Не ще да е случайно
„Жените художници. Нови хоризонти между двете световни войни“ (Софийска градска художествена галерия, 14 септември – 27 ноември 2022 г.)
Защо „жените художници“, а не „художничките“? Този спор се поде във Фейсбук още преди откриването на изложбата. Не че имаше съмнения в бъдещите ѝ качества. Напротив, Софийската градска художествена галерия е музей с утвърдена традиция в създаването на експозиции с високо образователно и естетическо ниво. Дискусията бе само за мъжкия и съответно женския род в названието на тази тогава все още бъдеща изложба.
И тъй както не се съмняваха в бъдещите ѝ качества, запалените радетели на женския род пропускаха да забележат, че използването на „жените художници“ не ще да е случайно. Доколкото названието на всяка изложба е извлечено от концепцията и съдържанието ѝ. И че има сериозна причина то да е такова, каквото е. Дори беглото познаване на периода подсказва, че става дума за навлизането и утвърждаването на жените в една „мъжка“ и при това творческа професия. А и не само в нея, разбира се. В дискусията припомних, че жените в България получават частични избирателни права в края на 30-те години на ХХ в.: могат да гласуват, ако са „майки от законен брак“, а малко по-късно – ако са „омъжени, разведени или вдовици“. Видно е задължителното мъжко присъствие в живота им тогава, предопределящо мястото и изявите им в обществото. А съответно и отношението към тях – като рефлексия и саморефлексия. Тъкмо затова беше важно да видя как то се „оглежда“ в изложбата и в представените произведения.
„Жените художници. Нови хоризонти между двете световни войни“ е резултат от тригодишни проучвания на кураторите Милена Балчева и Рамона Димова. И така към няколкото по-известни имена – сред които Вера Лукова, Вера Недкова, Екатерина Савова-Ненова, Елена Карамихайлова, Елисавета Консулова-Вазова, Султана Суружон – те са извадили от забвение още десетки художнички. С което става ясно, че познатите досега не се явяват случайно, че не са някакво изключение, а произтичат от мощно женско присъствие в културния живот в периода. Освен произведенията на художничките изложбата включва и кратки текстове, отзиви и цитати от критици, факсимилета от вестници, витрини със снимки и др. И целият този много важен документален материал представя същевременно и общите процеси, свързани с мястото и ролята на жената в обществото, как те се променят във времето и какво ги движи.
Зачетох се например в статия за еманципацията от 1926 г., която утвърждава колко е важна борбата за равни права и че не е женски каприз. И същевременно укорява крайните феминистки и суфражетки, които „вярват, че отдавна е дошло времето мъжът да отстъпи господството си на жената“. Близо 100 години по-късно ситуацията изглежда сходна, но следващото изречение ни връща обратно във времето: „Тия жени отидоха дотам, че започнаха да се обличат в мъжки дрехи, да си подрязват косите по мъжки и в живота си да подражават (на) мъжа“…
Изложбата е много добре подредена с оглед на образователния ѝ характер. Върви хронологично, тематично и жанрово. Започва с портрети и автопортрети, които запознават зрителя с художничките, показват самочувствието им в професията, а същевременно представят стиловите характеристики и нюанси в изкуството им. Лекота и непосредственост открояват „Бинка в бял кител“ (1931) на Елисавета Консулова-Вазова, спокойна увереност излъчва „Автопортрет“ (1934) на Мара Нонова-Чорбаджийска, интелектуална вглъбеност представя „Момиче с книга“ (началото на 40-те години) от Невена Ганчева, красива целеустременост представя „Портрет на Васка Емануилова“ (20-30-те години) от Люба Паликарова и т.н.
На близката колона в залата цитат от статия на Никола Маринов от 1921 г. за Юбилейната изложба по случай 25-ата годишнина на Държавното рисувално училище отбелязва успехите на „българската жена-художничка“, а същевременно ѝ напомня, че пътят ѝ е „едва наченат и тепърва има да се върви по него“. Друг цитат – от Вл. Хр. Пеев, 1929 г. – оценява съвършенството в работите на 14 живописки и една скулпторка като възходящо, „макар то да се движи малко по-долу от нивото на зрялата мъжка дарба“.
Серия картини с голи тела в изложбата – от Султана Суружон, Олга Брадистилова, Маша Живкова-Узунова и др. – ми напомни, че студентките от първия випуск на Държавното рисувално училище (сегашната Художествена академия) правят петиция, връчена на ректора Иван Мърквичка от Елисавета Консулова-Вазова, с искане да бъдат допуснати до вечерен акт, тоест до рисуване на голо мъжко тяло. И извоюват това право още през 1897 г. То обаче остава в рамките на учебната програма. Защото традицията в жанра „голо тяло“ повелява то да е женско и в ролята му на съблазнителна муза, най-общо казано. Едва век по-късно – през 1997 г. – български художнички радикално се възправиха срещу тази конвенция, направиха изложбата „Версията на Ерато“ и създадоха групата „8 март“… Отбелязвам това като част от продължаващите и сега видими и невидими противоборства по пътя на жените в изкуството.
В изложбата в СГХГ той минава и през организационния живот – създаването на Секция на художничките през 1928 г. и ежегодните им изложби. Има ли мъжко и женско изкуство, е сякаш вечен спор, който също тлее и до днес, макар и рядко да се проявява, обикновено при неспециализираната публика. Преди век обаче въпросът е стоял доста по-остро. „Групирането на жените в отдел при Дружеството на жените с висше образование няма за цел да изтъкне някаква особена характерност. Няма мъжко и женско изкуство. Връзката помежду им е чисто практическа: да си внушават, да се крепят духовно, да си дават отчет в изложбите за своите лутания и стъпки напред“, пише Елисавета Консулова-Вазова през 1935 г. Докато критиците – тогава само мъже – имат други очаквания от изкуството на жените художници. И някак снизходително се изненадват, когато тези очаквания се оказват излъгани.
Модерни ли са и доколко жените в изкуството, е друга важна тема през 30-те, представена в изложбата. И сякаш едва в края на десетилетието критиците категорично признават това качество при някои от авторките. „Елементите, чрез които Вера Лукова строи картината, я подчертават като модерна художница с особен усет към проблемите, които новото време налага на живописта“, пише Йосиф Йосифов през 1939 г. Междувременно картините на цяла плеяда художнички в изложбата утвърждават модернизма и новаторството им, включително и чрез градските теми, социалната проблематика и стиловите особености не на последно място – Султана Суружон, Вера Недкова, Вера Лукова, Тодорка Бурова, Зоя Паприкова, Мара Цончева, Донка Константинова…
Във втората зала в СГХГ са представени постиженията на художничките в приложните изкуства. И там зрителят може да направи забележителни открития. Взирайки се в гравюрите на Събина (Бинка) Вазова например, или във витрините с илюстрации от Донка Константинова, Маша Живкова-Узунова, Богдана Дочева. Или във вазите на Магдалина Кънчева и Невена Мачева-Пиперкова, и още в моделите за облекла, в произведенията на учениците от Училището за приложни изкуства, и много други.
„Жените художници. Нови хоризонти между двете световни войни“ ще има каталог, допълнен с още имена и произведения на художнички от периода. И наистина е важно изследователският труд, положен от кураторите за създаването ѝ, да бъде документиран и съответно продължен.
А връщайки се към спора за „жените художници“ в названието на изложбата, ще отбележа само, че „художница“ се използва от края на XIX в. Това може да се проследи например в сп. „Изкуство“, което започва да излиза през 1895 г. В периода между двете световни войни „художница“ (и съответно в мн.ч. „художници“) се използва наравно с „жени художнички“ и само „художнички“, както е видно и от цитатите в изложбата. Волно или неволно акцентирайки ту върху пола, ту върху професията, ту равнопоставяйки ги. Дали и доколко тези нюанси са били важни, или настоящето привнася в тях проблеми с днешна дата, е трудно да се каже.
Но днес колебанията са излишни, струва ми се, когато става дума за художници. Били те мъже или жени…
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук