Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Дебати
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 2 (2955), Февруари 2019

18 02

Като магнити, които се привличат

От Диана Попова 0 коментара A+ A A-

„natura naturans / Природата на изкуството“, галерия „Структура“ и Гьоте-институт България, куратор Мария Василева, 19 декември 2018 – 2 февруари 2019 г.

Удивително явление се оказа галерия „Структура“ в софийския арт пейзаж. Само за една година успя да направи изложби, не само качествени сами по себе си, но едновременно очаквани и неочаквани. Очаквани, доколкото са посветени на актуални и несъмнено вълнуващи теми, а неочаквани заради разширяващия поглед в тях, който отива отвъд трескавата съвременност, да го кажа така.

Видяхме форми на съвместно съществуване – потопени в глобалните процеси, но с индивидуалните възможности и невъзможности за намиране на свое място. Видяхме форми на гравитация, структуриране и отклонения, които се четяха колкото в чисто художествен план и като част от образен език, толкова и мислими в социалните движения и личния живот. Видяхме смел артистичен разказ за болестта и смъртта, който се превърна в труден, но необходим разговор за живота. Видяхме подривни игри срещу механизмите за социален контрол, разкриващи и коварно изплъзващите се форми на загриженост в потисничеството...

Пиша „видяхме“, но всъщност съм ги видяла така аз. Заради потребността ми от изложби, които не само онагледяват концепцията, а са в сложни отношения и със самата нея, а и с мен като зрител. Такава е и „natura naturans / Природата на изкуството“ (19 декември 2018 – 2 февруари 2019).

Представени са произведения на известни художници, в които са включени по един или друг начин природни елементи. В повечето случаи те са акцент или основен образ, което може да подведе зрителя към клиширани в съвременността възприятия по линия на екологията, замърсяването, глобалното затопляне, унищожаването на планетата – все теми, по които в последните десетилетия усърдно се спори, говори, обсъжда. Периодично дебатите се възпламеняват, а после временно затихват, но така или иначе оставят усещане за тревожност и безсилие у отделния човек, притиснат в хватката на двойна връзка. С усещането, че самото му съществуване и начин на живот неминуемо нанася вреди на природата.

В изложбата обаче срещу тази вече клиширана тревожност се изправя мощната фигура на Гьоте. И внася най-малкото успокоение чрез философското осмисляне на природата, с отгласа от един просвещенски дух, с изучаване и разбиране чрез разума и сетивата, с уважителен подход и към обекта, и към субекта в този процес. С усещането, че самият този процес е изначален и безкраен за човечеството, винаги вълнуващ, включително и в сегашния ни житейски отрязък от време. Ето през тази призма произведенията в изложбата се „четат“ и като актуални, и като извечни в порядъка на природата, изкуството и човека.

В преддверието на галерията е видеото на Флориан Майзенберг – представя лебед, който минава по покрита със зеленина водна повърхност, оставя диря, която бързо се затваря, и следата от него изчезва. Прост, ясен и силен образ на преходността, към който названието – цитат от Достоевски – добавя още поводи за размисъл: „Огромната маса от хора, материалът, затова и съществува на света, за да може най-после, с някакво усилие, чрез някакъв тайнствен засега процес, чрез някакво кръстосване на видове и породи да се напъне и да роди най-после, макар и на хилядата един поне що-годе самостоятелен човек“ (2013).

Усещането за тайнствен природен процес, който сигурно има научно обяснение, създават и ръждясалите огледални повърхности в работата на Алисия Кваде „Trait Transference (Случаен пренос на характерни черти)“ (2015). Едното вече лежи „победено“ на пода, а кафеникавите „облаци“ постепенно превземат и изправеното до стената огледало, оставяйки все още малка възможност да огледаме себе си и средата около нас в това човешко творение. И въпросът е дали обяснимият чрез науката процес намалява неговата тайнственост и умонепостижимост, когато са изведени чрез изкуството...

Дори по-ясен е образът на отношенията човек и природа в другото произведение на Алисия Кваде – „Неограничено противоречие“ (2018). Изящната конструкция от камъни и минаващи през тях стъкла, стъпила върху огледална повърхност, неизбежно възхищава с очевидно много прецизно изчисления и постигнат баланс. Неизбежно е и сякаш усещането за крехкост и чупливост на тази конструкция. Постижима е естетически в изкуството – където може да се съхрани като произведение и експонат в изложба. За да напомня, че извън тези идеални условия – в природата, в човешките отношения, в отношенията на човека към природата, противоречията са постоянни и се умножават.

И тези противоречия са в човека, разбира се, доколкото той се вълнува от природата, пресъздава я, одухотворява я, проектира себе си в нея, вижда в нея своите състояния. И го прави във и чрез изкуството, като обичайният жанр за това е пейзажът. Само че в тази изложба класически пейзажи няма. Има произведения, които сякаш само тръгват от неговата форма и привидност. За да конструират мек фантазен образ на природата в „33 хълма“ (2017) на Йолинде Фойгт. За да сблъскат клишетата за райски кътчета с палми и плажове с възможността те реално да са нечия тегоба и пустиня – както прави в картините си „Тропически затвор“ (2018) и desert ch8ser (2017) Норберт Биски. За да призоват към вглеждане в растения и изучаването на детайлите им дори само заради въпроса защо са там, какво е предизвикало присъствието или повторението им – както е в дигиталните отпечатъци на Анете Кели „Безсмъртничета“ (2013) и „Сирената на Хелмхолц“ (2017). За да изведат дъгата като мек преливен фон за авторови твърдения, с които да се съгласяваш, над които да мислиш или дори да се чудиш – все важни, защото предизвикват личното преживяване на магнетичния природен феномен, което прави Олаф Николай в серията „Дъги“ (2017).

Сред най-магнетичните и загадъчни присъствия в изложбата са произведенията „Антиесен“ на Михаел Зайлщорфер – 12 отпечатъка в рамки, разположени на стена, и кратко видео, прожектирано в малката зала. Всички те представят кичесто дърво насред поле с път край него, което сякаш устоява на атмосферните промени. И в слънчеви дни, и в мъгла остава неизменно. Наоколо видимо есента напредва, група дървета в далечината са вече зимни и без листа, а то си стои все така... Природен феномен!? Не, оказва се, че художникът систематично е събирал, боядисвал и връщал на мястото им падналите есенни листа. Удивително постоянство от негова страна, за да съхрани, доколкото може, поне част от природата неизменна в постоянната ѝ променливост...

За този подход на художника научих от вестника, придружаващ изложбата (както и при повечето изяви на галерия „Структура“). От него научих също, че произведенията са отвели куратора Мария Василева до Гьоте и неговото разбиране за природата и изкуството, а не обратното:

„...Два напълно противоположни полюса, като магнити, които силно се привличат, но между които няма опозиция...“

Споделете

Автор

Диана Попова

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • За плътта и душата на сценария. Разговор с Димитър Стоянович
    23.04.2025
  • Тръмп и предмодерната държавност
    23.04.2025
  • Фитилът на терора и ролята на Коминтерна. Разговор с проф. Веселин Янчев
    23.04.2025
  • Поезия и живопис
    23.04.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO