0
6003

Сабине Майер за мястото на жените в елитните оркестри

Сабине Майер със Софийската филхармония, фотография Василка Белевска

Докато очакваме новия сезон на Софийската филхармония, ви припомняме срещи от отминалия с гостуващи именити музиканти

Сабине Майер е сред най-известните музиканти от края на миналия век до днес, която пристигна за концерт в България, за да допълни вече дългия списък от великолепни изпълнители, свирили със Софийската филхармония през последните години.

Германската кларинетистка е родена в Крайлсхайм, учила е при при Ото Херман в Щутгарт и Ханс Дайнцер в Хановер. Започва кариерата си в Симфоничния оркестър на Баварското радио. Тя е една от малкото жени, получили поста първи кларинетист на Берлинската филхармония. За тази позиция я кани самият Херберт фон Караян, който тогава е музикален директор на оркестъра. Това се случва през септември 1982 г. Но само след девет месеца тя напуска, за да започне самостоятелна солова кариера. Взема това решение, за да избегне напрежението в състава, а и защото ангажиментите ѝ все повече се увеличават.

Сабине Майер изпълни на 28 април Концерта за кларинет и оркестър в ла мажор КV 622 от Волфганг Амадеус Моцарт под диригентството на младия Николо Фролон. Забележителна интерпретация с невероятно красив звук, елегантно изваяни фрази, виртуозност, която не се натрапва, а ти създава усещане за ефирна чистота. До болка познатата пиеса получи обемна и богата звучност.

„Това е най-добрата композиция, написана някога за духов инструмент. Всичко останало бледнее до него… Невероятно дълбока, богата на изрази, цветове и композиционни идеи“, казва Сабине Майер. Тя винаги свири концерта на басет кларинет. „Произведението е композирано за басет кларинет. И въпреки че може да се свири на флейта, виола или нормален А кларинет, никоя от тези адаптации няма поразителния обхват на басет кларинет.“

Приобщаването на жени към много от елитните оркестри е проблем, който днес може би не е толкова явен.

Не, и в момента е така, когато става дума за водачи на групи и жените трябва да се преборят за тези места. Но това важи и за много други области в живота – политиката, икономиката. Няма никакъв проблем да си втора цигулка или втора флейта, но когато трябва да си солист, нещата не са лесни за жените.

Първите си уроци получавате от баща ви, който също е кларинетист, както и дядо ви. Брат ви, Волфганг Майер, и съпругът ви, Райнер Вееле, също са кларинетисти. Тримата създавате Трио ди Клароне, за да честите рождения ден на вашата майка, но оставате заедно и до днес. Как стана така?

Да, точно така беше. Беше чудесно, че и тримата свирехме на басет кларинет. Има много произведения, написани за други инструменти, които ние изпълнявахме. След това започнахме да търсим литература и се оказа, че има доста произведения. Започнахме да издирваме и да обогатяваме репертоара си, като включваме пиано. Свирехме романтични творби, френска програма, с пеене, както и големите концерти за кларинет. Веднага привлякохме вниманието, защото свирехме на три басета – никой не го беше правил преди това.

Има много произведения, създадени специално за вас. Всички ли сте изпълнили и как поръчвате произведенията? Вие ли избирате композиторите, или те самите ви търсят?

Много е различно. Има композитори, които се обръщат към нас и ни питат дали бихме изпълнили произведение, което те ще напишат специално за нас. От друга страна, когато сме на турне с оркестъра, например в Италия, специално се обръщаме към италиански композитор с молба да пише да нас. Същото направихме и в Япония, и в други държави, където гостуваме. От друга страна, когато има вече готово произведение, ние решаваме дали да го изпълним, или не.

Двамата със съпруга ви преподавате от 1993 г. във Висшето училище по музика в Любек. Имате специална програма за обучение. В какво се състои тя?

Да, изключително важно е това, което направихме със съпруга ми, защото ние преподаваме с огромно удоволствие в музикалната академия. Разработихме основна програма за базата, която е необходима, за да се развиваш като солист, за да станеш виртуоз. Защото не можеш да станеш виртуоз, ако нямаш техниката, която да ти даде сигурност, да знаеш как да дишаш, да бъдеш сигурен в инструмента си. Имам много студенти, които идват от Америка и са много добри в техниката да свирят или много бързо, или много високо, но не могат да изкарат тон, който да задържат, така както трябва да бъде направено. (Сама показва в какво се състои майсторството и как трябва да следваш линията на музиката, да свириш легато. Дори няколко пъти повтаря колко е важно легатото). Затова е много важно да си сигурен в инструмента, да го владееш добре.

Имате специални изисквания за вашия инструмент. По ваша молба един майстор създава инструмент по образец от времето на Моцарт, за да изпълните прочутия концерт на композитора.

Да, имам много добър майстор – Вернер Вюрлицер, който прави нашите инструменти, но те са класически и той просто следва тези указания. Басет кларинетът е кларинет с добавени четири полутона, което прави звученето по-дълбоко. Този инструмент има изключително широк регистър, с повече ниски и тъмни тонове. За съжаление, не много колеги прибягват до басета, повечето свирят на стандартния кларинет.

Освен триото, за което говорихме, имате и духов ансамбъл. Как успявате да съчетаете успешно кариерата на солист, на камерен музикант и преподавател?

Никога не съм искала да бъда солов изпълнител, защото този инструмент е част от камерната музика и за мен е много важно да свиря камерна музика в различни формации – в трио, квинтет, включвайки различни инструменти.

Сабине Майер със Софийската филхармония, фотография Василка Балевска

Преди да дойдете тук, знаехте ли нещо за България?

Да, близка съм с един прекрасен виолист, който работи в оркестъра в Хановер. Но освен това съпругът ми многократно е бил в страната ви и е изключително впечатлен от красотата, която вижда тук, от прекрасната, здравословна храна. Първите ми впечатления са, че хората са открити, топли и сърдечни. Музикантите, с които работих тук, са чудесни. Остана ми време, за да се разходя из София, да вляза в църквите, в музеите, да добия впечатления от този красив град. Обичам да се разхождам из градовете, в които гостувам, за да усетя атмосферата. Дори видях планината. Впечатляваща е, но няма да стигна до нея.

Превод Милкана Делер

Повече от 30 години Сабине Майер концертира многократно във всички музикални центрове на Европа, Северна Америка, Япония, Китай и Австралия, била е солистка на повече от триста международни оркестри. Гостувала е на всички най-големи оркестри в Германия и на водещи световни оркестри като Виенската филхармония, Чикагския симфоничен оркестър, Лондонската филхармония, Симфоничния оркестър на японското радио (NHK) в Токио, Берлинските филхармоници, Радиосимфоничните оркестри на Виена, Базел, Варшава, Прага, Будапеща и редица други състави. Тя е първокласна интерпретаторка на съвременна музика и за нея са написани редица произведения на Жан Франсе, Едисон Денисов, Тошио Хосокава, Николо Кастильони, Манфред Троян, Ариберт Райман, Петер Йотвьош и Мартон Илес. Правила е множество записи за EMI Classics (сега Warner Classics), както и за Deutsche Grammophon, Sony и CAvi-music. Концерта на Моцарт е записвала многократно, с различни оркестри и диригенти. Осъществява записи и с Духов ансамбъл Сабине Майер, които включват много известни творби за духови инструменти от Моцарт, Бетовен, Мисливечек, Дворжак, но и нови творби. В своята кариера Сабине Майер е носител на осем награди Ехо Класик, както и на различни държавни отличия.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.
Предишна статияВнимание! Дойдоха младите
Следваща статияПредизборно