Пътят на Рафаело
Рим, специално за „Култура“
Италия отбелязва 500 години от смъртта на Рафаело Санцио с изключителна изложба в Рим (5 март–2 юни). Там, където художникът достига върха на славата си и умира на 37-ия си рожден ден – 6 април 1520 г.
В музея „Скудерие дел Куиринале“ за първи път са събрани 240 творби, 120 от които на Рафаело – рисунки, скици, гоблени, архитектурни проекти, картини. Неповторимата изложба представя гения от Урбино в пълното му величие с творби, дошли от цял свят. Основен принос има Флоренция („Уфици“ и „Палацо Пити“), която дава назаем 49 експоната.
Изложбата включва картини от национални (Рим, Ватиканските музеи, Болоня, Торино, Неапол, Мантуа, Бреша) и международни музеи и колекции в Париж, Лил, Страсбург, Лондон, Оксфорд, Мадрид, Вашингтон, Ню Йорк, Виена, Мюнхен. Дори Нейно Величество Елизабет II предоставя експонати от личната си колекция.
Експозицията проследява живота на Рафаело по обратен път – от смъртта към раждането му. Тя започва от 6 април 1520 г., проследява цялото му творчество – от Рим до Флоренция, от Флоренция до Умбрия и назад, до корените му в Урбино. За пролог е избрана картината на Пиер-Ноласк Бержере „Посмъртни почести на Рафаело“(1806), на която Рафаело е на легло между папа Лъв Х и последната си творба „Преображение Христово“. Наполеон я харесва и я взема за замъка си „Малмезон“.
Първата зала стъписва с грандиозно възпроизведената в автентични размери монументална гробница на Рафаело, пожелана и проектирана от самия него, в Пантеона. Храмът на боговете, който римляните винаги са наричали Ротондата, съхранява мраморния му саркофаг. От 2 януари в продължение на една година на гроба му всеки ден се полага една червена роза.
Следващите зали от това преобърнато хронологично пътуване са посветени на прочутото писмо до Лъв X, написано от Рафаело заедно с писателя и дипломат Балдасар Кастильоне. То става теоретична основа за съвременната идея за опазване на културното наследство. Рафаело разбира необходимостта от съхранението му, застрашено не толкова от времето, колкото от невежеството и алчността.
Мултимедийна инсталация показва плана на древния Рим – амбициозен архитектурно-археологически проект, който Рафаело оставя незавършен след смъртта си. Той изследва пространството, пейзажа, архитектурните елементи, фигурите.
Първият етаж на изложбата е посветен на творбите, създадени по времето на Лъв Х – картини с християнски сюжети, рисунки за залите на Константин и Хелиодор във Ватикана, гоблените за Сикстинската капела. Изключителният „Портрет на папа Лъв Х с кардиналите Джулио Медичи и Луиджи Роси“ свидетелства за дълбоката връзка между двама толкова различни мъже – изискан папа с несметно богатство и млад художник, чието богатство му позволява да живее като принц, но предпочита компанията на своите асистенти и на любовниците си.
Горният етаж започва с раздел, посветен на женския идеал и на поезията, вдъхновена от него. Там властват Мадоните на Рафаело – от „Мадона Алба“ през „Мадоната с розата“ до „Мадона дел Импената“. Не липсват и портрети на личности, обичани от художника – „Форнарина“ и „Жена с воал“.
В раздела, изцяло посветен на архитекта Рафаело, дървеният модел на фасадата на Палацо Бранконио в Рим (разрушен през 1660 г.) илюстрира целта на художника да обедини всички изкуства под идеята за единна и универсална красота. Там са и проектите за базиликата „Свети Петър“, за вила „Мадама“, за залите на Юлий II, за банкера Агостино Киджи (църквата „Санта Мария дела Паче“ и „Фарнезина“). Рафаело проектира с нови технически инструменти релефа на Рим, планира печатно издание на Витрувий, необходимо за опознаването на класическата архитектура.
Произведенията от флорентинския период (с известния „Автопортрет“), както и от умбрийския, изложени в последните зали, рядко показвани заедно, придобиват ново значение в обратното пътуване към Рафаело. И правят още по-вълнуващо завръщането към началото на пътя, който художникът изминава за сравнително кратък период.
В Италия и по света
След изложбата „Рафаело и приятелите от Урбино“ от 2019 г., която откри юбилейните чествания в родния град на художника, пак там – в Националната галерия на областта Марке, до 13 април продължава изложбата „Цветовете на Ренесанса“ със 147 ренесансови майолики от най-голямата частна колекция по керамика. През XVI в. херцогството на Урбино е родината на украсената керамика, позната от векове като „керамиката на Рафаело“. В Лорето е открита изложба, посветена на перипетиите на ценно копие на Мадоната от Лорето (4 април–5 юли).
„Домус Ауреа“ в Рим представя археолога Рафаело (до 10 януари 2021 г.). Благодарение на задълбочените си познания той открива антични стенни декорации, които са представени виртуално в изложбата. Близка тематично е и изложбата в римската „Вила Капо ди Бове“ – „Да рисуваш и съхраняваш. Писмото на Рафаело до папа Лъв Х“ (25 април–19 юли). Текстът е в основата на европейската практика за опазване на паметниците на културата. Безспорният връх на честванията е с изложбата в „Скудерие дел Куиринале“ (5 март–2 юни). Тя ще бъде показана и извън Италия.
През май Лувърът планира изложба, посветена на Италианския ренесанс и Рафаело. Замъкът Шантий, недалеч от Париж, където се пазят картините на Рафаело „Трите грации“, „Орлеанската мадона“ и „Мадоната от Лорето“, наричана още „Мадоната с воала“, също ще отбележи юбилея (5 март–7 юли). Кариерата на художника ще бъде илюстрирана със скици, собственост на Шантий, заедно с такива, взети от Двореца на изящните изкуства в Лил. От първите опити, повлияни от Перуджино, през религиозните композиции от флорентинския период, до шедьоври, свързани с римските декорации. Отделен раздел е посветен на учениците на Рафаело.
Две са изложбите в Берлинската картинна галерия. „Рафаело в Берлин. Мадоните на Картинната галерия“ събира (до 26 април) петте изображения на Богородица, притежание на галерията. За първи път предварителната рисунка на Рафаело за главата на „Мадона Теранова“ ще бъде изложена до картината. Втората изложба представя 12-те гравюри, които немският художник Йоханес Рипенхаузен посвещава на маестрото от Урбино. Серията е публикувана през 1833 г. с текст на италиански. Берлинският „Графичен кабинет“ показва (до 1 юни) своите шедьоври от Рафаело – рядко излагани негови рисунки, заедно с рисунки на Перуджино и други съвременници на Рафаело.
Националната галерия в Лондон подготвя изложба (3 октомври–24 януари 2021), която ще включва както известни рисунки и картини, така и други произведения от различни сфери на дейността на Рафаело – архитектура, археология, поезия, скулптура. Картини от международни музеи ще бъдат представени заедно с десетте творби, притежавани от лондонския музей.
В различни европейски градове до декември ще може да се види дигиталната изложба „Рафаело, една невъзможна изложба“. Целта е да се възпроизведат дигитално в естествени размери 45 шедьовъра от световни музеи. След дебюта си на летището в Анкона изложбата ще продължи в Париж (април), Екатеринбург (юли), Москва (август), Германия, Белгия . От 25 до 27 май в италианските киносалони ще бъде прожектиран документалният филм „Рафаело, младото чудо“ на Масимо Ферари.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук