2622
2273

Рисунките на Микеланджело

pokana

Четири оригинални рисунки на Микеланджело Буонароти са изложени до 15 декември в Националната художествена галерия. Представя ги (на видеото) директорката на Каза Буонароти, музея на Микеланджело в град Флоренция, и куратор на изложбата д-р Джузепина  Раджониери.

Микеланджело Буонароти (1475-1564), скулптор, художник, архитект и поет, ярък представител на италианския Ренесанс, създател на редица образци като Давид, Пиета, цикъла фрески в Сикстинската капела, е представен в Националната художествена галерия с четири оригинални рисунки: етюд на голо тяло с черен молив на възкръсналия Христос, два етюда на фигури в движение, създаващи единна група, етюд на портик (за Порта Пиа). Изложбата е осъществена със съдействието на Италианския културен институт и Каза Буонароти във Флоренция. Формалният повод е 450-годишнината от смъртта на Микеланджело в Рим на 18 февруари 1564 г.

Известен е епизодът, разказан от Вазари, според който Микеланджело малко преди да умре, изгорил „голям брой рисунки, ескизи и подготвителни скици, създадени от неговата ръка, за да не види никой колко усилия е положил и как е експериментирал с гения си, за да не изглежда другояче, освен съвършен”.

Знае се, че в огъня, запален два пъти, са изгорели повечето рисунки. Въпреки това след смъртта на художника в жилището му в Рим остават подготвителни скици, а има и рисунки, които се продават на пазара. Много листове с рисунки са оставени във Флоренция, в семейното жилище и в ателието на ул. „Моца”, а немалко са подарени на приятели.

Двата рисувани с перо етюда, заедно с един лист от Музея на изкуствата и археологията Ашмолиън в Оксфорд и с други три рисунки от Каза Буонароти, образуват единна група, представяща един „ритмичен и динамичен класицизъм със сигурни и внушителни очертания” (Паола Бароки). Според учените в тях могат да се разпознаят внушения на Микеланджело, предназначени за негови приятели творци. Художникът изразявал своята помощ и щедрост към приятелите си, като им подарявал подготвителни скици.

Етюдът „Възкръсналият Христос” се откроява с изключителната си експресивност. Рисунката е смятана от някои учени за първоначална идея за Христос в Страшния съд, който заема стената зад олтара в Сикстинската капела във Ватикана, рисуван от Микеланджело от 1535 до 1541 г. В нея е изразено търсенето на сложни композиционни модули, което ще се осъществи по-късно именно в Страшния съд. В етюда се откроява динамичната сила на едно тяло, уловено в мига, в който ще се завърти около себе си.

Етюдът на портик е част от голям набор съхранявани в различни колекции листове, свързани с проектирането на римски порти и приписвани на Микеланджело.

Четирите рисунки на Микеланджело могат да се видят до 15 декември в НХГ.