0
1372

Универсален и различен: глас за танц

От 9 до 21 май в София се провежда 12-ото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“.

Фестивалът започва в Деня на Европа и приключва дни преди Европейските парламентарни избори, а във всички информационни материали срещаме ангажиращия призив на „Антистатик“ #ГласЗаТанц.

Универсален, „гласът за танц“ принадлежи на всички, както на артистите, така и на публиката – неслучайно основатели на фестивала са артистите Ива Свещарова, Вили Прагер и Стефан А. Щерев, които паралелно с организаторската дейност развиват своя изпълнителска и хореографска практика в България и в Европа. В тазгодишната програма на фестивала те осигуряват среща със седем представления от Канада, Израел, Бразилия, Франция, Германия, Хърватия и Словения, а сцените на „Антистатик“ са ДНК- пространство за съвременен танц и пърформанс и Театър Азарян, и двете в НДК, както и Kick’s.

Първият ден на фестивала дава възможност за едно истински празнично събитие – премиерата на първия брой на „Списание за танц“ (9 май, 19 часа, бар Kick’s), инициатива на организаторите на фестивала с главен редактор Ангелина Георгиева и графичен дизайнер Теодора Симова. Темата на броя е „Красотата в танца“, а специални гости на премиерата са автори в изданието, както и Арнд Веземан, главен редактор от 1997 г. до днес на престижното немско списание tanz. Той е един от най-изтъкнатите професионалисти и специалисти по танц и танцова критика и е поканен и като преподавател за семинара „Писане за танц в медиите“ (от платформата „Без дистанция“, 10–11 май, Къща-музей „Вера Недкова“). Той ще срещне български и чуждестранни професионалисти и студенти с интерес и реализация в сферата.

От 21 часа на същото място след премиерата на списанието фестивалът „Антистатик“ отбелязва своето начало и с концерт на румънското дуо Karpov not Kasparov. Създателите му – Едуард Габия и Валериу Боркош, идват от полето на танца и визуалните изкуства, и създават своята музика по правилата и стратегиите на играта на шах, поради което концертите им са един друг вид представление. Те изпълняват на живо енергичен сет от хипнотичен поп, източен електро-ейсид и електроник денс по клубове, сцени и фестивали из цяла Европа, имат участия в 38 от общо 44-те европейски държави. Дебютният им Soundtrack for a Game of Chess е номиниран за Албум на месеца от списание Vice и е обявен за „едно от най-ценните заглавия на годината“ от Културно радио Румъния и Radio Europa Libera и е излъчен онлайн по нюйоркското радио WFMU. Те вече са били гости на фестивала (2009) и едно десетилетие по-късно се връщат на българска сцена с неустоима покана за танц.

Ден втори от артистичната програма на фестивала среща зрителите с Манюел Рок (Канада), който започва своята кариера като изпълнител за водещи хореографи от Квебек като Мари Шуинар и др. Успоредно той развива и авторски хореографски форми. На 10 май от 19.30 часа в ДНК Манюел Рок гостува едновременно на „Антистатик“ и международната програма „Мигриращото тяло“ на ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс, с Bang Bang (2017). Представлението е спечелило наградата на Съвета за изкуства и литература на Квебек за най-добра хореография за сезон 2016/17, както и Наградата за танц на Монреал в категорията за най-добър изпълнител.

Любопитно е също и представлението „Третият танц“ на Нив Шайнфелд и Орен Лаор от Израел (11 май, 19.30 часа, Театър Азарян). Макар и да работят заедно от 2004 г., това е вторият техен проект. Имат идеята да го направят от седем години, но отлагат заради своето първо представление „Двустаен апартамент“, което спират след 200 изигравания. „Третият танц“ е преработка на едноименна работа на знаковото за израелската танцова сцена дуо Лиат Дрор и Нир Бен Гал – дует за мъж и жена, който Нив и Орен преразглеждат от нова гледна точка. В своите продукции Нив и Орен съчетават елементи от съвременния танц, пърформанса и физическия театър. Представяли са се на едни от основните фестивали за танц в Израел (като Israel Festival, Curtain Up, International Exposure, Tmuna Festival и др.), както и на други значими форуми и сцени по света като Танцовия фестивал на Монпелие във Франция, Тanz im August в Берлин, на сцената на The Place в Лондон, на Американския танцов фестивал в Северна Каролина (САЩ) и др.

Ден по-късно „Еcce (H)omo“ (12 май, 19.30 часа, ДНК) предлага алтернативна среща с модерното танцово наследство, изобретателно поднесено от Пол Пи, танцов артист от Бразилия, който от 2013 г. живее и работи във Франция. В Университета в Кампинас учи класическа музика, а от 2013 до 2015 г. посещава магистърската програма по хореография exerce в Монпелие. Участвал е в представление на известни хореографи като Естер Саламон, Латифа Лаабиси/Надя Лауро и др. От 2010 г. развива собствена артистична практика и проекти, които представя успешно по различни сцени и фестивали в Бразилия, Франция, Белгия и Германия.

Следващата среща е с „глас за танц“ от Хърватия – Out there and in here (15 май, 19.30 часа, ДНК). Автори са Ана Крайтмейер от хърватския колектив BADco., тя председателства Хърватската асоциация на танцьорите и е съоснователка на Експериментална свободна сцена (Еkscena) – независима организация, създадена в Загреб за популяризиране на съвременния танц и други форми на сценични изкуства, и Соня Преград, позната в България с Balkan dance reality show, 2015 г., нейните солови работи и представления, създадени в сътрудничество с Ива Свещарова, Вили Прагер и много други, са представяни из цяла Европа. Соня е съоснователка на фестивала „Импроспекция“ в Загреб. Драматург на „Някъде там и някъде тук“ е Ивана Сайко, а отправна точка на представлението е нейната отличена пиеса от 2003, „Жената бомба“.

Различен, но също използващ като деконструкция на статуковото процес предлага Exploded Goo (18 май, 19.30 часа, ДНК)среща със Зринка Ужбинец, хореографка и изпълнителка, която работи в Берлин, членува в една от водещите хърватски независими артистични формации BADco. и е сред координаторите на Еkscena в Загреб. Сътрудничи с различни артисти и е съавторка на редица представления в съвременния танц и пърформанс. Завършила е икономика, както и магистърската програма „Хореография и пърформанс“ на Института за приложно театрознание в Гисен, където създава и Exploded Goo.

My Saturday went pretty well until I realized it was Monday (20 май, 19.30 часа, ДНК) е едно иронично заглавие, което предлага немското танцово дуо HARTMANNMUELLER. Те се обръщат не толкова към движения от съвременния танц, а най-вече към стилистични средства от киното и поп културата чрез интеракция с публиката през асоциации от „Хамлет“, драматург е Анете Мюлер. Основаното през 2011 г. от Симон Хартман и Даниел Ернесто Мюлер дуо постига комплексно единство от движение, тяло и провокации от различни концепции и асоциации. Разработват отделни клишета и архетипи, за да ги изкривят до крайност или да ги поставят в друг контекст. Сцените им обикновено са белязани от странно напрежение между емоционалното съдържание и действията, които не могат да бъдат еднозначно интерпретирани. Произтичащата от това ирония е характерна за работата им, както и за взаимодействието им с публиката.

Последният ден на фестивала завършва с двоен празник – Tonight I celebrate (21 май, ДНК, 19.30 часа) е пърформанс-концерт на Урош Каурин, актьор, танцьор и изпълнител от Словения. Идеята идва от уъркшоп на компанията Via Negativa, с която той работи от 2008 г., а заглавието е от песен на Майкъл Масър и Джери Гофин. Урош Каурин завършва Театралната академия в Любляна, след което специализира в училището по съвременен танц SNDO в Амстердам. Участва в много независими и експериментални проекти, както и в продукции на репертоарни театри. След неговото представление с музика на живо фестивалът „Антистатик“ подарява закриващо парти в клуб „Долу“ с DJ IRMENAC. Музиката, вдъхновена от 80-те и 90-те, е миксирана от известната българска актриса Ирмена Чичикова.

В рамките на фестивала е и образователната платформа „Без дистанция“, насочена към теоретици и практици на съвременния танц и пърформанс. В четири различни уъркшопа ще се включат артисти от Балканите, Европа и България. Сред тях е и Милан Херих, който повече от 19 години работи заедно с легендарния венецуелски танцов артист Дейвид Замбрано. Херих участва като асистент на неговите класове, както и като изпълнител в някои негови представления. Двамата създават „Соло за Г-н Фолк“ (фолк-танцьор е често нарицателно на Замбрано) и го представят успешно в Европа и Латинска Америка. Херих пристига в София, за да проведе уъркшоп по създадената от Замбрано „ниско летяща техника“ (Flying-Low Dance Technique), която става все по-популярна в света. Гостуването му е първа възможност за запознаване с този метод в България.

Тазгодишното издание на „Антистатик“ за дванадесети път предлага плътен и задълбочен отговор на въпросите за универсалността и различията в съвременния танц, приликите и цитатите между отделните артистични практики и най-вече – отстояването на позицията, че #ГласЗаТанц e артикулиран глас, който има ярко и запомнящо се присъствие и оставя ясен, траен отпечатък в съзнанието на публиката.