Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 10 (2993), Декември 2022

22 12

Майсторът на „малки ръчни часовничета“

От Тони Николов 0 коментара A+ A A-

Търкулва се времето, подобно на Житената питка, която в знаменитата приказка на Ангел Каралийчев уж сама излиза от огъня, отърсвайки от гърба си въгленчетата, за да се впусне по широкия свят. И може би – в годината на двойния юбилей на писателя (роден през 1902 г. и отишъл си от този свят през 1972 г.) – е редно да спрем залудо да я гоним, сиреч дошло е време за равносметката.

Поколения деца са израснали с „Тошко Африкански“ и „Ането“, със „Снежното момиче“ или „Мечо“, с „Крилатият юнак“, „Майчина сълза“ или „Мърморан и Мърморанка“. През годините изборът на любимите Каралийчеви приказки обяснимо се променя (както се сменя и времето), но той пак си остава един от най-големите ни „вълшебни разказвачи“. Вероятно заради усета си, с който успява да провиди голямото в малкото, или заради умението, както твърди критикът Здравко Петров, да обозре света дори през погледа на една мравчица.

Ангел Каралийчев безспорно е сред първомайсторите на „българската митология“ (ако приемем по класификацията на Аарне-Томпсън, че всъщност всички „вълшебни приказки“ са митове, стаени в архаичните пластове на времето). В това отношение, както става ясно и от разговора с проф. Светлана Стойчева в броя, той е съпоставим единствено с Николай Райнов, а пък дълбинният прочит на неговите „приказки-разкази“ тепърва предстои.

Самият Каралийчев е гледал съвсем „скромно-реалистично“ на делото си – като „приложник на жизнената правда“, почерпил всичко от записания фолклор в обемистите томове на някогашните Сборници за умотворения на Министерството на народното просвещение. И дори определя себе си (в едно от последните си интервюта, дадено пред Атанас Свиленов) като автор на „малки ръчни часовничета“: „Има разни майстори-часовникари, има и разни писатели. Аз като писател съм от ония, дето не правят будилниците или стенните часовници, аз произвеждам малки ръчни часовничета. И едните, и другите са потребни на хората…“ (в. „Народна култура“, декември 1967 г.).

Какво обаче е истинското му място в българската литература? Съвсем млад той създава сборника с разкази „Ръж“ (1925 г.), запечатал отзвука от страшните септемврийски бунтове през 1923 г. По тази причина, както ще прочетете в интервюто на литературоведа Бойко Пенчев, Каралийчев (заедно с Фурнаджиев и Разцветников) беше автоматично етикетиран преди 1989 г. като „септемврийска литература“, и то с „комунистически привкус“.

А истината е, че „Ръж“ е събитие в българската проза. Става дума за „миниатюрна, орнаментална проза“ (Здравко Петров), органично вписваща се в търсенията на авангардите от 20-те години на ХХ в. В разкази като „Змей“, „Пролет“, „Куршумено кладенче“ най-добре проличават образната система на Каралийчев, стихията на неговия език, потопена „в страшния пожар, обхванал земята“, заради който „хората крещят и тичат: нагоре-надолу, по нивите, по къщите, и разнасят огън... Но, Господи, как е светло. Този ден всяка черна мисъл е прогонена“ („Пролет“).

Ако търсим измеренията на „родното“ у Каралийчев, то е тъкмо в онази неповторима лирична интонация, която по особен начин го сближава с художниците от направлението „Родно изкуство“. И тук Каралийчев е най-близък по светоусещането си до Иван Милев, който в своя дневник от 1918 г. въстава срещу битовата фолклоризация и идеологизация на родното, като гневно пита: „И кое е родното? Изглежда, че само рисуването на национални пейзажи из България и Македония. А всичко, излязло непосредствено из душата на художника, говорещо за неговия мироглед, за неговото лично схващане, за болките на душата, където никой не може да надникне и види какво става в него, това не е родно…“.

Подобно на Йовков, Каралийчев започва с поезия, но скоро разбира, че творческият му път не е в мерената реч. Затова лично унищожава издадените екземпляри от първата си поема „Мауна лоа“, искайки да остане в българската литература именно с „Ръж“. И със сборниците си с „вълшебни приказки“, чиито механизми умело е задействал с усета си на „майстор часовникар“.

Споделете

Автор

Тони Николов

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Не можех да не поставя „Хага“
    18.09.2023
  • Как мислим Септември ’23? Разговор с Веселин Янчев
    18.09.2023
  • Болката и изкуството. Разговор с Иван Вирипаев
    18.09.2023
  • Събиране на камъни, разхвърляне на камъни
    18.09.2023

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Съобщение

Очаквайте новия, седми брой на сп. „Култура“ в началото на месец септември.

Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2023 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO