейни постановки са „Макбет“ и „Травиата“ на Верди, „Любовен еликсир“ на Доницети, „Турандот“ и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, „Селска чест“ на Маскани и „Палячи“ на Леонкавало.
Сред най-известните имена, гостували в Пловдивската опера през последните години, са Вера Немирова за „Катерина Измайлова“ на Дмитрий Шостакович, Урсула Хорнер за „Трубадур“ на Верди и „Хофманови разкази“ на Офенбах и Стефано Пода за „Силата на съдбата“ на Верди. В Пловдив започна и специална детска програма „Госпожа Опера представя“.