0
538

Фестивал на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Детайл от плаката на представлението

Откриването е на 27 ноември с балета „Дон Кихот“ на Лудвиг Минкус. Постановката е на Аршак Галумян, който е премиер-солист на Щатсбалет Берлин. Негов асистент е Красина Павлова, примабалерина в същата трупа и ученичка на Силвия Томова, която ръководи балета на театъра в Стара Загора. „Придържаме се към традиционния модел на балета, въпреки че той много умело е подредил в малко по-различен порядък действията и се получава изключително красиво, забавно и много елегантно“ – казва Силвия Томова.

„За мен като хореограф „Дон Кихот“ е първото голямо класическо заглавие, което поставям, и съм щастлив, че това се случва точно в Стара Загора. В хореографията си съм заложил много хумористични сцени, така че представлението да не е само за възрастни, а да е интересно и за деца, и за младежи. Много е важно спектакълът да бъде увлекателен за младата публика. „Дон Кихот“ е първият балет, който съм гледал като дете, и е първият балет, в който участвах още като ученик в балетното училище“, споделя Аршак Галумян.
Солистите са Анелия Димитрова – Китри, Томоки Ишиго – Базил, Мартина Префетто – Мерцедес, Фиорди Лоха – Еспада,  Александър Желев – Дон Кихот, Карлос Сантос – Санчо Панса и др..
Сценографията и костюмите са на Салваторе Русо. „Само няколко от костюмите са „в епохата“, както се казва – на Дулсинея, на Дон Кихот, на Санчо Панса, донякъде и на Гамаш. Останалите костюми може да се каже „са родени“ в неговото въображение, от неговия, на Дон Кихот, сън“ – казва Русо.
Оркестърът на операта ще дирижира Ивайло Кринчев.

„Ще поставя няколко акцента във фестивалната програма, без да омаловажавам всички останали събития. С „Катерина Измайлова“ на Шостакович ще гостува Пловдивската опера, със „Севилският бръснар“ на Росини – Македонската опера и балет, с „Джоконда“ на Понкиели – Варненската опера. Ще закрием фестивала на 8 декември отново с балет –„Лешникотрошачката“ на Софийската опера и балет“ – запалено обяснява директорът на Старозагорската опера Огнян Драганов.

In-Between

В програмата на фестивала има още едно балетно заглавие – In-Between,  съвременен танцов спектакъл на танцова компания „Стрийм Денс“. Идеята и хореографията са на Ангелина Гаврилова и Филип Миланов. Филип Миланов е носител на наградата Икар за съвременен танц и пърформанс.

„От 27 ноември до 8 декември има и съпътстваща програма, която също е много интересна. Концерт ще изнесе една изключителна българска цигуларка Теодора Сороков. Тя ще има и майсторски клас. Имаме една премиера на необичайно място – в съда. Това е „Процесът Мерилин Монро“ от Роланд Баумгартнер (3 декември). Гостува камерен ансамбъл от Холандия, една балетна трупа, която набира скорост – на двама млади хореографи“ – продължава представянето Огнян Драганов.

Внимание във фестивалната програма привлича концертът „150 години след Росини“ (7 декември). Ще участват няколко от най-изявените ни оперни певци – Петя Петрова, Емилия Иванова, Ивайло Джуров, Ивайло Михайлов, Валери Турманов. Седмица преди рецитала си „Бисери на белкантото“ в НДК (от програмата на Новогодишния музикален фестивал) в концерта ще участва и Мила Михова. В програмата са включени няколко не много познати арии и сцени от опери на Росини – „Жената от езерото“, „Пътуване до Реймс“, „Мойсей в Египет“, „Вилхелм Тел“, „Семирамида“. На пулта ще застане Ивайло Кринчев.

Ars Nova Lux

Теодора Късметска- Сороков ще бъде солистка на симфоничния оркестър на Пазарджик, ще дирижира Дмитрий Василиев (29 ноември). Тя ще изпълни цигулковия концерт на Бетовен. Теодора Сороков преподава във Виена. Член е на Люксембургския ансамбъл ARS Nova Lux. Ансамбълът от Люксембург ще свири в Стара Загора на 5 декември. Необичаен е съставът му – Кае Шираки – пиано, Мария Митева – флейта, Теодора Сороков –цигулка, Йосип Драгнич – китара, Виктор Краус – перкусия, към които ще се присъедини мецосопранът Петя Петрова. Програмата включва творби на Жак Ибер, Исак Албенис и Астор Пиацола, но и на съвременни композитори като Алексей Герасимец, Виктор Краус, Марин Вълчанов и Албена Врачанска.

На 30 ноември е гостуването на Пловдивската опера с „Катерина Измайлова“ на Шостакович в авангардната постановка на Вера Немирова и Димана Латева. В централните партии са Пламен Бейков, Александър Баранов, Марияна Панова, Георги Султанов и Светлана Иванова, а на пулта е Диан Чобанов. „Представление, което не трябва да бъде пропускано, защото за нас това е висшият пилотаж, който всеки театър трябва да се стреми да постигне. Ние преодоляхме всички възможни трудности на това сложно заглавие и то излезе на сцената в пълния си блясък. Искаме да покажем на колкото може повече публика това ни постижение“ – каза Нина Найденова, директор на Пловдивската опера.

Постановъчният екип Урсула Хорнер, Мария Ветероска и Мария Пупучевска, добре познат на българските почитатели на операта, се представя с постановката „Севилският бръснар“ на Росини на Македонската опера и балет (4 декември), а ролята на Фигаро ще изпълни Мариян Йованоски, когото многократно са аплодирали зрителите на различни сцени у нас.

С една от последните си премиери пристига Варненската опера – „Джоконда“ (6 декември). Това лято творбата на Понкиели беше поставена за първи път във Варна. Режисурата и сценографията са на Кузман Попов. Ще дирижира Григор Паликаров, а в централната партия ще пее солистката на Софийската опера Габриела Георгиева.
„Визитната картичка на тази опера е известният „Танц на часовете“, но аз съм си поставил една по-трудна задача. В режисьорската ми концепция е залегнала идеята за театрална трупа от улични певци, танцьори, разказвачи. Самата Джоконда е улична певица, Барнаба пък е разказвач. Вмъкнал съм един особен типаж – маски в стила на комедия дел арте. Маските, вплетени в спектакъла, участват по време на цялото действие“ – споделя Кузман Попов.

Фестивалът на оперното и балетно изкуство в Стара Загора е създаден през 1967 г. като Декемврийски музикални вечери. Миналата година бяха отбелязани 50 години от началото му. Настоящото си име получава през 1963 г. След 1989 г. и най-вече след пожара на оперната сграда пропуска три издания, затова догодина се предвижда да бъде неговото 50-о издание.

 

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. В момента е заместник-главен редактор на екип „Музика“ на програма „Христо Ботев“.
Предишна статияБагряна в „Златорог“
Следваща статияСпайк Лий не се е вразумил