Рахманинов за четири ръце
С Аглика Генова и Любен Димитров разговаря Светлана Димитрова
Разговорът с клавирното дуо Аглика Генова–Любен Димитров се проведе няколко дни след официалното представяне на новия им компактдиск с музика на Сергей Рахманинов. Точно след техния концерт в Бремен, за който става дума в интервюто, почти всички държави отмениха културните събития заради пандемията от коронавирус. Планираните концерти на дуото бяха отложени за края на 2020 и началото на 2021 г. Дискът обаче е на разположение на почитателите. Още първата седмица след излизането си той зае първото място в класацията на звукозаписната компания CPO. След това се класира в десетката на най-търсените издания на JPC – най-големия разпространител на дискове в Германия. През март дискът е „специално препоръчан“ от Радио Бремен, а през април е обявен за „специалния избор“ на Радио Щутгарт, както и „специално препоръчан“ от Баварското радио в Мюнхен, обявен е също за „компактдиск на седмицата“ от Радио Берлин-Бранденбург. В рецензия в сп. „Пицикато“ от Люксембург албумът получи максималните пет звезди, а сп. „Класик Хойте“ му даде най-високата оценка – 10, за артистичното изпълнение на пианистите, техническите качества на записа, както и за цялостния продукт. „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг“ му посвети рецензия със заглавие „Великден за четири ръце“. Не закъсняха и отзивите от Франция – „Клик Мюзик“ отдели специално място на записите. Голямо признание за труда на музикантите е и номинацията за Наградата на немската звукозаписна критика в категорията за клавирна музика.
Кой поред е новият ви компактдиск?
Аглика Генова: Мисля, че е шестнадесети за СРО, но за първи път в нашата кариера издаваме двоен диск. С артистичния директор обмисляхме дали да издадем първа част, а след година или две и втората част, но той беше категоричен, че е сигурен в успеха на този голям проект. Така издадохме почти 150 минути музика на Рахманинов.
Колко време подготвяхте тези пиеси?
Любен Димитров: Това са всички оригинални произведения на Рахманинов или авторски обработки за две пиана и за четири ръце. Интересното е, че дори обработките или версиите на четири ръце на едно пиано, които той е направил, са създадени или преди оркестровите произведения, или по същото време, например „Циганско капричио“, оп. 12, или симфоничната поема „Скалата“, оп. 7. Ние се задълбочихме в живота и творчеството му и понякога имаме чувството, че сякаш живеем със Сергей Василиевич, че си говорим с него. Пишейки тези произведения, той не се е стремял да създаде просто едно клавирно извлечение на симфонично произведение, което да представи на своя идол Чайковски или на учителя си Аренски в домашна обстановка. Той е търсил да създаде произведения, които да бъдат изпълнявани в концертен вариант с пианистичния звук, с блясък и максимална близост до оркестровото звучене, но същевременно с колорита на клавирното изпълнение, който може да достави именно свиренето на четири ръце на едно пиано.
Колкото до продължителността на подготовката, ние започнахме да работим по този проект в известен смисъл още преди двадесет и пет години. Първият конкурс за клавирно дуо, в който участвахме, беше в Музикалната академия в Хановер като студенти на проф. Владимир Крайнев. Тогава ние, още развълнувани студенти, го помолихме да ни препоръча произведения за клавирно дуо. Той веднага предложи три: Рахманинов, Втора сюита, Шуберт, Фантазия, Моцарт, Соната ре мажор. Може да се каже, че това беше нашият първи допир до музиката за клавирно дуо на Рахманинов. Разбира се, през тези години сме изпълнявали много други композитори и различни творби, реализирали сме и много световни премиери. Преди около две години и половина отидохме на среща със звукозаписната компания СРО, за да представим предложенията ни за следващия рецитален проект, на първо място сред тях беше Сергей Рахманинов. Артистичният директор погледна списъка и отсече: „Определено ще бъде Рахманинов!“. Така ние започнахме да подготвяме, да откриваме произведения като Прелюда в до диез минор, с който се открива нашият диск и който е най-популярната творба на композитора. Първоначалната му версия е за соло пиано, оп. 3 – един от най-ранните опуси на Рахманинов. Но към края на живота си, през 1938 г., той го преработва за две пиана и така изгражда своеобразен мост между началото и края на творческия си и житейски път. Затова именно с него откриваме компактдиска. Следват „Руска рапсодия“, която е оригинално произведение за две пиана, симфоничната поема „Скалата“ за четири ръце, две малки бисерчета – „Италианска полка“ и „Романс“, „Циганско капричио“, оп. 12, и „Шест пиеси“, оп. 11. После минаваме към Първа и Втора сюита, както и към Симфоничните танци за две пиана – това са буквално последните акорди, които този гений е създал. Неслучайно още по време на записите този диск беше окачествен от журналистите в Кьолнското радио като „проект мамут“! Затова се чувстваме толкова горди като хора и артисти, изпълнили една огромна задача в живота си.
Направихте голяма кампания във виртуалното пространство първо със съобщения, че предстои излизането на диска; след това показахте първите сто разписани диска, които сигурно свършиха отдавна; показахте и мястото, където беше официалното представяне, за което искам да разкажете.
Аглика Генова: Нашите рекламни агенти настояваха музикалната общественост в световен мащаб да бъде информирана за всеки значим етап от подготовката на албума. Идея, с която ние се съгласихме веднага. Разписаните дискове свършиха за броени часове и продължаваме да получаваме запитвания за още. Въпреки че мина известно време от официалното представяне, все още не можем да се опомним от невероятното вълнение. Думите не достигат, за да опишем трепета! Това е истинска чест за всеки пианист и за нас, разбира се. Получихме лична покана от фондацията „Сергей Рахманинов“ в Швейцария, от президента ѝ и от генералния мениджър да гостуваме за официалното световно представяне на компактдиска във вила Сенар. Това е изумително имение с огромен парк на Люцернското езеро и много особен дом в живота на Рахманинов и неговото семейство. То носи името на композитора и на неговата съпруга – Се-На-Р: Сергей и Наташа Рахманинов. Композиторът е живял временно в една по-стара къща в същия парцел, докато заедно с архитектите е наблюдавал отблизо работата по строежа на вилата. Най-голямата му мечта е била изграждането на известното пиано студио, в което стои неговият оригинален роял, доставен от „Стейнуей“ и пренесен с всички подписи и гранични разрешения от Хамбург. Цялото обзавеждане в този дом е от него и Наташа и носи техните инициали. Всичко, дори вилиците и ножовете. Позволиха ни да влезем навсякъде, дори и в баните, да видим спалните на децата, неговата спалня. Разгледахме оригиналните му ноти, ноти на Шопен, Бетовен, концертни програми, както и афиша на единствения концерт, на който е свирил в Люцерн – Бетовен заедно с рапсодията „Паганини“ в една вечер. За нас беше докосване до истинска светиня!
Видях фотография, на която сте край рояла. Свирихте ли на него?
Аглика Генова: Да, дори имаме кратко видео в социалните медии. Изсвирихме Романса в сол мажор. Това са по-малко от две минути, но е трудно да опиша вълнението, когато докосвахме клавишите.
Казахте, че сте получили лична покана от фондацията. Никой ли няма достъп до това имение?
Аглика Генова: Това е затворена вила. Имат достъп само хората от фондацията, разбира се, и наследниците, които са разпръснати по целия свят. Вилата имат право да посетят също специални гости като нас, Рикардо Шайи, Денис Мацуев и Юджа Уанг, както и публиката на концертите, които се провеждат един или два пъти в годината. Получихме покана да направим в бъдеще майсторски клас. Ако тази идея се осъществи, ще се радваме и на това огромно признание. В постоянен контакт сме с правнучката на Рахманинов Александра Конюс-Рахманинов, която е в Париж. И бяхме особено щастливи да получим нейните лични сърдечни поздравления за диска.
Предполагам, подобен диск ще бъде представен на много места по света.
Аглика Генова: Планирано е представяне с много концерти, първо в Германия. В замъка Бург Хаген до Бремен се проведе фестивал, който ние открихме, в концерта бяхме включили няколко произведения от Рахманинов, както и Аренски и Чайковски. Програмата нарекохме „Възхитени от Рахманинов“. В програмите на предстоящите наши концертни турнета в Полша, САЩ и Мексико, както и в Китай Рахманинов присъства неотлъчно.
От миналата година провеждате Международна академия за пианисти солисти и клавирни дуа в Националното музикално училище в София. Тя ще се проведе, след като отпаднат ограниченията.
Любен Димитров: Започнаха първите записвания. Младите пианисти следят успехите на нашите майсторски класове, които правим по цял свят. Това може само да ни радва и да ни вдъхновява. Последният ни курс беше в манастира „Михаелщайн“ в Германия в края на януари.
Имате ли други идеи за следващи записи?
Любен Димитров: Все още сме емоционално обсебени от това, което се случва. Така се чувстват артистите след концерт или спектакъл. В момента усещаме празнина и вътрешна тишина. Започваме да събираме енергия за следващите проекти. Нямаме конкретни идеи, тъй като все още се радваме на този огромен труд и всичко, което трябваше да направим – музикалната подготовка, записите и представянето, което всъщност предстои. Вложихме в този проект много от себе си. Продължават да ни търсят за интервюта журналисти от различни държави. Скоро звъняха и от Радио Русия. Наложената от глобалната здравна обстановка изолация ни се отразява всъщност добре. Имахме необходимост от такава тишина и вглъбяване. Да се огледаме, да премислим направеното. През следващия сезон честваме двадесет и пет годишната на нашето клавирно дуо.
Аглика Генова започва музикалното си образование в Пловдивското музикално училище, а Любен Димитров в Русенското. Двамата са възпитаници на проф. Джулия и Константин Ганеви в Националната музикална академия в София, а след това на проф. Владимир Крайнев в Музикалната академия в Хановер. Случайността събира двамата солисти и вече 25 години са заедно на сцената. Само два месеца след като започват да свирят като клавирно дуо, те печелят Международния конкурс за клавирно дуо „Белини“ в Калтанисета, Италия, а няколко месеца по-късно и конкурса на ARD в Мюнхен, конкурса Dranoff в Маями и този в Токио. Сред наградите им от последните години особено престижна е Echo Classic за диска „Бела Барток и Виктор Бабин – Концерти за две пиана и оркестър“, записан със Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Йордан Камджалов и издаден от СРО. Особено ценни в дискографията им са интегралите на творбите за клавирно дуо от Шостакович, Йохан Кристиан Бах, Муцио Клементи и Панчо Владигеров. Двамата представят и творби за две пиана на Аренски, Лист, Равел, Гершуин, Копланд, Бърнстейн. По покана на Международния олимпийски комитет те участват в концерта за откриването на Зимните олимпийски игри в Солт Лейк Сити през 2002 г. Изнасят концерти на световното изложение EXPO 2000 в Хановер, откриват Конкурса за пианисти „Падеревски“ в Полша през 2010 г. и американската централа на Bacardi в Маями през 2013 г. Двамата ръководят катедрата „Клавирно дуо“ в Академията за музика, театър и медии в Хановер.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук