0
838

Съвременно изкуство от Китай

Художествената сцена в Китай кипи, от години китайските художници са звезди на международните аукциони. Изложбата „Нови гледни точки в съвременното китайско изкуство”, открита във Vivacom Art Hall на 15 април, запознава българската публика с този феномен.

Представени са 22 автори: живопис, скулптура, фотография, инсталация. Кураторът Син Донг Ченг нарича изложбата „тежка категория”, най-голямата групова изложба на съвременно  китайско изкуство (общо 40 автори), показвана някога в Източна Европа. Тя ще обиколи пет държави, София е първата й спирка. Целта на куратора е да направи по-познато съвременното изкуство на Китай, което работи с нови материали и предлага ново разбиране за време и пространство, за това какво е изкуство изобщо.

Повече от 20 години Син Донг Ченг представя китайски художници в чужбина, а в своята галерия в Пекин Xin Dong Cheng Space for Contemporary Art, създадена през 2000 г.,кани западни артисти. Заедно с него в София дойдоха четирима от участниците в изложбата – Сюе Сун, Ли Дзи, Гао Ю, Джун Бяо, както и журналисти от популярни медии.

Основните аспекти на изложбата са: новият статут на културата в Китай; присъствието и значението на поп арта, който заема голяма част от местната сцена; новата проблематика и новите условия, в които работят творците; как те наследяват и преработват класическото светоусещане в изкуството и как създават ново светоусещане.

Времевата дистанция между трите поколения автори, представени от Син Донг Ченг, е десетина години, кратък период, оказал се обаче значим в историята на изкуството. На всеки 10 години настъпва сериозна промяна в китайското изкуство, продължава кураторът. Различните поколения са родени в различни условия, техните спомени и начинът, по който виждат света около тях, са много различни.

„Творците, родени през 50-те и 60-те години на ХХ век, са силно повлияни от историческите и социалните проблеми на своето време, това е основната тема в творчеството им. Родените през 70-те години преживяват отварянето на Китай към света, контактите с външния свят са тяхната тема. А родените през 80-те и 90-те живеят и творят в условията на глобализация, техният начин на мислене е коренно различен.”

При най-младите творци националната специфика е интериоризирана в личното, не е демонстративно изведена.

Сякаш е отминало времето, когато китайските художници привличаха вниманието на света, просто защото бяха различни. Днес техните позиции се нормализират, те стават част от световната художествена сцена. Тенденцията е китайското изкуство да има стабилен пазар, защото става все по-познато, прогнозира Син Донг Ченг.

С изложбата „Нови гледни точки в съвременното китайско изкуство” (до 28 май) започна паралелната програма на Sofia Contemporary 2013 (19 април-12 май). Второто издание на международния фестивал е под мотото „Близо, по-близо, заедно”, поканени са 19 артисти и групи, сред тях са двама участниците в предстоящото Венецианско биенале – Ева Котяткова и Росела Бискоти. Благодарение на кураторката Овюл Дурмушоглу българската публика ще се срещне с интересни турски артисти, както и с провокативната американка Лиз Меджик Лейзър. Българите в основната програма: Самуил Стоянов, който през есента ще участва в Московското биенале, Искра Благоева, Камен Стоянов, който работи в София и Виена, Любомир Димов. Основните сцени на фестивала: паркът Заимов, Дома на културата „Средец”, Националният природонаучен музей в София и много други градски пространства.