0
2582

Хорът на Ваня Монева

Хор „Ваня Монева“, фотография Новогодишен музикален фестивал

На 14 декември Новогодишният музикален фестивал в НДК бе открит с концерт, посветен на 25-годишнината от създаването на хор „Ваня Монева“.

Този юбилей бе отбелязан на няколко пъти през изминалата година, но не може да не се спрем на два жалонни момента. Единият бе у нас – юбилейният концерт на 8 юни в зала „България“ в рамките на 50-ото издание на Международния фестивал „Софийски музикални седмици“, където прозвучаха няколко премиери. А другият – участието в 18-ия Пасхален фестивал на Валерий Гергиев в Москва между 3 и 8 май с пет концерта, които предизвикаха възторг в руската столица, изкушена от десетки концертни изяви всяка вечер.

Основателката е сърце, душа и мотор на този ансамбъл и не случайно от известно време съставът носи нейното име. И толкоз по-важна е пластичната и адекватна рефлексия на нейните школувани професионални певици – всяка с ярка, но подчинена на цялото индивидуалност, които всеки път поднасят нещо и автентично, и ново, организирано по неповторим начин от тяхната диригентка. Малко е да се каже, че Ваня Монева е продукт на една висша хорова школа, която все по-трудно може да се пренесе в бъдещето (как често зад нежния ѝ силует и брилянтната мануалната техника се провижда исполинската сянка на учителя ѝ Васил Арнаудов!). С безпогрешен вкус и задълбочена работа диригентката води този хор към невиждани музикални стандарти – затова на техните концерти няма ерзац и халтура, а се случват истински и стойностни неща. Така е създаден един съвършено темперован хоров инструмент, който няма аналог в своя жанр.

Този концерт (в зала „Люмиер“) бе още по-богат с участието на Оркестъра за народна музика на БНР с диригент Димитър Христов и на Мария Илиева в необичайно амплоа (и със затрогващо послание към майка си, Ваня Монева, преди изпълнението) – като солистка в „Лале ли си, зюмбюл ли си“. Концертът бе завладяваща разходка из фолклорни области, стилове и техники на обработка – от бисери като класическите вече „Калиманку Денку“, „Бре Петрунко“, „Рофинка“, „Полегнала е Тодора“ и „Легнало е Джоре“ до специално написани за състава песни като „Съньо, ти мой съньо“ на Александър Текелиев и „Сите муже издойдоше“ на Георги Андреев.

Ваня Монева, фотография Новогодишен музикален фестивал

„Ансамбъл от солисти“ – това определение доказаха утвърдените и най-млади хористки (Деница Дойчева, Анна Асенова, Веселина Куртян, Петя Панева, Мария–Магдалена Брегова, Татяна Вълканова, Силвия Димитрова, Соня Чакърова) в своите солови изяви. Сред изненадите на вечерта бе „Полетът на бръмбъра“ в обработка на Димитър Христов със соло-ксилофон, Николай Цонков.

Накрая – както подобава на юбилей – заслужени награди от Съюза на българските музикални и танцови дейци бяха връчени както на хора, така и на ръководителката му. И имаше обещание към публиката за нов диск и премиери през новата година.