Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 1 (3014), Януари 2025

21 01

Неотложната лекота на битието

От Иван Врамин 0 коментара A+ A A-

„Може би утре“ (2017), режисьор Мартин Илиев, сценаристи Мартин Илиев, Георги Иванов, оператор Александър Станишев

Любопитно е, че в две последователни години на българската киносцена се появяват филмите „Как да надебелеем здравословно“ (2016) на Кеворк Асланян и „Може би утре“ на Мартин Илиев (2017). И в двата филма имаме главен персонаж, който не може да напусне пределите на своя дом. В първия случай поради външни причини, а във втория – поради вътрешни. Тези две заглавия образуват своеобразен диптих на отчуждението и неврозата на нашето съвремие, но също така и забавна интертекстуална връзка. Можем да си представим, че в света на „Може би утре“ по телевизията дават именно другия филм.

Следвайки тази линия на разсъждение (вътре-вън), се озоваваме пред парадоксалността на човешката ситуация, която се изразява в несъответствието между реалността на нашите желания и действителността на нашето тяло и взаимодействието му с другите тела, с обществото. Телесността, мислена не просто като сложна организация на кости, органи и биохимични процеси, а като комплексна система, обвързваща тялото и психиката в неделимо и все пак често хетерогенно единство. Както волята не може да се осъществи без изправен двигателен апарат, така и човешката физика не може да преодолее вътрешните граници и навици, докато бариерите не бъдат разбити. Тялото, което се противопоставя на желанията, но и психиката, която бута по пътя на най-малкото съпротивление и така оковава човек. Сам (Марий Росен) е млад мъж, който не е излизал от дома си почти три години, тъй като не е готов да посрещне агресивността на външния свят. Състоянието му все повече се задълбочава в режима на живот, въдворяващ го в илюзорната сигурност на неговия дом-затвор. Всекидневните ритуали, безупречният ред, повторението, воайорството, малките фигурки на водолази, всичко това му осигурява някакво спокойствие, но все повече го изтръгва от действителните му нужди и желания. Той е намерил заместители на общуването с останалия свят, но докога ще трае този крехък баланс и какво ще го изведе от нездравата му черупка?

Отговорът е банален, но може би тъкмо поради тази причина автентичен – любовта. По-скоро представата за нея и привличането към друго човешко същество – и все пак любовта, от която се страхуват дори боговете, която отнема волята от човек, превръща го в слуга на тяло извън него. През своя далекоглед Сам вижда как в отсрещния блок се нанася ново момиче (Симона Халачева), което е жизнено, усмихнато и социално – абсолютен негов антипод. В този момент балонът е спукан и вече няма връщане назад. Той ще трябва да се изправи пред цялото онова прилежно изтикано някъде в шкафовете на съзнанието му съдържание на тялото и душата. Но как? Как да пребори трупаните с години навици, страхове и илюзии. Той знае какво му е нужно. Съвсем на място се появява бурканът с надпис „Смелост“, от който пие вода всеки ден. На този етап обаче Сам се изправя пред съкрушителната съпротива на тялото си. Твърде дълго го е оставил, без да упражнява контрол над него. Затова отново стига до пътя на най-малкото съпротивление – нова илюзия. Клин клин избива, нали така? Ако не днес, може би утре…

Заглавието на филма е ключът към него. В комбинация с името на персонажа ние разбираме как Сам е стигнал дотук. Отлагайки това, което трябва да свърши днес, за утре, отлагайки излизането за по-нататък, отлагайки промяната за след месец, отлагайки любовта за когато е събрал достатъчно смелост. Но тези моменти така и не идват, защото действието може да се случи само тук и сега. Куражът идва не от волята му, а когато вече няма време за отлагане. Финалът на филма е с двояко значение. Слава богу, няма класически хепиенд, това би убило сюжета, но не е и поредният разказ на отчаянието. Все пак има надежда, Сам е намерил онова, което ще му помогне, което ще го изведе от летаргията, и се е осмелил да свали доброволно нахлупения скафандър на самоизолацията. Най-големият противник на човека е самият той, но дали Сам ще успее да преодолее себе си, остава отворен въпрос. 

Споделете

Автор

Иван Врамин

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Да бъдем маргинали е голямата ни сила. Разговор с Димитър Кенаров
    27.05.2025
  • Верен на духа. Разговор с Бойко Пенчев
    27.05.2025
  • Любовта ни спасява, ако не е само Ерос. Анкета с проф. Боян Биолчев
    27.05.2025
  • За мъдростта и добродетелите
    27.05.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO