0
444

Слон

3

В рубриката „15 минути” Димитър РАДЕВ представя късометражен филм, в който възрастните стават жертва на детското въображение.

Режисьор-постановчик: Огнян Костовски

Сценарист: Пламена Велковски

Оператор: Ангел Балакчийски

Участват: Александър Донев, Венцислав Вълчев, Филипа Балдева, Божидар Божинов и др.

Огнян Костовски е направил прекрасен филм по оригиналната идея на Пламена Велковски. Той има общо с „Малкият принц” на Екзюпери. И филмът, и Оги Костовски. Когато се срещаме, за да ми разкаже за „Слон”, Оги се впуска в живописни описания на детството си, прекарано в Кнежа, за родителите си, за игрите до късно вечер, за звездите над малкото градче, за любопитството си към компютрите от ранна възраст. Казва ми, че най-вероятно защото много обича безгрижното си детство, се е захванал със сценария на Пламена Велковски, в който герой е едно малко момче. „Заслугата” е и на проф. Георги Дюлгеров. Оги е посещавал неговия майсторски клас в Нов български университет. Георги Дюлгеров го посъветвал да работи с Пламена. Оги говори с невероятно уважение и дори благоговение за Георги Дюлгеров. Отдавна не бях чувал толкова мили и човешки думи от млад творец за друг, вече утвърден творец. Разказва, че е плакал на „Авантаж”, един от любимите му филми. За Оги менторството не е състояние на подчинение, а приятелство, допир с друга гледна точка, дълбок разговор, както малкият принц говори с летеца. Защото и двамата герои от „Малкият принц” обичат да пътуват, и двамата обичат да общуват с другите – с думи, с мисли, с недоизказани чувства и проникновения за небето, което обитават, когато летят между звездите.

Във филма на Огнян светът на възрастните носи печал от късогледството на опитността. И в тази опитност сякаш няма място за небето. Уви, в този свят властват политиката и психозата на готовите отговори, които хората са склонни да приемат. Думи и заключения, големи колкото слон, които поглъщаме, без да разсъдим на спокойствие. Във филма някой вижда рисунка на земята и казва: „Убили са човек”. Останалите повтарят лъжата. И фантазията оцветява света на героите до неузнаваемост. Това превръща действащите лица в недодялани подобия на героите от книгата на Екзюпери – късогледия и властен крал, живеещ на неговата планета, суетния и жаден за одобрение господин от втората планета, пияния от третата планета и безскрупулния бизнесмен, който е готов да търгува дори с нещастието на хората.

Оги резюмира филма си по следния начин: Когато възрастните се намират на територията на детското въображение, винаги има жертви. Гледам филма и се съгласявам. Но все пак има и други възрастни, не толкова недружелюбни. Дори напротив. Оги безспорно вярва в това.

Сетих се за една не толкова популярна част от Малкия принц, епизода с фенерджията, който Оги би харесал: Този човек каза си малкият принц, продължавайки пътешествието, би бил презиран от всички други: от краля, от суетния, от пияницата, от бизнесмена. Ала той единствен не ми изглежда смешен. Може би защото се занимава с друго, а не със себе си.

1Огнян Костовски е роден през 1987 г. в Кнежа. Завършил е професионалното училище за компютърни системи и технологии в Правец и семестриално – кино- и телевизионна режисура в НБУ. Два пъти е участвал в майсторския клас на проф. Георги Дюлгеров в НБУ, където е създаден и „Слон”. Негови късометражни филми са селектирани на фестивали в България и чужбина. Понастоящем работи върху дипломния си филм, снима музикални клипове и реклами.

Късометражни филми: „Парализиран” ( 2008 г.), „Потъване” (2009 г.), „Всичко е свързано” (2011 г.), „Слон” (2012 г.), „Тениска” (2012 г.), „Детска градина” (2014 г.).

Личният сайт на Оги Костовски: http://supers4upen.com/#short