Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 1 (3004), Януари 2024

22 01

Евридика, завърналата се

От Митко Новков 0 коментара A+ A A-

„Внезапни сънища“, Лора Динкова, „Хермес“, 2023 г.

Поезията е рожба на мита, затова ще започна с мит. Много стар мит. Но и малко нов.

В Родопите Орфей е музикален властелин, с лирата си стихва растения и животни, нимфите го обожават, траките го възхваляват… Той също възхвалява една нимфа, Евридика, радват се на любовта сред цъфтящата природа. Боговете обаче – къде от завист, къде от скука, решават, че не им се полага толкова радост, и изпращат змия, която да ухапе Орфеевата любима. Евридика умира, Орфей е съкрушен… Лирата му замлъква, тъга се носи над поля и гори, траките не спират да плачат и скърбят. Всичко е безутешно, всички са отчаяни и унили… Боговете, които все пак не са чак дотам безсърдечни, се смиляват над обзетите от горест смъртни и измолват от Хадес да пусне Орфей в мрачните си покои, за да прибере своята Евридика. Хадес се съгласява, макар и неохотно. Поставя обаче условие: докато сянката на Евридика върви след любимия, той да не поглежда назад. Погледне ли, ще я изгуби завинаги…

Дотук със стария мит, започва новият…

Боговете изпращат пратеник до Орфей – може би Хермес, може би Ирида, той приема условието и тръгва. Надолу, към мрачините на Аид. Докато очите му привикват, усеща някакви сенки; сърцето му се облива в страх. Върви покрай остри скали, голи и мокри от стичаща се черна вода. Никаква светлина не прониква. Върви, върви, върви… Изведнъж Цербер се озъбва насрещу му, той засвирва с лирата си, приспива го, минава покрай него. Стига двореца на Хадес. Там го чака сянката на Евридика, властелинът на другите сенки кимва сдържано и двамата поемат по пътя обратно. Орфей знае условието и не се обръща нито веднъж. Излизат на повърхността. Слънчевите лъчи го заслепяват, но той не бърза, гледа проблясващите скали, ликуващите животни, зелените растения… Чува радостната глъч на нимфите и траките, които пеят химн в чест на Евридика. Чак тогава се обръща и я вижда – бледа, прозрачна, безплътна. Но жива…

Поезията на Лора Динкова е точно такава, поезия на завърналата се от Аид Евридика. Това е причината да срещаме така често думата смърт: в последната ѝ засега стихосбирка, „Внезапни думи“, цели 29 пъти. Това тласка някои тълкуватели към мнението, че тя е поет на смъртта (признавам си, аз също го мислех), но тъкмо внезапните думи ме накараха да се осъзная: тя не е поет на смъртта, тя е поет на завърналите се от смъртта. Защото едни други думи – живот, любов, обич, са не по-малко: съответно 24, 12 и 25. Сиреч, в нейното писане смъртта е надмогната, победена, измамена, ако щете; смъртта е подхлъзната: Орфей не се е обърнал, Евридика не е потънала в сенките, а и тя като него гледа слънцето, осъзнавайки, че „Животът и смъртта са огледални“. И този преход от мъртвото към живото личи в първото и последното стихотворение от книгата, „Рими І“ и „Рими ІІ“:

РИМИ І                                                                        РИМИ II

Дошъл е сякаш краят на света,                   Докато свиквам без теб,
а теб те няма в него.                                      дъждът покри земята.
Напразно всяка тишина                               Скръбта ми има свои бездни
напомня за предишна радост.                    и става все по-свята.
И тук е пълна самота –                                  Едно дете открехва щората,
беззъба синя яма.                                          светът потъва във забрава.
Стоя на края на света,                                   Дъждът вали, но има минало,
а тишината е голяма.                                     което свети и остава.
                                                                             Скръбта ми има лични бездни –
                                                                             изчаква ни във мрака,
                                                                             а ние с теб
                                                                             вървим разплакани –
                                                                             мълчим и светим в тъмнината.

„Рими І“ – самота, „Рими ІІ“ – двама: Евридика се е завърнала и заедно с Орфей светят в тъмното…

 

Споделете

Автор

Митко Новков

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Да бъдем маргинали е голямата ни сила. Разговор с Димитър Кенаров
    27.05.2025
  • Любовта ни спасява, ако не е само Ерос. Анкета с проф. Боян Биолчев
    27.05.2025
  • Верен на духа. Разговор с Бойко Пенчев
    27.05.2025
  • За мъдростта и добродетелите
    27.05.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO