0
1463

„Семирамида“ от Росини
се завръща в Метрополитън

© Метрополитън опера

Ще гледаме постановката на Джон Копли в програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“ на 10 март в Синема Сити София.

Турбулентният сезон за директора на Метрополитън опера Питър Гелб продължава. След прекъсването на връзките с дългогодишния музикален директор Джеймс Ливайн (след обвинения в сексуални посегателства, които той отрича) и спешното търсене на заместници за заглавията, които маестрото трябваше да дирижира през сезона; след промяната на почти целия солистичен състав в новата Тоска, която продължи с месеци и завърши малко преди премиерата в новогодишната нощ, сега Гелб отново попадна в новините при подготовката на Росиниевата опера Семирамида заради уволнението на режисьора ѝ. 84-годишният британец Джон Копли беше обвинен от хорист в трупата на Мет в „неприлична сексуална забележка“. От всичко изписано по случая в пресата не става съвсем ясно дали хористът наистина е бил обиден от режисьора, както заявява, или както твърди ответната страна, „става дума за недуразумение“ при уточняване на хорова сцена от произведението. Така или иначе, вероятно поради „тънкия лед“, в който се превърна темата за сексуалното насилие в САЩ, Питър Гелб реши да действа безкомпромисно и уволни знаменития и опитен британски режисьор само две седмици преди премиерата.

Постановката на Семирамида е от 1990 г. Тогава Копли връща тежкото белкантово заглавие в афиша за първи път от 1892/95 г., когато в главната роля са легендарните примадони Аделина Пати и Нели Мелба. Близо век по-късно режисьорът също се радва на големи звезди – Мерилин Хорн и Самуел Рейми. Но оттогава са изминали вече 25 години. Очевидно е, че да се поддържат подобни творби – мащабни и взискателни в много отношения – не е лесно дори за Метрополитън.

Либретото на Гаетано Роси е по едноименната трагедия на Волтер и маневрира между любовни и политически интриги. Ролята на митичната асирийска владетелка Семирамида е поверена на американката Анджела Мийд – белкантов сопран с опит и чист, ярък тембър. До нея застава Елизабет ДеШонг като Арзаче – младия воин, когото царицата избира за свой съпруг, преди да разбере, че той всъщност е нейният изгубен син. Силното тенорово присъствие е на мексиканеца Хавиер Камарена, а най-безспорната звезда в продукцията е басът Илдар Абдразаков. Самият той написа в социалните мрежи, че участието в Ню Йорк му припомня дебюта в ролята на злодея Асур преди 15 години на Росиниевия фестивал в Пезаро, когато до него са били великолепни партньори, а една от тях е изключителната изпълнителка на ролята на Семирамида в близкото минало Дарина Такова.

© Метрополитън опера

Букетът от красиви гласове на сцената на Мет този път разцъфва в партньорство с елитните хор и оркестър на театъра, а на диригентския пулт е италианският маестро Маурицио Бенини – един от водещите познавачи на творчеството на Джоакино Росини.

Ще гледаме Семирамида в програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“ на 10 март от 19.55 часа в Синема Сити София благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“.