0
1774

Хартиените пластики на Капка Кънева

Капка Кънева, В тревата

Изложбата на Капка Кънева „Пространства на сенките“ продължава до 8 април в галерия „Ракурси“ в София

Книгата като обект за оформление е предизвикателство. Съвместяването на светлината и пространството – също. Особено за дизайнер като Капка Кънева, която работи в областта на илюстрацията и печатната графика. Тя възприема книгата като пространствен обект. Преминала през увлечение по живописта, графиката и колажа, винаги следва своя път и името ѝ трайно се свързва с хартиената пластика. За Капка Кънева хартията е не само основа за печат, а територия, призвана да приюти идеи и смисли, пластичен материал за създаване на обемни „живи“ картини.

Изложбата „Пространства на сенките“ в галерия „Ракурси“ обобщава еволюционната крива на художничката. Тя съчетава традиция и модерност по изключително елегантен и дълбоко осмислен начин. Начинът ѝ на работа носи елементи на игра, изненада и експресия, вплетени в динамични композиционни структури.

Капка Кънева, Таласъм 2

Обектите, представени в експозицията, пряко кореспондират с естетиката на книгите на Капка Кънева. Темите са вдъхновени от българското художествено наследство (Вградена невеста, Таласъм, Змеево ложе, Змейова булка), но са изведени до универсално звучене с ярко присъствие. Срез, обем, пластика, белота и игра на светлина и сянка моделират формата и комуникацията. Със завидна лекота Капка „жонглира“ с формата и преструктурира средата, за да стигне до тотална изчистеност на пластичните изображения. Тя тръгва от акумулиране на разни видове хартия – картон, мукава, цветна хартия, преминава през колажиране с допълнена рисунка и се насочва към срезове и сгъвки, които се превръщат в трамплин за постигане на оригинално внушение, базирано на диалога светлина и сянка.

Капка Кънева преминава през безброй решения на един пластичен проблем. Хартиената пластика е особена, тя съвместява триизмерното в контекста на двуизмерната плоскост (в случаите, когато населява книгата). Априорно всяка пластика е зависима от светлина, пространство, ракурс. Но докато скулптурата разчита на възможността зрителят да намери няколко гледни точки към нея, при хартиените пластики на Капка ракурсът е авторски обусловен, а светлината е ключов фактор за въздействието на формата. Художничката „стационира“ ракурса и предопределя възприятието. А светлината моделира и дефинира всичко. Пластичните „илюстрации“ на Капка Кънева са подчинени на играта на светлината и сянката. Там цветът е само фон. Колоритът върви ръка за ръка с детайла, но всичко е пречупено през светлината, тя осмисля цвета. 

Капка Кънева, Гори тилилейски

В експозицията в галерия „Ракурси“ осезаемо се вижда, че границата между ръкотворното и дигиталното е много тънка. Капка Кънева твори на базата на реален обект и намесата на техниката е само „козметична“. Художничката създава реална хартиена пластика. Работите са изключително въздействащи и в същото време много пестеливи. Тайната е в специфичното осветление, в многото и различни кадри, в подбора на най-експресивния ракурс и в напластяването на асоциативни връзки.