Европа – отвъд стените
На 11 ноември 1989 г. световните телевизионни канали излъчват репортажи, на които се вижда как знаменитият руски виолончелист Мстислав Ростропович, вглъбен пред нашарената с послания на свободата Берлинска стена, свири сюити на Бах. Ростропович е известен със съпротивата си срещу комунистическата система. От 1974 г. той живее на Запад и Москва го лишава от „съветско гражданство“ заедно със съпругата му, оперната певица Галина Вишневска, заради категоричната им подкрепа за Александър Солженицин и на инакомислието в тоталитарния свят.
В съзнанието ми съвсем ясно са се запечатали тези кадри, които, разбира се, съм гледал в документални хроники години по-късно на различни чествания за обединението на Европа. Нямаше как да съм ги гледал навремето – ден след падането на Тодор Живков от власт през 1989 г. – тъй като по единствената тогава държавна телевизия всичко си беше „както преди“. За мен, а и за мнозина от поколенията, доживели падането на Стената, това обаче си остават „кадрите на свободата“ – ярко свидетелство, в което музиката на Бах увенчава краха на диктатурите и зараждането на източноевропейските демокрации.
Тридесет години по-късно разговорът за обединена Европа, застрашена не само от военните безумия на Путин, но и от хибридните разклонения на крайни националисти и радикални популисти, сякаш започва отново.
Затова в този брой на сп. „Култура“ с радост откликнахме на идеята на проф. Александър Кьосев и на Културния център на СУ „Св. Климент Охридски“ в София да се проведе първият по рода си Фестивал на европейската солидарност (октомври–ноември 2024 г.). И неслучайно важен акцент във фестивала ще е тъкмо музикалният пърформанс „Ростропович срещу Стената“, който ще се случи на 11 ноември в парка на НДК пред пренесения там къс от Берлинската стена, където виолончелистът проф. Анатоли Кръстев ще претвори жеста на Ростропович.
Музиката е лъх на свободата. Убедихме се в това и покрай кончината на рок легендата Кирил Маричков (на когото отдаваме почит в този брой) – с хилядите хора, пеещи любимите си негови песни, както и песните на „Щурците“ от началото на промените, а и преди това. Като тази: „И макар че от кал сме направени, Господи, / аз не искам във кал да прекарам живота си. / И не искам тъй ням да стоя край брега, / да очаквам промяна и все да мълча“ („Моят свят“ от саундтрака на сериала „Дунав мост“, 1999 г.).
Това също е част от дебата за Европа, с който започваме този брой. Преди да бъде политически проект през вековете, Европа е била духовно пространство и културен континуитет. Независимо от различните възможни прочити на тази идея – от антична Гърция през християнска Европа до Просвещението и модерната епоха. Мислена в сложността и богатството си, идеята за Европа е най-добрата противоотрова срещу онези заплахи, което полският философ Лешек Колаковски определя като „периодичните попълзновения на варварството“. Няма век от историята на Европа, в който тя да не е била погребвана – и от свои, и от чужди. От края на Римската империя и нашествието на хуните на Атила, през атаките на арабите и османските турци, без да забравяме вътрешните религиозни войни, а в Новото време – кървавите кошмари на Първата и Втората световна война. Следва Студената война с разполовяването на Европа на две – на свободна (западна) и несвободна (източна) част. Заплахата тогава, както и днес, идва от едно и също място – една империя, базирана в Москва, която се опитва да наложи въображаемите си граници и авторитарния си модел на всички останали. С неотменната си вяра, че Западът е в залез и че падането на Европа е неизбежно. Но цялата история на Европа, ако цитирам пак Лешек Колаковски, е „история от чудеса“ – събитията, следващи едно след друго, винаги се надсмиват над нашите очаквания. Европа е в криза, както и животът е в постоянна криза. Самата гръко-християнска традиция, залегнала в основите на Европа, е „традиция на кризата“, преживяла не едно или две нашествия на варварите, заплашващи да пометат всичко. Ала Европа се е съхранила като духовна общност, а споменатите варвари отдавна ги няма и почти никой не си спомня за техните империи. Оказва се, че „варварите не съществуват вече“ (Константинос Кавафис „В очакване на варварите“, превод Стефан Гечев).
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук