История, култура и съвременна търговия. Разговор с Тодор Левенов
Тодор Левенов, ръководител направление „Нови проекти и модернизации“ на „Кауфланд България“, за преработения идеен проект, който Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности предстои да разгледа
Защо „Кауфланд“ проявява интерес към сградата на Софийските хали? Тя е в центъра, не предполага подходящи условия за зареждане с големи камиони; а районът не е гъсто заселен.
Търговската и инвестиционна политика на „Кауфланд България“ е насочена към осигуряване на стоки и услуги за всички граждани и гости на страната и конкретно на София. За да постигне тази цел, компанията непрекъснато разглежда различни инвестиционни възможности за създаване на нови филиали. Що се отнася до центъра на столицата, нашите проучвания показват интерес на живущите към разнообразния асортимент, който осигуряваме. Същевременно зоната е естествено средище на града и държавата, с множество административни и обществени сгради и обекти с голям брой посетители.
Няма да крием, че централната градска част не предполага много възможности за разполагане на хипермаркет с асортимент от над 20 000 артикула. Затова като част от цялостната концепция за „Централни хали“ за нуждите на бъдещия магазин ще бъде изработено изцяло ново асортиментно ниво, което да се впише в сградата.
Зареждането е тема за всички търговци в района, но „Кауфланд“ ще се съобрази с нормативните изисквания и транспортните правила на столицата, и то конкретно за зоната, в която сградата се намира. Зареждането е решено с по-малки камиони, отговарящи на наредбата за достъп на товарни автомобили в централна градска част.
Въпрос на престиж ли е за „Кауфланд“ да влезе в тази сграда?
Всяка нова локация в България е въпрос на престиж за компанията. За нас е важен всеки клиент, който посещава нашите магазини. Гордеем се както с филиалите в Сандански и Казанлък, така и във Варна, София и Горна Оряховица. Отделяме внимание за всеки наш обект, като модернизираме сградите и подобряваме асортимента и обслужването.
Действително сградата на Централните хали е специфична – тя носи в себе си история, традиции, култура. Сама по себе си – сградата е уникална. Мотивите на Кауфланд да включи тази сграда в своите инвестиционни планове не са толкова свързани с имиджови стратегии, колкото с възможността да присъстваме в централната градска среда и нейната богата и разнообразна аудитория. През последните години районът се развива, става средище на културни събития, ние имаме традиции да участваме и в различни фестивали, които се случват наоколо (КвАРТал фестивал, „Реките на София“), и имаме поглед върху посетителите им и техните търсения.
Спасяването на исторически сгради чрез промяна на функциите е тенденция в много европейски страни. Но съществува и много силна обратна линия – на запазване на оригиналните функции на халите – да представят продукция на местни дребни търговци, да са социални и културни центрове. Вие ползвате ли опита на германския „Кауфланд“ в това отношение?
В процеса на проучване и анализ ние имахме възможността да се запознаем с различни примери в Европа и света, свързани със запазване на исторически сгради, промяна на функциите или разширение на съществуващите. Можем да кажем, че примерите са разнопосочни в зависимост от местоположението, състоянието на сградата и/или нуждите на потребителите.
В конкретния случай с Централните хали нашата концепция е да се адаптираме към всички особености и традиции на търговията в това място, към възможностите, които сградата дава. Стандартният продуктов микс на Kaufland ще се промени, така че да отчете именно тази уникална възможност. Съвременната концепция за функционирането на Халите дава възможност да се съчетаят модерните с традиционните навици за потребление, поради което на всяко ниво от сградата сме предвидили площи за независими малки търговци. Делът им в общата площ на магазина ще е по-голям, отколкото във всеки друг наш магазин.
Към това бих добавил и развитието на зоната за културни и социални събития, която планираме да изградим в сутерена. Там са археологическите останки от крепостната стена на стара Сердика, която се предвижда да бъде оформена като „Интерактивна зона за археология и история“, да включва и изложбена част, книжарница, кът за деца.
На какви компромиси е готов „Кауфланд“, за да се доближи до историческия дух на мястото?
Не бихме определили проекта като компромис, но действително той се различава съществено от стандартите на „Кауфланд“. Предвижда се запазване, реставрация и консервация на историческите дадености на сградата, най-вече на фасадата и орнаментите по нея, без намеси в екстериора и без поставяне на рекламни елементи. Интериорният план ще се доближи максимално до този отпреди 110 години, а обзавеждането ще включва щандове и кошове за плодове и зеленчуци, изработени от дърво и други естествени материали и в подходящи цветове. В този магазин корпоративните маркетингови стандарти ще бъдат адаптирани и съобразени със стила и духа на мястото.
Нашият подход към разработване на проекта е подчинен изцяло на спецификата на сградата – паметник на културата от национално значение. Потвърждавам, че имаме готовност и желание да инвестираме в нея, така че тя да бъде приведена в отлично техническо състояние, запазвайки духа и изградената през годините колективна памет за търговската и социалната ѝ роля.
Съчетанието на история, традиция, култура и съвременна търговия е концепцията, на която е изграден идейният ни проект, който представихме публично. Той може да бъде винаги достъпен на www.sofia-hali.bg.
Стана ясно, че „Кауфланд“ е готов да възложи предварителни археологически проучвания заради удълбочаването на рампата, след като Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности отхвърли възможността тя да се повдигне?
След заседанието на последния СЕСОНКЦ и предвид становището на комисията, ще предложим друго решение за рампата, което изключва намеса в подовата конструкция (удълбочаване) и елегантно решение за постигане на желаната височина за зареждане.
Изказаните опасения на членовете на експертния съвет за разкриване на археологически останки в подземния участък на товарната рампа ни накараха да се откажем от първоначално представеното проектно решение за понижаване нивото на подземната товарна зона, както и от всякакви изкопни работи, за да се запази съществуващото ниво на настилката в сутерена. Предлагаме алтернативни варианти за транспортния достъп и зареждането. Чрез преобразуване на съществуващата товарна рампа пред западната фасада на сградата и повдигане на плочата на рампата би било възможно безшумно и екологично зареждане на търговския обект и управление на отпадъците. Зареждането е решено с по-малки камиони, отговарящи на наредбата за достъп на товарни автомобили в централна градска част.
Вашият идеен проект залага на връщане към оригиналния вид на Халите от времето на тяхното създаване от арх. Торбов. Как това ще промени пространството и вашите възможности за разполагане в него?
Настоящото проектно решение е вдъхновено от първоначалната планова схема на арх. Наум Торбов и се характеризира с изключителна симетрия и отвореност на пространството. По този начин се разкриват всички архитектурни и културни елементи на оригиналния проект, които не са били включени при последните промени през 2000 г.
Конструкцията запазва оригиналния си вид, колоните са свободно стоящи. Отчетливо са обособени двете оригинални основни пешеходни оси, както и централното пространство в залата, в центъра на което е планирано възстановяване на фонтана по проекта от 1908 г. Предвидената главна търговска част с разположени от двете ѝ страни щандове за търговия създава усещането за покрит градски пазар с главни и второстепенни търговски улици.
Ще бъдат възстановени и реставрирани и други оригинални елементи – часовникът в кулата, входовете, подземният етаж с археологическите разкопки. Търговските съоръжения ще се различават от характерните фирмени щандове, обзавеждането е стилистично и цветово съобразено.
Вярваме, че това връщане към автентичната концепция на сградата ще донесе много позитиви за цялостното преживяване на всички нейни посетители.
Пазаруването в такава сграда, паметник на културата, със сигурност е по-различно преживяване от пазаруването в традиционен хипермаркет на „Кауфланд“. Предполага ли присъствието ви в тази сграда различна търговска концепция?
Стремим се да вдъхнем на проекта онова първоначално усещане за закрит градски пазар, каквото е било покритото търговско средище на това място от самото начало на съществуването си. Търсихме мост между малките търговски дюкяни и съвременната модерна търговия, подчинена на забързаното всекидневие на клиентите. Така, с помощта на водещи европейски експерти, създадохме нова концепция за представяне на стоките.
Цялостната естетическа философия на проекта е да възвърне автентичния облик и атмосфера на сградата и затова е трудно да разделим търговската част от социалната, клиентското преживяване от това на посетителите, които биха дошли, за да разгледат изложба или да участват в събитие, организирано в сутерена.
Местоположението на сградата, нейната история и дух ни вдъхновиха да потърсим добавена стойност за посетителите и вярваме, че в този магазин те ще я получат не само като клиенти, а и като социално активни хора, водени от различни интереси и потребности.
Министърът на културата в служебното правителство заяви, че „Кауфланд“ трябва да убеди обществото, че проектът му е добър. Защитници на автентичния облик на Халите протестираха срещу превръщането им в „безличен супермаркет“. Те не виждат и гаранции, че няма да се промени външният вид на сградата. Как бихте могли да убедите тях, а и всички софиянци в предимствата на вашия проект?
Статутът на Централните хали изисква определен режим на стопанисване – съгласно Закона за паметниците на културата – в който се регламентира опазването на автентичния облик на сградата и експлоатирането ѝ, съгласно одобрен от НИНКН проект. Съответно това е предмет на постоянен контрол от страна на НИНКН и Министерството на културата.
Държим да подчертаем, че ние като компания, развиваща дейност на територията на България и отговорна към обществото и своето въздействие върху него, полагаме целенасочени усилия да опазим историческото наследство, което тази сграда представлява. Не на последно място, считаме, че именно автентичният вид на сградата носи добавена стойност – за нас ще бъде гордост да се грижим за нея и да я запазим за идните поколения.
Въпросите зададе Людмила Димова
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук